Vegatopia Forum

No-Knead Bread !

mjets

Re:No-Knead Bread !
« Reactie #40 Gepost op: 09 februari 2007, 13:31:44 »
Ben erg benieuwd Maartje! Ik ben zo'n brave muts die het volgens de letter doet, stad en land affietst voor spullen, pannen enz enz :P. Ow, volgens mijn pak gist (pondspak) schijn je dat 3 maanden te kunnen bewaren mits in de diepvries... Ik doe het in de koelkast... gaat ook goed. Dus nu ben ik dubbel benieuwd naar je resultaat  :D.
En pannen-variaties volgens nrc's Janneke: een zware gietijzeren, aardewerken of pyrex pan of schaal (inhoud 2 -3 liter) met ovenbestendig deksel. Er zijn ook goede resultaten behaald in Römertopfs en tajines. En een emaille pan werkt ook.

Het hele recept nog een x overzichtelijk op een rijtje? No-Knead-Bread, het recept.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2007, 13:42:23 door mjets »

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #41 Gepost op: 09 februari 2007, 14:09:36 »
Gebruik jij een pond gist per drie maanden? Dat is toch genoeg voor 25 broden ofzo?
(Ik heb me weleens afgevraagd wie die pondspakken koopt, omdat ik me niet kon voorstellen dat iemand zoveel gist gebruikt en toch geen beroepsbakker is...)
This is between me and the vegetable!

Offline lieve lijn

• 4.047
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #42 Gepost op: 09 februari 2007, 14:29:25 »
janneke vreugdenhil gaf nog  x complete recept:

Citaat
Nog één keer: Jim Lahey’s no-knead-bread

voor 1 brood:

430 g (of 3 cups) witte tarwebloem (elke soort is goed)

1 g (of ¼ theelepel) droge (instant) gist

13 g (of 1¾ theelepel) zout

extra nodig:

witte tarwebloem, tarwezemelen of grof maïsmeel (polenta)

een siliconen bakmat of een stuk bakpapier

plasticfolie

een theedoek

een zware gietijzeren, aardewerken of pyrex pan of schaal (inhoud 2 -3 liter) met ovenbestendig deksel

Meng de bloem, het gist en het zout in een kom. Voeg 345 ml water toe. Meng de ingrediënten heel losjes en snel met een hand tot een vochtig, plakkerig deeg. Het resultaat moet meer op een dik beslag lijken dan op brooddeeg. Dek de kom af met plasticfolie en laat hem zo 18 uur staan. Doe geen moeite om een extra warm plekje te vinden, zoals in de vensterbank of op de convectorput, kamertemperatuur is goed.

Als het goed is begint, wanneer je de kom schuin houdt, het deeg nu te lopen en laat een draderige structuur zien. Bestrooi het aanrecht met bloem. Wees royaal, want het deeg is bijna onhandelbaar slap en plakkerig. Schraap het deeg uit de kom, op het werkvlak. Bestrooi het deeg met bloem, trek het rustig een klein beetje uit elkaar en vouw twee uiteinden over elkaar. Draai het deeg een kwartslag en herhaal de handeling. Dek losjes af met plasticfolie en laat een kwartier rusten. Bestrooi de bakmat of het stuk bakpapier royaal met zemelen of maïsmeel. Bebloem je vingers en vorm met enkele bewegingen een bal van het deeg. Leg de bal op de bakmat/het bakpapier en bestrooi ook de bovenkant met zemelen/maïsmeel. Dek af met achtereenvolgens plasticfolie en een theedoek en laat het deeg nog 2 tot 3 uur rijzen. Drie kwartier voordat je gaat bakken verwarm je de oven voor op de hoogst mogelijke stand, bij voorkeur tussen 230 en 260 graden. Een kwartier later zet je de pan met deksel in de oven. Als het deeg zover is haal je de pan naar voren en het deksel eraf. Pas op, hij is gloeiend heet.

Schuif je hand onder de bakmat/het bakpapier, til het deeg op en keer de hele handel om boven de pan. Dit is het lastigste deel van het no-knead-bread. Het deeg is namelijk nog steeds plakkerig en doet wellicht niet meteen wat jij wilt. Bovendien is de pan, ik waarschuw nog maar een keer, gloeiend heet. Jim Lahey, de uitvinder van dit recept, gebruikt twee theedoeken in plaats van bakmat/bakpapier + plasticfolie + theedoek, maar de ervaring leert dat dit laatste handiger is. Schud eventueel aan de pan, maar maak er geen halszaak van als het deeg niet precies in het midden ligt. Alles komt goed tijdens het bakken. Leg het deksel weer op de pan en laat het deeg 30 minuten bakken. Haal dan het deksel eraf en bak het brood in nog eens 15 tot 25 minuten mooi bruin.

