Vegatopia Forum

Vegetariër of carnifoob?

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Vegetariër of carnifoob?
« Gepost op: 04 februari 2007, 22:20:56 »
Naar aanleiding van de discussie in 'Wat eten we vandaag'...

Sinds ik vegetariër ben geworden, ben ik langzaam maar zeker onverdraagzamer geworden wat betreft vlees. Ik had mezelf voorgenomen om niet moeilijk te doen over blokjes kaas die naast de worst hebben gelegen, of barbecuegereedschap dat afwisselend voor vlees en veggiefood gebruikt wordt.  Daar moet je bij mij niet meer mee aankomen - mij vergaat de eetlust. Ook ben ik niet zo'n fan van de vleeslucht die uit de 'Schlemmerecke' walmt, en ik ben blij als degene naast mij in het restaurant geen Bifteki bestelt. Ik zal hem echter niet vragen of hij/zij alsjeblieft iets vegetarisch wil bestellen, omdat ik anders niet zou kunnen eten - en die Schlemmerecke zal vast niet sluiten omdat ik daar toevallig dagelijks langsfiets.

Ik denk dat veel vegetariërs net als ik een afkeer van vlees hebben. Op zich heel begrijpelijk. Maar wanneer slaat dat om in carnifobie ('angst voor vlees')? Ik denk dat het voor ons allen leerzaam is om eens na te denken over hoe je in het dagelijks leven omgaat met het fenomeen vlees (je kunt moeilijk in je ivoren vegetarische toren blijven).

Voor het gemak heb ik hieronder zo een aantal situaties opgeschreven. Waar is voor jouw de grens tussen 'strikt vegetarisme' en 'carnifobie'?

- vlees eten (zou je nog zo af en toe een bitterbal door de keel kunnen krijgen - ja, ik weet dat de strikten onder ons vinden dat dan je geen vegetariër meer bent -, hoe moeilijk doe je over soep waar wellicht een beetje kippenbouillon in zit; eet je een vegaburger die op de 'vleesbarbecue' heeft gelegen)

- vlees aanraken (zou je vlees voor een vleeseter kruiden, kneden, braden)

- vlees zien (sluit je de ogen als je in de supermarkt langs de vleesafdeling loopt, eet je alleen maar in vegetarische restaurants)

- vlees ruiken (knijp je je neus dicht als je langs een steakhouse loopt)

- vlees in de media (krijg je al de rillingen als je een foto van een entrecôte ziet, of als iemand het woord 'katenspek' schrijft)

Voor de zekerheid vooraf het verzoek de discussie vriendelijk te houden  :)
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2007, 09:32:55 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #1 Gepost op: 04 februari 2007, 22:25:36 »
Vrijdagavond at ik een stukje loempia waar toch vlees in bleek te zitten. Ik heb het weinig subtiel uit mijn mond verwijderd.

Daar ligt dus mijn grens, ik wil best een stukje vlees voor iemand omdraaien in de pan, ik zeur niet als er naast me iemand vlees eet, maar ik wil het gewoon niet eten.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #2 Gepost op: 04 februari 2007, 22:26:15 »
Ik heb precies hetzelfde als jij...is dat vriendelijk genoeg? ;)
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #3 Gepost op: 04 februari 2007, 22:29:20 »
Ik heb precies hetzelfde als jij...is dat vriendelijk genoeg? ;)
Jazekers, maar wel een beetje saai hoor  :P.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #4 Gepost op: 04 februari 2007, 22:36:07 »
Eten en "aanraken", nee. Zien, ruiken of in de media: doe je niks tegen dus is iets waar je mee moet leren leven. Dat betekent niet dat het eigenlijk een "nee" is en dat het alleen maar in compromis een "nou vooruit dan maar" wordt, maar dat de vraag die jij wat dat betreft stelt nooit zo in me opgekomen is.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #5 Gepost op: 04 februari 2007, 22:39:55 »
Vlees eten zou ik echt niet doen, en bij familie sla ik de soep ook altijd over, zelfs als er wordt gezegd dat er geen vlees inzit, omdat ik betwijfel dat zij vega-bouillonblokjes in huis hebben). Maar als iemand zegt dat de soep vegetarisch is, in een eetcafé ofzo, eet ik hem wel, want ik vind soep gewoon hartstikke lekker.
Van de week heb ik thuis soep gegeten, waar ik uitslag van kreeg, en toen wel gezocht en bleek er in boemboe die mijn vader erin had gedaan trassie te zitten, dus mijn ouders die de boodschappen doen en koken, zijn minder neurotisch aan het winkelen dan ik.

