Vegatopia Forum

Sojamelk

0 leden en 28 gasten bekijken dit topic.

scarabee

Re:Sojamelk
« Reactie #100 Gepost op: 18 augustus 2007, 12:02:42 »
Hahaha, ja ik ben één van degenen die flink heeft ingeslagen. Vind 'm best lekker!

Offline Nina V.

  • **
  • 51
  • Geslacht: Vrouw
    • Creatief op Commando
Re:Sojamelk
« Reactie #101 Gepost op: 25 augustus 2007, 00:14:11 »
Vorige week in Barcelona heb ik sojamelk met granen gedronken. Ik had al visioenen van sojamelk met stukjes er in, maar het bleek een heerlijke drank met een lichtzoete smaak! Later, in Madrid, kon ik het nergens meer vinden. Terwijl het in Barcelona gewoon uit de supermarkt kwam.
Hier in Duitsland heb ik het ook nog niet kunnen vinden, en nu is mijn hoop gevestigd op Nederland: iemand die het kent? ???

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Sojamelk
« Reactie #102 Gepost op: 25 augustus 2007, 00:23:53 »
Is dat niet Hafermilch o.id.? Dat kon ik gewoon bij de supermarkt krijgen, zowel de pure als de sojavariant.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Aiko

Re:Sojamelk
« Reactie #103 Gepost op: 25 augustus 2007, 01:25:17 »
De Aldi verkoopt nog steeds de biologische rijst/soja drank voor 79 cent. Ik vind soja melk of rijstmelk niet lekker maar mensen in mijn omgeving die de gewoonte hebben het te drinken hebben flink wat ingeslagen.

Die groene pakken heb ik maar eenmaal gezien, en voor de gein bij verschillende vestigingen hier in deze grote boze stad geweest. Allemaal pleite. Sommige vestigingen hadden wel een merkloze serie sojamelkpakken, in naturel en vanille variant. Ook erg lekker gebleken, maar wel weer een stuk duurder (plus zesentwintig centen).

Tom32

Re:Sojamelk
« Reactie #104 Gepost op: 25 augustus 2007, 12:05:10 »
Ik dronk vanmiddag een paar slokjes van de alpro banaan. :pukey:

Probeer eens die van Provamel, is echt veel lekkerder!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #105 Gepost op: 25 augustus 2007, 13:02:13 »
Vorige week in Barcelona heb ik sojamelk met granen gedronken. Ik had al visioenen van sojamelk met stukjes er in, maar het bleek een heerlijke drank met een lichtzoete smaak! Later, in Madrid, kon ik het nergens meer vinden. Terwijl het in Barcelona gewoon uit de supermarkt kwam.
Hier in Duitsland heb ik het ook nog niet kunnen vinden, en nu is mijn hoop gevestigd op Nederland: iemand die het kent? ???

In de biowinkel verkopen ze soja-granenmelk.


Odilia

Re:Sojamelk
« Reactie #106 Gepost op: 03 december 2007, 21:26:49 »
Ik ben ook pas over gegaan op sojamelk. Het is erg wennen vind ik, in het begin vond ik het zelfs vies.
Maar nu vind ik het een prima alternatief voor koemelk.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Sojamelk
« Reactie #107 Gepost op: 03 december 2007, 22:57:44 »
Ik ben vooral gek op de sojachocolademelk, hmm  :) En als de gewone op is, gebruik ik het ook weleens in de koffie
« Laatst bewerkt op: 03 december 2007, 22:59:07 door Joysetsfire »
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Sojamelk
« Reactie #108 Gepost op: 04 december 2007, 21:22:19 »
Ik ben ook pas over gegaan op sojamelk. Het is erg wennen vind ik, in het begin vond ik het zelfs vies.
Maar nu vind ik het een prima alternatief voor koemelk.

Er zijn zoveel verschillende smaken en soorten sojamelk. Ik ga voor de Alpro Soja Nature.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

McMurti

Re:Sojamelk
« Reactie #109 Gepost op: 07 december 2007, 13:29:21 »
Ja maar wel van genetisch gemanipuleerde soja waarvoor stukken oerbos worden gekapt. Dan voor mij toch liever echte (bio)melk of de bio-variant van Provamel.