Kieper het brood uit de pan en laat het op een rooster volledig afkoelen voordat je het aansnijdt.

Volgens het oorspronkelijke recept kun je het deeg in plaats van 18 uur ook 12 uur laten rijzen, maar dat leverde bij mij een matig gerezen brood op. Je schijnt het deeg ook in de ijskast te kunnen zetten om daarmee het bakken uit te stellen. Dit heb ik nog niet geprobeerd.

Let op of het zwarte dopje op het deksel van je Creuset tegen temperaturen boven de 200 graden kan. Een merkpan is overigens geen vereiste, het kan ook in een goedkopere braadpan. Er zijn ook goede resultaten behaald in Römertopfs en tajines.

Het afwassen van de deegkom kan nogal een vervelend werkje zijn. Tenminste, als je het probeert met warm water. De deegresten veranderen acuut in stopverf en je eindigt al snel met een onherstelbaar smerig pannensponsje. Afwassen met koud water is het devies.

Variaties met andere meelsoorten zijn mogelijk. Bijvoorbeeld 50% bloem en 50% volkoren, spelt- of kamutmeel. Bij meelsoorten met minder of geen gluten zoals haver-, rogge- en mais- of kastanjemeel (te koop bij EKO-winkels) zou ik eerder naar een 80 - 20 verhouding gaan, in het voordeel van de tarwebloem. Smaakmakers als karwijzaad, olijven, rozijn, noten en zaden kunnen zowel voor als na de eerste rijs worden toegevoegd.

Lees vooral ook alle postings over dit onderwerp. Er zitten nog meer handige trucs, adviezen en variaties bij.

ik ga het vanavond proberen denk ik :D kunnen we het morgen bij het avond eten eten :D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

mjets

« Reactie #43 Gepost op: 09 februari 2007, 14:35:58 »
Gebruik jij een pond gist per drie maanden?

;D Ja echt! Nou misschien 4 maanden... We zijn nogal broodeters geloof ik  :D En ik koop nooit brood en mag graag bruin (baksteen) brood bakken maar ook pizza's, bagels, courgettebrood ook heel lekker, of brood met hele eieren erin (ooit eens uit een van Jamie Oliver's boeken gehaald), Naanbrood natuurlijk.... Kortom: crea met gist. En ik wil ook nog wel eens zuurdesem proberen (mislukt meestal) dus ook nog s brood zonder gist...  :laugh:
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2007, 16:59:43 door mjets »

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #44 Gepost op: 09 februari 2007, 15:09:12 »
En nou moet dat halve zakje gist het wel gaan doen, want ik ontdekte net, na de aanschaf van nieuw gist, dat ik nog een heel pakje had liggen. Grrr!

Offline moonflower

• 147
  • Geslacht: Man
« Reactie #45 Gepost op: 09 februari 2007, 15:16:30 »
Meng de volgende dingen snel door elkaar:
375 gram witte bloem, 75 gram volkorenmeel, halve theelepel zout, 1 theelepel baksoda, 350 ml karnemelk
Ik heb een veganistische versie geprobeerd:
375 gram witte bloem
75 gram volkorenmeel
halve theelepel zout
1 theelepel baksoda
1 theelepel citroensap
0,5 eetlepel miso
280 ml water

Het beslag was nog net stevig genoeg, dat het niet uitzakte op de bakplaat.
15 min. op 230C en vervolgens 30 min. op 200C

Het resultaat was een mooi rond brood en het is erg lekker.
Dit ga ik idd vaker doen.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #46 Gepost op: 11 februari 2007, 17:34:27 »
Ik heb ook niet zo'n grote zware pan, maar ik had bedacht dat het in een iets minder hete oven ook best in een gewone pan met stalen handvatten en deksel moet kunnen. Dat ga ik althans proberen. (Het deeg staat nu twaalf uur te pruttelen, maar ik ben een beetje bang dat de gist het niet doet: ik had alleen nog maar een (zorgvuldig dichtgeplakt, dat wel) aangebroken zakje staan :-\)

:cheer:
Het is gelukt! En was erg lekker ook. Dat de gist wat verouderd was bleek geen probleem, evenals mijn oplossing voor het ik-heb-niet-zo'n-kleine-zware-pan-probleem (opgelost met twee brownieblikken, waarvan de ene op z'n kop op de andere prima als deksel dienstdeed). Het is alleen HEEL BELANGRIJK dat je genoeg polenta (of zemelen) onder het brood hebt, anders plakt het als de hel aan je vorm (weet ik toevallig, volgende keer gaat er een stukje bakpapier onder...)