Ik was trouwens niet blij dat de soep niet vega bleek te zijn toen ik hem al ophad, maar ben niet boos geworden ofzo, mijn vader ging ervan dat die dat wel was (vega recept kaartje van c1000).

Net was ik uit eten met mijn ouders en oom en tante, die allemaal wel vlees eten, en dat vind ik niet zo problematisch. Alleen de gamba's heb ik op een gegeven moment wel wat verplaatst - ze stonden naast mijn bord - maar ook toen ik nog vlees at vond ik zo'n compleet beest gewoon zo eng dat ik niet verder durfde te eten, dus ik heb me vandaag kranig geweerd :P.

Ik geloof niet dat ik apart voor een vleeseter zou koken. Ten eerste omdat ik het niet zo'n fijn idee vind en ten tweede omdat ik niet denk dat de vleeseter er gelukkiger van wordt als ik vlees ga lopen maken want ik heb pas leren koken nadat ik vegetarier ben geworden. En ik ben nog niemand tegengekomen die om principiele redenen geen groenten eet.
Maar ik vind het geen probleem om door het vlees van mijn ouders te roeren of het om te draaien als het nodig is. (Maar daar hoef je het niet voor aan te raken dat scheelt).

Op mijn werk zijn de enige boodschappen waarmee ik in aanraking kom vleesdingen (vleeswaren zijn volgens mij iets anders), want die zijn nogal eens afgeprijst. Geen problemen mee om die bakjes aan te raken, maar als ze lekken, dan ga ik wel mijn handen en kassa erg goed wassen.

Ik heb geen problemen om recepten te lezen met vlees, al bedenk ik al lezende vaak wel alternatieven, of ik schrijf het recept compleet af, maar vind het wel moeilijk als mensen heel uitgebreid gaan omschrijven wat ze nou lekker vlees vonden (niet zo erg dat ik vraag of ze ermee stoppen, maar ik zou het fijner vinden als dat soort gesprekken niet gevoerd werd).

Vlees ruiken vind ik erg vervelend, er zijn restaurants waar ik niet naartoe wil omdat het daar heel erg naar vlees ruikt, en vroeger als ik een kassa had tegenover de slager vroeg ik ook wel eens om een andere kassa, omdat de slager zo'n grillgeval in het gelderlandplein heeft staan en dat stinkt echt heel erg.

Maar het is wél zo dat ik, mocht er morgen opeens een publicatie komen dat het echt ontzettend veel beter is voor je fretten om ze echt vlees/dieren te geven, dat ik dat wel zou doen heel ernstig in overweging zou nemen. Want voor mij is de keuze heel anders dan voor mijn dieren.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2007, 22:40:49 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #6 Gepost op: 04 februari 2007, 22:43:28 »
Jazekers, maar wel een beetje saai hoor  :P.

