Vegatopia Forum

Sojamelk

0 leden en 27 gasten bekijken dit topic.

Anarchos

Re:sojamelk
« Reactie #140 Gepost op: 27 april 2008, 14:22:49 »
Sojamelk is zoeter dan koeiemelk en er zit geen vet in, dus het smaakt en 'voelt' wel anders. Ik vind het zelf best wel lekker, maar ik doe het alleen bij de muesli. Ik heb geen ervaringen met brinta...waarschijnlijk smaakt het wel, omdat ik helemaal geen problemen heb gehad met andere 'koude' ontbijtproducten. Er zijn trouwens meerdere smaken sojamelk. Ik ben helemaal gek op sojamelk met bananensmaak (van Provamel, verkrijgbaar bij bio-winkels) maar andere smaakjes zijn ook lekker hoor.


Daar heb je het toch fout hoor... Sojamelk is zoeter omdat er suiker aan toegevoegd wordt!

Niet aan alle soyamelk wordt suiker toegevoegd. Je hebt ook de naturel-versie van alleen sojabonen en water.




Jaja, natuurlijk, ik drink ook de niet-gezoete melk. Maar die is dan wel niet zoeter als koeienmelk, zoals Daphne zei...

Anarchos

Re:Sojamelk
« Reactie #141 Gepost op: 27 april 2008, 14:23:44 »
Citaat
Ik zag in deze draad dat mensen Provamel en Alpro door elkaar halen, weten jullie dat Provamel van Alpro is? Het enige verschil is dat provamel biologisch is.

Het klopt dat Provamel van Alpro is, maar biologisch is niet het enige verschil. De gewone Alpro bevat toegevoegde calcium, vitamine B2 en vitamine B12 en sommige varianten nog een aantal andere vitamines/mineralen, ook de yoghurt en vla. Provamel bevat deze dingen niet, op één of twee varianten na en deze bevatten geen B12, zover ik weet. Een belangrijke reden waarom ik ze nooit koop.

Alpro heeft trouwens ook biologische melk met enkel suiker toegevoegd en niets anders... Dat zijn die groene bussen.

Jippia

Re:Sojamelk
« Reactie #142 Gepost op: 01 mei 2008, 13:46:01 »
Mijn vriendin had die laatst. Nu is ze over op de soyamelk van de Lidl omdat die een halve euro goedkoper is. Ze is absoluut geen veganist en ook geen vegetariër, maar gebruikt de melk voor haar en haar dochtertje voor de goede eiwitten enzo.

Trouwens, de Jumbo heeft verschillende soorten Alpro in de aanbieding, twee pakken voor €2,50.  :D Het loopt tot en met 21 mei, geloof ik. Kun je nog eens iets proberen. Ik ben nu de Naturel Light aan het proberen. Smaakt best wel. Ik vreesde half en half dat het wat waterig zou smaken, net als de Naturel Fresh uit de koeling die ik een poosje terug een keer had, maar dat viel erg mee.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Sojamelk
« Reactie #143 Gepost op: 08 mei 2008, 21:55:17 »
AH heeft mijn smaak (Nature) niet meer sinds de aanbieding. Dat wordt dus Jumbo.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Helen

Re:Sojamelk
« Reactie #144 Gepost op: 27 september 2008, 19:33:43 »
De Alpro Soya banaan was al tijden steeds niet meer in het assortiment te vinden bij de natuurwinkel, loop ik ineens vandaag - notabene in mijn eigen supermarkt - tegen de bananensmaak op. JOEPIE, heb gelijk maar 2 pakken gekocht, je weet maar nooit.....
Ik hoop dat het te koop blijft vanaf nu.

Gin

Re:Sojamelk
« Reactie #145 Gepost op: 29 september 2008, 01:56:19 »
Ik kan sinds een aantal jaar niet meer tegen melk (daarvoor vond ik het toch al niet lekker) en ben toen gaan experimenteren met de alternatieven. Aan sojamelk kan ik toch echt niet wennen, ik vind het zo'n ranzige bijsmaak hebben... De koelverse van Alpro gaat nog wel voor door de All-Bran of zo en de enige die ik te drinken vond was Alpro banaan. De toetjes vond ik helemaal nergens naar smaken en de Yofu bosvruchten bevatte absurd veel pitjes. Dat mensen hier de chocovarianten lekker vinden, vind ik al helemaal onbegrijpelijk; zelfs met veel fantasie kan ik er nog geen chocola van maken.

Rice Dream vind ik dan toch vele malen smakelijker. Het enige wat ik mis, is yoghurt. Dat vind ik soms toch wel erg lekker en dat eet ik dan soms maar gewoon.

Jippia

Re:Sojamelk
« Reactie #146 Gepost op: 07 december 2008, 21:04:29 »
Ik vind ze juist wel lekker. Ik eet elke dag een kom sojavla of sojayoghurt en ik vind alle smaken lekker. Ik neem wel die van Alpro, omdat daar B12 en dergelijke aan toe is gevoegd. Ik vind ook de meeste smaken houdbare sojamelk lekker. Behalve de ongezoete Alpro.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Sojamelk
« Reactie #147 Gepost op: 08 december 2008, 21:04:37 »
Elke dag gebruik ik minstens 1 glas houdbare Alpro-sojamelk.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

mh*snowwhite

Re:Sojamelk
« Reactie #148 Gepost op: 27 januari 2009, 16:15:38 »
ik vind de soja melk van Alpro lekker :D vooral die met de smaakjes (die met perzik vind ik echt heel lekker).

