Vegatopia Forum

No-Knead Bread !

mjets

No-Knead Bread !
« Gepost op: 05 februari 2007, 10:25:16 »
Brood wat je niet hoeft te kneden?  :spinsmile: The Secret of Great Bread: Let Time Do the Work
Ik had er al iets over gelezen en nu staat het vandaag (en morgen het recept) in de nrc-next.
Met het adres van een how-to-do filmpje ook weer geplukt van internet (de site van de New York Times..) (Video-search op bread voor het juiste filmpje) Erg leuk!
Iemand dit luchtige brood met fantastische knapperige korst al uitgeprobeerd?
Word vervolgd..

« Laatst bewerkt op: 05 februari 2007, 10:42:22 door mjets »

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
Re:No-Knead Bread !
« Reactie #1 Gepost op: 05 februari 2007, 11:01:45 »
Ik heb dit filmpje niet bekeken, maar ik maak graag sodabroodjes. Ik zal het recept even voor je opzoeken, maar het komt neer op bloem, zout, soda en karnemelk door elkaar gooien en bakken. Niet kneden dus.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2007, 11:02:20 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

mjets

« Reactie #2 Gepost op: 05 februari 2007, 11:15:18 »
sodabroodjes

Ow... dat doet me denken aan mijn vakantie in Ierland, heerlijk vers sodabread.... is dat hetzelfde????  :worshippy:
Moet je dat ook 12-19 uur laten rijzen?
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2007, 11:16:08 door mjets »

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #3 Gepost op: 05 februari 2007, 11:22:38 »
Ja, dit is volgens mij hetzelfde. En dat hoef je dus niet te laten rijzen, want het is niet met gist of iets anders levends, maar met soda en dat doet het meteen. Echt, kleine sodabroodjes kosten twintig minuten van het uit de kast pakken van een kom tot het uit de oven halen van gare broodjes.

mjets

« Reactie #4 Gepost op: 05 februari 2007, 11:26:58 »
oe, lijkt me wel wat!
maar hoe kom je aan soda (ik neem aan geen huishoudsoda)

« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2007, 12:05:11 »

Baking soda is hetzelfde als natriumbicarbonaat oftewel (een bestanddeel van) bakpoeder.
Doet de vraag rijzen ( ;)) of je soda bread kan fabriceren met zelfrijzend bakmeel.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #6 Gepost op: 05 februari 2007, 13:22:27 »
Ik denk dat er in bakmeel relatief minder bakpoeder zit dan je voor sodabrood wil.

Baksoda (zonder dat andere waarmee het bakpoeder wordt) is lastig te krijgen. Toko's hebben het soms. Maar misschien kan het ook met bakpoeder.

Is gewone bakpoeder hetzelfde als wijnsteenbakpoeder?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #7 Gepost op: 05 februari 2007, 14:01:22 »
Baksoda (zonder dat andere waarmee het bakpoeder wordt) is lastig te krijgen. Toko's hebben het soms. Maar misschien kan het ook met bakpoeder.

Ook wel bij Engelse winkels.
Bij Thomas Greens kun je zo te zien online pure Baking Soda bestellen.

Citaat
Is gewone bakpoeder hetzelfde als wijnsteenbakpoeder?

Volgens de verpakking van wijnsteenbakpoeder: ingredienten voedingszuur (wijnsteen), bakpoeder (nattron), maiszetmeel. Bij dit product maakt men gevruik van natuurlijk wijnsteen ipv het natriumfosfaat als voedingszuur. Daardoor is wijnsteenbakpoeder fosfaatvrij. De smaak is daardoor anders. Wijnsteen wordt gewoonnen uit wijndruiven en het wijnzuur dat zich in wijn bevindt.

Volgens mij is de werking wel het zelfde, misschien iets beter.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #8 Gepost op: 05 februari 2007, 14:54:57 »
Maar misschien kan het ook met bakpoeder.
Baking soda en bakpoeder hebben een heel andere werking. Baking soda (natriumwaterstofcarbonaat) ontleedt door de hoge temperatuur bij het bakken terwijl er bij bakpoeder zodra het wordt opgelost (vochtig wordt) een reactie plaatsvindt tussen het zuur en de base waardoor koolzuurgas vrijkomt. Ik kan me voorstellen dat sodabread juist sodabread is omdat het rijzen tijdens het bakken gebeurt (alhoewel karnemelk ook weer zuur is) (o ja, en dan heb je dus ook nog dat karnemelk tegenwoordig met een bacterieel proces gemaakt wordt en niet meer het bijprodukt van boter maken is (toch?)). En dan kan er ook nog best goed een verschil tussen zitten hoe sterk ze werken (hoeveel koolzuur er vrij komt) bij dezelfde hoeveelheden.