Ok, dan zal ik het iets uitbreiden: ik vind de meeste vlees/vis vies, maar kan mezelf wel ertoe brengen om het aan te raken, te ruiken en te zien. Sommig vlees (voor zover je gefrituurde zooi vlees kunt noemen) vind ik in eerste instantie wel lekker vind ruiken, maar dat gevoel slaat meteen om in gruwgedachtes, omdat ik dan besef dat het lijken zijn. Bij mij is het dus een beetje schizofreen. Toevoeging: ik kan geen vlees/vis meer eten, omdat het levende wezens zijn geweest. Oh ja, bij E-nrs. enzo vind ik het ook erg. Dit heb ik trouwens ook met ei, omdat het eigenlijk menstruatiebloed is, toch? Of is het meer een embryo...
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2007, 22:49:10 door Daphne »
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #7 Gepost op: 04 februari 2007, 22:57:44 »
Ik ben nu zo'n 18 jaar vegetariër, en merk juist dat ik minder 'fobisch' ben dan toen ik zeg maar 20-22 was. Toen moest een oom of tante echt geen druppeltje jus morsen in mijn vegahapje. Een paar jaar terug heb ik een jaartje diverse vissoorten gegeten omdat ik toen wel op een erg streng dieet zat. Het gaf me toch geen goed gevoel, en ik ben er weer mee gestopt. Ik kan er wel tegen als iemand in mijn bijzijn vlees eet, als ik het maar niet hoef te bereiden. Ik heb vorig jaar wel tijdens een dag vrijwilligerswerk broodjes gemaakt waar vleeswaren op gingen, dat zou ik pakweg 10 jaar terug niet gedaan hebben.
Waarom nu wel? Ik heb mezelf dat wel afgevraagd, en ik denk dat de meeste mensen als ze ouder worden toch wel gematigder worden in dingen. Je gaat misschien wat meer relativeren. Anyway, stinken vind ik het wel, hier in de supermarkten heb je van die gedroogde Friese en Groninger worsten, daar ga ik echt van over m'n nek. Maar dat had ik ook al toen ik nog wel vlees at. En de geur van draadjesvlees wat om 11 uur 's morgens al staat te sudderen, dat trek ik van kinds af aan al niet. Maar dat laatst met kerst een vriendin zich zwaar had staan uitsloven om een maaltijd voor 15 man te maken met 8 gangen, en dat er dan in de eerste gang gelatine verwerkt zit, daar kan ik me echt niet meer druk om maken. Ik zal het zelf evengoed nooit kopen.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #8 Gepost op: 04 februari 2007, 23:07:16 »
Naar aanleiding van de discussie in 'Wat eten we vandaag'...

Voor het gemak heb ik hieronder zo een aantal situaties opgeschreven. Waar is voor jouw de grens tussen 'strikt vegetarisme' en 'carnifobie'?

- vlees eten (zou je nog zo af en toe een bitterbal door de keel kunnen krijgen - ja, ik weet dat de strikten onder ons vinden dat dan je geen vegetariër meer bent -, hoe moeilijk doe je over soep waar wellicht een beetje kippenbouillon in zit; eet je een vegaburger die op de 'vleesbarbecue' heeft gelegen)

nee dus


Citaat
- vlees aanraken (zou je vlees voor een vleeseter kruiden, kneden, braden)

nee

Citaat
- vlees zien (sluit je de ogen als je in de supermarkt langs de vleesafdeling loopt, eet je alleen maar in vegetarische restaurants)

Mijn ogen sluit ik niet, maat wend mij er wel vaak van af
Ik eet met name in vegetarische en veganistische reatarants. Soms als ik met collega's ga uit eten bij de chinees.


Citaat
- vlees ruiken (knijp je je neus dicht als je langs een steakhouse loopt)

de reuk is wel het smerigst, bij de super, ik hou dan wel mijn adem in, ook de geur op de markt is echt erg, (bij al die visboeren)

Citaat
- vlees in de media (krijg je al de rillingen als je een foto van een entrecôte schrijft, of als iemand het woord 'katenspek' schrijft)

ik krijg geen rillingen, maar ik zie wel een lijkeneter

« Laatst bewerkt op: 04 februari 2007, 23:13:47 door Modub »
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Aiko

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #9 Gepost op: 04 februari 2007, 23:08:31 »
Oh ja, bij E-nrs. enzo vind ik het ook erg. Dit heb ik trouwens ook met ei, omdat het eigenlijk menstruatiebloed is, toch?

