Vegatopia Forum

Sojamelk

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #240 Gepost op: 19 augustus 2009, 21:53:27 »
Bij Bas en Jumbo 1,09 geloof ik.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #241 Gepost op: 19 augustus 2009, 21:55:31 »
Mss is mijn vraag al beantwoord, maar ik heb niet alle 20 pagina's van deze draad doorgelezen.

ik drink geen melk en gebruik over het algemeen weinig zuivel. Alleen boter eigenlijk, maar daar eet ik ook niet een half pakje per dag van op en ik eet geregeld kaas. Gewone melk drinken vind ik niet heel erg lekker en ik krijg er diarree en buikkrampen van en word misselijk. Yoghurt gaat wel goed, mits niet meer dan 2 kleine porties. Ik heb wel eens soja-yoghurt gegeten, maar dat vond ik naar karton smaken  :-X

Yofu vanille (pot a 500 g), perzik (pot a 500 g) en aardbei (vier kleine kuipjes in het koelvak bij Jumbo) zijn al een stuk beter. Naturel hoef ik ook niet en de bosvruchten vind ik ook niet zo denderend, maar perzik en aardbei komen veel dichter bij de smaak van 'echte' yoghurt.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #242 Gepost op: 04 september 2009, 11:00:14 »
heb vandaag de machiatto geprobeert  :) lekker ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Aiko

Re:Sojamelk
« Reactie #243 Gepost op: 14 september 2009, 14:37:49 »
Tweede pak sojamelk voor de helft van de prijs bij de AH. Deze hele week, neem ik aan.

Offline Muppet

  • ****
  • 805
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #244 Gepost op: 26 september 2009, 23:29:21 »
Gatverdamme!! Dacht Bananensojamelk gepakt te hebben was het Vanille.. Wat is die smerig zeg! (hou niet zo heel erg van vanille)  :duh:
A penis has a sad life, his hair is a mess, his family is nuts, his neighbour is an asshole and his best friend is a pussy.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #245 Gepost op: 26 september 2009, 23:43:34 »
Dat wordt mijn volgende pakje. (Heb nog steeds een pakje bananen smaak van de drie op mijn werk liggen...)
Volgens mij vind ik vanille wel lekker, geen idee eigenlijk.

Offline Muppet

  • ****
  • 805
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #246 Gepost op: 26 september 2009, 23:46:57 »
Banaan vond ik wel super lekker, vandaar dat vanille ook zo tegen viel..  :-X
A penis has a sad life, his hair is a mess, his family is nuts, his neighbour is an asshole and his best friend is a pussy.

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Sojamelk
« Reactie #247 Gepost op: 13 januari 2014, 11:15:27 »
Ik ben bloeddonor maar mijn HB is soms net te laag om daadwerkelijk te mogen doneren (maar niet ongezond laag volgens de aanbevelingen). Sinds een paar jaar doe ik daarom iedere dag een scheutje Roosvicee Ferro bij m'n sap 's ochtends. Vroeger at ik daar een bakje yoghurt met muesli bij, maar sinds de Ferro probeer ik 's 's ochtends calciuminname te vermijden. Nu eet ik dus brood met humus. Heerlijk, maar ik wil wel eens wat anders. Ik dacht m'n heil te zoeken in een plantaardige yoghurt, maar bij die van Aplro zit overal net zoveel calcium in als 'gewone' melk (120 mg, 15% vd adh). Alleen de biologische variant bevat maar 12 mg. Deze ga ik sowieso eens proberen (als AH/ Ekoplaza 'm heeft) maar gezien dit gegeven en de "+ calcium" toevoegen op veel verpakking van Alpro en Rice Dream, vermoed ik dat de calcium veelal wordt toegevoegd. Weet iemand of er merken zijn die dit niet doen? En stel dat ik zelf amandelmelk zou maken, hoeveel calcium zou daarin zitten?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #248 Gepost op: 13 januari 2014, 11:50:51 »
Het wordt inderdaad toegevoegd. Je kan het beste naar de biowinkel gaan, daar hebben ze van alles zonder toegevoegd calcium. Amandelmelk zelf maken is ook een optie. In amandelen zit wel calcium maar volgens mij krijg je er maar weinig van binnen als je er melk van maakt.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #249 Gepost op: 13 januari 2014, 11:52:24 »
Trouwens, info van het voedingscentrum:

Voedingsstof die de opname van heemijzer afremt:
Calcium, maar calcium remt de opname van non-heemijzer niet of nauwelijks. Als je calciumsupplementen gebruikt heeft dat geen effect op de totale ijzervoorraad in het lichaam. Op de lange termijn is de remmende werking van calcium op de ijzeropname nauwelijks aan te tonen. Waarschijnlijk komt dat doordat je met een gevarieerd eetpatroon zowel stoffen binnenkrijgt die de ijzeropname bevorderen als stoffen die deze remmen. Bovendien is bij het schatten van de gemiddelde ijzeropname al rekening gehouden met de Nederlandse eetgewoonten, zoals het drinken van melk bij de lunch.