Schanulleke

Re:Sojamelk
« Reactie #149 Gepost op: 28 januari 2009, 16:45:46 »
Ik ook! :D Vooral aardbeien, bosvruchten en perzik vind ik super. Die hebben dat zurige yoghurtdrink-smaakje en dezelfde dikke structuur. Mmmm...

Seaside

Re:Sojamelk
« Reactie #150 Gepost op: 28 januari 2009, 20:17:25 »
Al die smaakjes vind ik niks, maar de naturel (light) variant... Lekker! Ik was ineens helemaal uitgekeken op koemelk. Vroeger vond ik sojamelk maar niks, maar ineens was ik helemaal om. Alleen in de brinta vind ik het nog steeds niet zo geslaagd, met muesli en cornflakes wel. En warm met anijs!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Sojamelk
« Reactie #151 Gepost op: 29 januari 2009, 23:10:11 »
Brinta, havermout, couscous, rijst en gekoeld. Normale Alpro zonder smaakjes (die blijven beklijven). Mmmm...
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Ming

Re:Sojamelk
« Reactie #152 Gepost op: 11 februari 2009, 22:43:06 »
Wij hebben een sojamelkmachine. Wij maken zelf de sojamelk. Ik doe er zelf nog een hoop rietsuiker bij, want vindt het anders niet te pruimen. Wat ik later misschien wel ga proberen is met een smaakje.

Wij hebben zo'n zelfde machine als hieronder.

sojamelkmachine
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2009, 22:57:01 door Ming »

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #153 Gepost op: 12 februari 2009, 07:14:05 »
Al die smaakjes vind ik niks, maar de naturel (light) variant... Lekker! Ik was ineens helemaal uitgekeken op koemelk. Vroeger vond ik sojamelk maar niks, maar ineens was ik helemaal om. Alleen in de brinta vind ik het nog steeds niet zo geslaagd, met muesli en cornflakes wel. En warm met anijs!

Die heb ik gisteren geproefd, ik vond het echt ongelooflijk vies.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Schanulleke

Re:Sojamelk
« Reactie #154 Gepost op: 12 februari 2009, 15:02:50 »
Ik heb een paar dagen geleden sojadrank meegenomen van een merk dat ik tot nu toe niet kende. Ik zag het ineens naast de Alpro staan. Het heet Natural People en is er in de smaken Choco en Perzik-Passievrucht. Die laatste is erg lekker! (Is volgens mij wel eerder bedoeld als vruchtensapje dan als melk- of drinkyoghurtvervanger.) De choco vind ik minder lekker, die is behoorlijk waterig vergeleken met die van Alpro. Het percentage soja ligt ook lager. Maar die Perzik-Passievrucht: mmmm...  :yummie:

Helen

Re:Sojamelk
« Reactie #155 Gepost op: 23 februari 2009, 20:53:43 »
Ik heb laatst eens Adez geahd, maar dat vond ik niet lekker :-\, was zeg maar net geen yogidrinkje, net geen sojamelk én net geen vruchtensapje. Ik vond het niks.

Schanulleke

Re:Sojamelk
« Reactie #156 Gepost op: 26 februari 2009, 15:02:14 »
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik iedere week een (voor mij) onbekend product meeneem uit de biowinkel, zodat ik mijn eet-horizon wat verbreed. Vanmiddag heb ik havermelk van Provamel meegenomen. Ik zie nu trouwens pas dat het bio is en dat er dus geen calcium, vitamine B12 e.d. aan toegevoegd is. Geen volwaardige melkvervanger dus. Volgende keer toch maar eens kijken of er ook een niet-biovariant van is (vooropgesteld dat ik het lust, dat moet nog maar blijken).

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #157 Gepost op: 26 februari 2009, 16:45:04 »
Ik had laatst op vakantie rijstmelk gekocht, daar zat ook helemaal niets bij in, waarom gebruiken mensen dat dan???
Het smaakte ook nog eens nergens naar, niet in de koffie, niet puur, niet met chocopoeder.. Volgens mij kun je net zo goed een kop (lekkere) thee zetten!!
Ik heb nu soya van natural people. Zitten ook geen toevoegingen in. Ik moet nog wel uitzoeken waar de soya vandaan komt, ik ben niet zo dol op gen-tech soya.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Sojamelk
« Reactie #158 Gepost op: 26 februari 2009, 17:16:49 »
Ik zie nu trouwens pas dat het bio is en dat er dus geen calcium, vitamine B12 e.d. aan toegevoegd is. Geen volwaardige melkvervanger dus. Volgende keer toch maar eens kijken of er ook een niet-biovariant van is (vooropgesteld dat ik het lust, dat moet nog maar blijken).

Volgens mij is het ene (bio) niet per definitie met het andere (geen calcium, ...) verbonden.  (Vaak wel, maar om er een logische gevolgtrekking van te maken gaat mij te ver.)

Schanulleke

Re:Sojamelk
« Reactie #159 Gepost op: 27 februari 2009, 10:01:57 »
Citaat van: Ligfietsertje
Volgens mij is het ene (bio) niet per definitie met het andere (geen calcium, ...) verbonden.  (Vaak wel, maar om er een logische gevolgtrekking van te maken gaat mij te ver.)

Het was ook niet per se bedoeld als logische gevolgtrekking, hoor. ;) Meer gewoon wat spreektaal. Maar ik meen wel dat er bepaalde regelgeving bestaat omtrent het verrijken van producten met synthetische voedingsstoffen als calcium en B12 e.d. Zodra er aan een product voedingsstoffen worden toegevoegd, mag het volgens mij het predicaat 'biologisch' niet meer dragen. (Maar nogmaals: ik ben geen expert, dus pin me er niet op vast. Het kan net zo goed een kwestie zijn van klok en klepel enzo... :-\)