Brrrr... het m-woord... Een ei is alleen een voedingszak voor een kuikentje. Geen idee of je dit bedoelt; een ei kan wel eens aan de viezige kant zijn. Maar dat is niet zozeer vanwege een cyclus (hebben vrouwtjesdieren behalve de mens wel zo'n cyclus 'zo en daar'?), maar bovenal vanwege het feit dat een kip maar één algehele nooduitgang heeft waar alles doorheen geperst wordt. Een ei blijft daar niet altijd schoon bij, ondanks een eventueel vocht- en vuilafstotend beschermingslaagje.

Of is het meer een embryo...

Dat zal dan alleen zijn bij bevruchte eieren. Dat zal bij de eieren in de supermarkten zo goed als uitgesloten zijn; de hanen zullen niet lang te leven hebben, er moet tenslotte ook kuikenbouten in de slagerijetalages komen te liggen. Verder hebben ze in de eier- en vleesindustrie geen nut. De kippen die voor de industriele eierenproductie worden gebruikt, zijn door industriële selectie zo geëvolueerd dat ze ondanks de aanwezigheid van een haan of het broedszijn bij voldoende (dag)licht een ei per dag leggen (bij benadering wegens gebrek aan specifieke kennis hierbijomtrent).

En dan nog; er is een hele makkelijke manier te ontdekken of een ei wel of niet bevrucht is.*

* Op aanvraag te verkrijgen. Niet duur.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2007, 23:17:26 door Aiko »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #10 Gepost op: 04 februari 2007, 23:41:07 »
ik heb smetvlees....  ;)

Maar ik ga met Dick mee. Wat betreft ei, zuivel enzo.. ik eet ook geen producten waar mogelijk een spoor van dat in gezet zou kunnen hebben. Dan hoef ik het niet (meer).

Stem op de Partij voor de Dieren

Sonjavr

Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #11 Gepost op: 04 februari 2007, 23:43:43 »
mmm, ik ben gewoon vega, ik zal mijn meningen en principes  niet aan een ander opdringen etc etc

als vriendlief vlees wil , dan wil ik dat best voor hem kopen, klaarmaken etc etc ... wel biologisch, maar dat is de enige voorwaarde  verder boeit het me niet zo ...ik kijk er naar in de media, ik lees erover, etc etc , ik heb een agrarische opleiding rchting veehouderij, heb dus op verschillende boerderijen  en andere vlees fabrieken in de breedste zin van het woord stage gelopen en gewerkt.
 dus ben wel wat gewend
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2007, 23:44:41 door Sonjavr »

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #12 Gepost op: 05 februari 2007, 00:32:33 »
ik heb smetvlees....  ;)

ik eet ook geen producten waar mogelijk een spoor van dat in gezet zou kunnen hebben. Dan hoef ik het niet (meer).
Geldt voor mij ook.

Net als bij de vegetarische Bakpau van de AH , kunnen blijkbaar ook sporen van vlees bevatten, alleen staat dat er niet op. De machines worden gewoon niet goed schoon gemaakt en dan eet je toch wat je niet wil eten. Zo zie ik dat ook met sporen van ei en melk.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #13 Gepost op: 05 februari 2007, 07:42:38 »
Ik eet geen vlees maar andere gezinsleden wel.Ik kook vegetarisch en altijd een niet-vegetarische variant. Heb ik geen moeite mee. Ieder z'n meug. "leven en laten leven". Wel een aardige in dit verband.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #14 Gepost op: 05 februari 2007, 08:02:37 »
Ik herken me het meest in het verhaal van Modub. Vroeger kon ik nog weleens flippen van een flintertje ham in een loempia of iets dergelijks. Nu denk ik: tja, kan gebeuren. Je wordt er niks gelukkiger van als je je er druk over maakt en het is ook geen garantie dat ze je nooit weer zoiets zullen voorschotelen.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #15 Gepost op: 05 februari 2007, 09:04:20 »
Een ei is alleen een voedingszak voor een kuikentje.