Ook wel bij Engelse winkels.
Bij alle toko's hier hebben ze wel van die busjes van LION.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

mjets

« Reactie #9 Gepost op: 05 februari 2007, 15:07:42 »
Busje van Lion zojuist gescoord, helemaal niet duur (nu al vergeten...  :-\)
Nu het recept nog... pom pom pom

Offline Joske

• 2.829
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #10 Gepost op: 05 februari 2007, 15:20:09 »
quote:"Negentien uur plus twee uur plus drie kwartier later, voor de kijker gecomprimeerd in tweeënhalve minuut, zien we de bakker een rustiek kastanjebruin brood uit de oven toveren." dit is toch wat langer dan die 20 minuten van Maartje ?!? Dus recept?

Dat filmpje doet het niet bij mij, werkt het niet op Mac ofzo?

mjets

« Reactie #11 Gepost op: 05 februari 2007, 15:23:02 »
Ik las op de nrc-next site ook veel klachten over het new york times filmpje. Ik heb geen mac... dus dat weet ik niet zo goed. En sodabread is idd wel een hele snelle brood versie. Die waar de draad mee begon was gewoon een gistbrood. meel zout en water en gist en dan 19 uur buitenspelen. Twee type brood worden hier speels afgewisseld (om het makkelijk te houden... :-\)
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2007, 14:28:17 door mjets »

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #12 Gepost op: 05 februari 2007, 15:26:14 »
Dan maar geduldig wachten tot morgen voor recept. En misschien gaat het thuis op PC wel.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #13 Gepost op: 05 februari 2007, 16:37:38 »
Ik zoek vanavond de precieze verhoudingen van het sodabroodrecept.

mjets

« Reactie #14 Gepost op: 05 februari 2007, 16:44:27 »
 :akiss:

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #15 Gepost op: 05 februari 2007, 21:23:10 »
Verwarm de oven voor op 230 graden

Meng de volgende dingen snel door elkaar:
375 gram witte bloem
75 gram volkorenmeel
halve theelepel zout
1 theelepel baksoda
350 ml karnemelk

Het deeg moet een vrij zacht maar niet te kleverig worden, als het te droog is nog een beetje karnemelk erbij.

Vorm het deeg tot een rond brood, snij een kruis over de bovenkant en leg het op een bebakpapierde bakplaat.
Bak een kwartier, draai de oven terug tot 200 graden en bak nog 20-30 minuten. Als het hol klinkt als je op het brood klopt, is het klaar.

Opmerkingen:
- Het recept schrijft twee keer zoveel zout voor. Ik ben niet zo'n zoute eter, maar als jij dat wel bent moet je misschien meer nemen.
- Ik maak vaak de helft van dit recept en vorm het deeg dan tot vier kleine broodjes, die met een kwartiertje klaar zijn.
- De verhouding volkoren-wit doet er volgens mij niet echt toe.
- Omdat ik meestal geen karnemelk in huis heb, gebruik ik half melk, half yoghurt.

mjets

« Reactie #16 Gepost op: 05 februari 2007, 23:21:39 »
Wauw! Harstikke bedankt ik ga het deze week gelijk uitproberen. SUPADOEPAH service, vrouw van d'r woord en daad...  :heart:

mjets

« Reactie #17 Gepost op: 06 februari 2007, 13:32:43 »
Het vervolg Jim Lahey’s brood  No Knead bread uit New York Times’ Mark Bittmans artikel
deeg:
430 g witte bloem
1 g (of ¼ theelepel) gist
8 g (of 1¼ theelepel) zout

1. Meng de bloem, het gist en het zout in een kom.
2. Voeg 345 gram water toe. Meng het heel losjes en snel met een hand tot een vochtig, plakkerig deeg. Het resultaat moet meer op een dik beslag lijken dan op brooddeeg.
3. Dek de kom af met plasticfolie en laat hem zo 12-19 uur staan.

Over 19 uur meer (niet mijn idee maar van nrc-next)
Het complete originele Engelse recept hier

Offline Indira

• 520
« Reactie #18 Gepost op: 06 februari 2007, 18:34:59 »
ik kan me niet zoveel voorstellen bij het brood. wat is er zo speciaal aan, hoe smaakt het?
Za Zemiata!

mjets

« Reactie #19 Gepost op: 06 februari 2007, 19:31:41 »
Voor mij ook nieuw. Het ziet eruit als Frans wit brood met grote luchtgaten en een knapperige harde korst. Wat anders dan mijn bakstenen die ik normaal maak. Vandaar mijn interesse. Wat foto's van weblog van Arden.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2007, 19:32:39 door mjets »