mjets

« Reactie #47 Gepost op: 11 februari 2007, 17:57:00 »
 ;D :D :O

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #48 Gepost op: 12 februari 2007, 18:11:23 »
evenals mijn oplossing voor het ik-heb-niet-zo'n-kleine-zware-pan-probleem (opgelost met twee brownieblikken, waarvan de ene op z'n kop op de andere prima als deksel dienstdeed).
Gewoon donkere blikken?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #49 Gepost op: 12 februari 2007, 22:56:24 »
zondag gegeten samen met een boerenomelet en kruidenboter.. en aanbeveling!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #50 Gepost op: 13 februari 2007, 07:33:52 »
Klinkt allemaal lekker. Hoe is de houdbaarheid van het brood? Hoewel het weinig werk is, heb ik geen zin om elke dag te bakken, vandaar.

mjets

« Reactie #51 Gepost op: 13 februari 2007, 09:56:39 »
Dag 1 heerlijk knapperige korst en ovenzachte/verse binnenkant.
Dag 2 korst wordt iets taaier, binnenkant droogt wat uit.
Dag 3 best wel oud maar: Te gek als toast of tosti of in broodtaart
Dag 4 met olie+knoflook+kruiden ingesmeerd en dan in de oven...

kortom: als chiabata, stokbrood, zoiets...
Je kunt het natuurlijk ook invriezen (denk ik)

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #52 Gepost op: 13 februari 2007, 18:45:27 »
evenals mijn oplossing voor het ik-heb-niet-zo'n-kleine-zware-pan-probleem (opgelost met twee brownieblikken, waarvan de ene op z'n kop op de andere prima als deksel dienstdeed).
Gewoon donkere blikken?

Vierkante (20x20) blikken van een centimeter of drie hoog.

mjets

« Reactie #53 Gepost op: 17 februari 2007, 10:44:40 »
Ik dacht ook dat de soda die ik toen heb gebruikt iets anders was (er staat me iets bij van sodiumdicarbonaat  ???) zal het vanmiddag eens opzoeken.
In de 'Sla' staat een recept dat ongeveer hetzelfde is als het recept van Maartje. En er moet toch ook natriumbicarbonaat in (dubbelkoolzure soda) en is ook bij de drogist te krijgen als maagzout, wordt erbij vermeld.

Gisteren samen met mijn potje bakingsoda bij de drogist gaan vragen (wat blijkt: die verkopen dat gewoon in een puntzakje per ons -1,20 euro) en het is blijkbaar allemaal hetzelfde! Nou jaaa.... Goed gaan we het soda-bread dit weekend echt eens uitproberen. Al ben ik na mijn falafalballetjes (dat moest ook met zuiveringszout) wel wat huiverig geworden voor dat poedertje. We hadden de hele avond en ochtend giga last van onze maag, darmen, opgeblazen gevoel, boeren  :P

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #54 Gepost op: 17 februari 2007, 13:05:46 »
 ;D
Ik heb het afgelopen week ook met zuiveringszout geprobeerd maar ik vond het vrij smakeloos en de binnenkant van de broodjes was nog wat klef. Dit weekend doe ik wel een nieuwe poging en dan ook maar echt met karnemelk. En extra zout (maar ik had er misschien ook wel te weinig in gedaan omdat wij ook niet echt met veel zout koken).

mjets

« Reactie #55 Gepost op: 17 februari 2007, 13:35:04 »
Maar geen ballon transformatie?

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #56 Gepost op: 17 februari 2007, 18:46:49 »
Maar geen ballon transformatie?
Verre van dat eigenlijk.  :( Het was ook weer niet vies hoor, maar de volgende keer gaat het vast beter. Dan zal ik ook wat beter op de hoeveelheden letten.  :)

mjets

« Reactie #57 Gepost op: 23 februari 2007, 14:54:27 »

Baking soda is hetzelfde als natriumbicarbonaat oftewel (een bestanddeel van) bakpoeder.
Doet de vraag rijzen ( ;)) of je soda bread kan fabriceren met zelfrijzend bakmeel.

M@ñboob, lees ik zojuist in een boek over (o.a.) Ierse sodabroden: Zelfrijzend bakmeel is een eenvoudig alternatief... is u slim dan!

« Reactie #58 Gepost op: 23 februari 2007, 15:06:54 »

Ik voel me nu net Louietje. :bloos:
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #59 Gepost op: 16 oktober 2007, 10:41:18 »
Het begin van Jim Lahey's No-Knead Bread is klaar. :D Nu alleen nog heel lang wachten. :-\

Heb trouwens half volkoren meel en half bloem gedaan, ben benieuwd.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call