Misschien eens nadenken over hoe de melk / zuivel industrie ook de kalverindustrie in gang houdt? Een koe kan geen melk geven zonder te kalveren zoals je weet - meestal worden de jongen na de eerste drinkbeurt (want die zit vol anti - stoffen die kalfjes nodig hebben) weggenomen bij de moeder. Dit veroorzaakt veel stress en misérie bij moederkoe, zoals je wel kunt vermoeden. Sowieso belanden deze beestjes in de vlees - of melkindustrie. Want: zuivel IS industrie. De oerbossen worden gekapt idd om o.a. soja te genereren, maar deze is hoofdzakelijk bedoeld voor veevoeder ... Haal toch liever de sojamelk in huis, zou ik zo zeggen!

Groetjes!
« Laatst bewerkt op: 07 december 2007, 13:30:47 door McMurti »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Sojamelk
« Reactie #110 Gepost op: 07 december 2007, 13:37:26 »
Erm, je reageert op een best oude post hoor...

brenda_lelie

Re:Sojamelk
« Reactie #111 Gepost op: 07 december 2007, 13:44:01 »
De oerbossen worden gekapt idd om o.a. soja te genereren, maar deze is hoofdzakelijk bedoeld voor veevoeder ... Haal toch liever de sojamelk in huis, zou ik zo zeggen!

Groetjes!

Biologische koeien krijgen biologisch voer, en daar zit dus geen gemanipuleerde soja in. Daarbij neem ik zo vaak mogelijk bio-dynamische zuivel en dan komt het veevoer van het eigen bedrijf!
Ik vind dat heel oké, dus ik ga geen sojamelk drinken  ;)

McMurti

Re:Sojamelk
« Reactie #112 Gepost op: 07 december 2007, 13:48:46 »
De oerbossen worden gekapt idd om o.a. soja te genereren, maar deze is hoofdzakelijk bedoeld voor veevoeder ... Haal toch liever de sojamelk in huis, zou ik zo zeggen!

Groetjes!

Biologische koeien krijgen biologisch voer, en daar zit dus geen gemanipuleerde soja in. Daarbij neem ik zo vaak mogelijk bio-dynamische zuivel en dan komt het veevoer van het eigen bedrijf!
Ik vind dat heel oké, dus ik ga geen sojamelk drinken  ;)

Juist - qua oude post e.d. en ik kan je volgen in je redenering, maar ik heb toch een geruster geweten als ik het niet doe (koeien laten kalven om melk te kunnen geven, de eraan gekoppelde industrie - want ook bio is vlgs mij industrie) ... tja, meningen kunnen en mogen verschillen denk ik maar ...

Aiko

Re:Sojamelk
« Reactie #113 Gepost op: 07 december 2007, 15:39:38 »
Biologische koeien krijgen biologisch voer, en daar zit dus geen gemanipuleerde soja in. Daarbij neem ik zo vaak mogelijk bio-dynamische zuivel en dan komt het veevoer van het eigen bedrijf!
Ik vind dat heel oké, dus ik ga geen sojamelk drinken  ;)

Maar sojamelk hoeft niet per definitie van gemanipuleerde sojaboontjes gemaakt te worden. Het ligt er een beetje aan uit welk land die bonen komen, geloof ik. China en de VS, daar schijnen ze gemanipuleerd te zijn. Uit die uit Argentinië niet (of dan toch minder). Heb ik mij maar laten vertellen door de granenboer van de biologische markt...

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Sojamelk
« Reactie #114 Gepost op: 07 december 2007, 16:06:05 »
En Alpro en Provamel gebruiken sowieso geen gemanipuleerde soja. En ook geen roofbouw-verkregen soja.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Veganfairy

Re:Sojamelk
« Reactie #115 Gepost op: 19 december 2007, 13:04:55 »
Hi,

Ik vind sojamelk persoonlijk erg lekker. Het is inderdaad vrij zoet.
Je hebt allerlei smaakjes, zoals: banaan, chocolade, aardbei, vanille, naturel, ananas en perzik (dacht ik) en dan kan je nog kiezen voor biologische.
Veel keuze dus.