Maar het kuiken ontstaat ook uit het ei...dus het is wel een soort van eicel, zoals wij mensvrouwtjes hebben.

Citaat
En dan nog; er is een hele makkelijke manier te ontdekken of een ei wel of niet bevrucht is.

Ik eet geen ei meer, dus het heeft voor mij geen nut :P
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #16 Gepost op: 05 februari 2007, 09:05:50 »
Ik eet geen vlees

Was jij niet degene die een paar maanden geleden een stukje vlees had gegeten tijdens een barbecue, omdat ze geen rekening hadden gehouden met jouw vegetarisme en je niet wilde zeuren? (das een lange zin zeg)
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #17 Gepost op: 05 februari 2007, 19:14:47 »
Maar dat is niet zozeer vanwege een cyclus (hebben vrouwtjesdieren behalve de mens wel zo'n cyclus 'zo en daar'?),

Ja hoor, ze zeuren er alleen niet over :P
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #18 Gepost op: 06 februari 2007, 08:29:33 »
Ik eet geen vlees

Was jij niet degene die een paar maanden geleden een stukje vlees had gegeten tijdens een barbecue, omdat ze geen rekening hadden gehouden met jouw vegetarisme en je niet wilde zeuren? (das een lange zin zeg)
dat is zeker een lange zin! Ja dat ben ik. Maar ik eet geen vlees. Had ik al een keer uitgelegd. In deze zeer uitzonderlijke situatie (de draad was tenslotte "hoe braaf zijn wij") koos ik ervoor om niet op tevallen door veel brood en groente te eten en wat te friemelen met de stukjes vlees en er 1 op te eten.   Het is een keuze, kan ook anders. Ook een flink stukje tekst he?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariër of carnifoob?
« Reactie #19 Gepost op: 06 februari 2007, 09:48:27 »
Ik ben nu zo'n 18 jaar vegetariër, en merk juist dat ik minder 'fobisch' ben dan toen ik zeg maar 20-22 was. Toen moest een oom of tante echt geen druppeltje jus morsen in mijn vegahapje. (...) Ik heb vorig jaar wel tijdens een dag vrijwilligerswerk broodjes gemaakt waar vleeswaren op gingen, dat zou ik pakweg 10 jaar terug niet gedaan hebben.

Waarom nu wel? Ik heb mezelf dat wel afgevraagd, en ik denk dat de meeste mensen als ze ouder worden toch wel gematigder worden in dingen. Je gaat misschien wat meer relativeren.
Interessant. Dat ouder en milder worden kan er goed mee te maken hebben. Maar was je vroeger, in je 'wilde jaren', extremer/consequenter (kiest uit welk woord u wilt lezen) vanwege je principes, of uit welhaast fysieke afkeer?    Of hangt dat voor jou samen?

Vlees in de pan roeren of brood met vleeswaren beleggen, niet mijn favoriete bezigheden, maar ik heb er ook geen moeite mee. Na afloop natuurlijk wel goed handen wassen en 'kruisbestuiving' voorkomen. Vorig jaar heb ik bij mijn ouders nog eens gehakt gekruid en gekneed; dat doe ik dus niet meer - welk een kliederboel, en ik had het gevoel dat de smurrie nog dagenlang onder mijn vingernagels zat.

En wat eten betreft, ik hang het principe aan 'wat niet weet, dat niet deert'. Met dat 'niet weten' wil het echter niet zo lukken, vlees en vis proef ik (bijna?) overal uit - en vanaf dat moment is het Schluß.

Citaat
Maar dat laatst met kerst een vriendin zich zwaar had staan uitsloven om een maaltijd voor 15 man te maken met 8 gangen, en dat er dan in de eerste gang gelatine verwerkt zit, daar kan ik me echt niet meer druk om maken. Ik zal het zelf evengoed nooit kopen.
Brave Modub!  :)
Gemüse ist mein Fleisch