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Sojamelk
« Reactie #250 Gepost op: 13 januari 2014, 12:46:57 »
Dank je. Begrijp ik goed dat je misschien bedoelt: eet/drink er maar gewoon  (plantaardige) melk(producten) (met calcium) bij want het heeft niet veel invloed (aangezien Ferro wrs non-heemijzer bevat?)

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #251 Gepost op: 13 januari 2014, 14:17:30 »
De biologische yoghurt van Provamel en Sojade zijn erg lekker, en hebben (voor zover ik weet) geen toegevoegde calcium. Iets duurder dan Alpro, maar erg lekker, en natuurlijk biologisch! Verkrijgbaar bij de biowinkel, in bekertjes en schenkpakken.

Mocht je je heel ambitieus voelen, je kunt yoghurt ook zelf maken! Superlekker, maar wel een beetje arbeidsintensief. Dan maak je het natuurlijk van bv amandelmelk zonder toegevoegde calcium.

Wil je echt een super ijzer ontbijtje dan kun je ook ipv yoghurt een boterham met appelstroop eten, of een omelet met spinazie ofzo.

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Sojamelk
« Reactie #252 Gepost op: 14 januari 2014, 08:33:20 »
Dank je Basje!

Boterhammen met appelstroop zijn m'n lunch  ;D

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #253 Gepost op: 15 januari 2014, 15:11:30 »
Er is een kans dat je boterham met hummus juist de ijzeropname remt, door de ng eventuele aanwezigheid van fytinezuren in het brood en de kikkererwten. Vitamine C stimuleert de opname juist, dus het is belangrijk dat je dat neemt bij de ijzerrijke maaltijden. Ik weet niet hoeveel C de Ferro bevat, maar eet anders een sinaasappel of bv een stuk zoete puntpaprika bij je maaltijd.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #254 Gepost op: 15 januari 2014, 16:16:17 »
Was dat van appelstroop niet een fabeltje? Ik dacht iets van dat kwam doordat het in ijzeren ketels gemaakt werd ofzo?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #255 Gepost op: 15 januari 2014, 16:20:10 »
Was dat van appelstroop niet een fabeltje? Ik dacht iets van dat kwam doordat het in ijzeren ketels gemaakt werd ofzo?

Vroegah. Tegenwoordig voegen ze het toe, zal wel authentieker zijn ofzo;). En mensen verwachten dat het er in zit. De hoeveelheden ijzer verschillen per merk. De laatste keer dat ik het checkte, bevatte de bio appelstroop vd AH het meeste ijzer.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.594
Re:Sojamelk
« Reactie #256 Gepost op: 15 januari 2014, 20:48:51 »
Ik dacht omdat er in veel appelstroop ook suikerbietenstroop zit, en daar zit relatief veel ijzer in? Of gooi ik nu wat door elkaar...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #257 Gepost op: 16 januari 2014, 00:59:16 »
Ik dacht omdat er in veel appelstroop ook suikerbietenstroop zit, en daar zit relatief veel ijzer in? Of gooi ik nu wat door elkaar...

Je hebt helemaal gelijk!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Appelstroop

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Sojamelk
« Reactie #258 Gepost op: 16 januari 2014, 10:43:28 »
Ik mix mijn Ferro altijd met een half glas sinaasappelsap (en half water, anders is het te zoet, en dat drink ik dan voor ik ga ontbijten). Voor extra vit C (hoewel dat ook behoorlijk in de ferro zelf zit) en de smaak. Brrr, heel vies die ijzersmaak. Vriend zegt daar niets van te proeven, maar die eet regelmatig vlees, dus denk dat ik de ijzersmaak ontwend ben ofzo.

Wat betreft appelstroop: bij mijn supermarkt heeft Hero het hoogste ijzergehalte. Bijna twee keer zo hoog als de andere merken, dus ik vermoed dat het deels wordt toegevoegd.

Online Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Sojamelk
« Reactie #259 Gepost op: 06 augustus 2020, 22:41:36 »
Op https://www.nu.nl/eten-en-drinken/6069151/van-haver-tot-erwtjesmelk-welk-alternatief-kies-je.html een artikel over plantaardige melk. Amandelmelk en kokosmelk zou 'fout' zijn: havermelk en sojamelk (mits geen regenwoud voor gekapt) goed.