Vegetarisch leven is zo goedkoop of zo duur als je het zelf maakt.
Vier Valessjes, Quornburgers of andersoortige 'luxe' vleesvervangers zijn qua prijs vergelijkbaar met vier karbonaadjes, schat ik zo in. Dat kunnen veel mensen zich ook niet dagelijks veroorloven. In plaats daarvan kun je goedkopere 'vleesvervangers' (in de prijscategorie kiloknallergehakt, waterkip) als tofu en tempé kopen - in de toko beslist niet duur.
Maar waarom zou je dagelijks 'officiële' vleesvervangers eten? Er zijn ontzettend veel lekkere gerechten waar je het vlees echt niet bij mist. En je kunt ook genoeg variëren met peulvruchten.
Broodbeleg: ik ben een kaasliefhebber. Kaas lijkt ontzettend duur, totdat je de kiloprijs eens vergelijkt met dat van bijvoorbeeld schouderham (behalve dan misschien die roze schijfjes die ik nog nooit met ham heb geassocieerd).
Sinds ik zo'n vier jaar geleden vegetariër ben geworden, ben ik veel bewuster gaan inkopen (qua smaak, kwaliteit en productiewijze, niet qua prijs) - ik ben een verwende lekkerbek geworden
. Toch geef ik eerder minder dan meer geld uit aan eten dan toen ik nog vlees at (en dan heb ik de inflatie nog niet eens meegerekend).