Pannenkoeken kan je er ook meebakken. Het worden dan altijd vrij stevige, dikke pannenkoeken.
Ik maak ze zelf altijd met bloem, sojamelk, wat suiker en citroensap (1.5 eetlepel i.p.v. een ei) en soms gooi ik er een beetje rumaroma door:p erg lekker.

Je hebt trouwens ook opklopslagroom van soyatoo, deze is erg zoet maar wel heel lekker vind ik zelf.
De ingredienten hiervan zijn:
Sojamelk (water en sojabonen) (74%), kokosvet (5%), palmvet (5%), suikerbietenstroop, maltodextrine uit maďszetmeel, wijnsteenzuur, verdikkingsmiddel: zeewierextract, zeezout, natuurlijke vanille extracten.
Helemaal plantaardig dus.
Dit verkopen ze in een biowinkel denk ik wel.

Verder (nu het toch over soja gaat) had ik laatst een lekker toetje van sojade geprobeerd. Het was de smaak banaan. MMMM

Succes.

Groetjes,
Jade


Veganfairy

Re:Sojamelk
« Reactie #116 Gepost op: 19 december 2007, 13:08:13 »
Ook lekker is wat sojamelk (naturel, of naturel light) met een flinke eetlepel cacao en een schep suiker. Flink roeren en een minuut of 2 opwarmen en smullen maar.

Gr,
Jade

Offline Marit

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
    • Marits Stekkie
Re:Sojamelk
« Reactie #117 Gepost op: 19 december 2007, 19:49:04 »
Opklopslagroom op sojabasis?! Te gek! ik ga de volgende keer in de winkel eens kijken. Jaren geleden was er eens iets maar dat was echt niks, hopelijk dit wel!

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojamelk
« Reactie #118 Gepost op: 19 december 2007, 23:15:26 »
Wat mij altijd opvalt: de campina vla (met name vanille en chocolade) gaat met de jaren steeds minder smaken, alsof ze Enummers van minder kwaliteit gebruiken ofzo. Ik had er goede herinneringen aan uit mijn kindertijd maar tegenwoordig vind ik het echt naar plastic smaken. De relevantie hiervan? De soja-vanillevla van Alpro (geloof ik, don't hate me als het per ongelijk Provamel blijkt te zijn, die haal ik altijd door elkaar) is verrukkelijk, die smaakt tenminste ECHT naar vanille!

Odilia

Re:Sojamelk
« Reactie #119 Gepost op: 20 december 2007, 07:40:38 »
Wat mij altijd opvalt: de campina vla (met name vanille en chocolade) gaat met de jaren steeds minder smaken, alsof ze Enummers van minder kwaliteit gebruiken ofzo. Ik had er goede herinneringen aan uit mijn kindertijd maar tegenwoordig vind ik het echt naar plastic smaken. De relevantie hiervan? De soja-vanillevla van Alpro (geloof ik, don't hate me als het per ongelijk Provamel blijkt te zijn, die haal ik altijd door elkaar) is verrukkelijk, die smaakt tenminste ECHT naar vanille!

Alle smaken worden inderdaad minder. Vroeger was het echt lekkere vla en proefde je een "rijke" smaak. Nu smaakt het nergens meer na.
Hetzelfde zie je bij groente gebeuren. Toen ik klein was smaakte tomaten nog naar tomaten, nu smaken ze naar water. Hetzelfde geld voor andere produkten. Ik heb een biologisch groentepakket eens per week en daarbij proef ik de echte volle smaken van de produkten die in de gewone winkel allang verdwenen zijn.
Het toevoegen van onnatuurlijke smaakstoffen is voor de producenten goedkoper, maar de kwaliteit holt achteruit.

Kinderen weten niet meer eens hoe bepaalde produkten (vla, tomaten, maar ook andere) behoren te smaken omdat ze wennen aan de smaken die de fabrikant eraan geeft. En als de ouders niet biologisch eten leren ze de smaken ook niet kennen. Best wel triest, eigenlijk.