Veganistisch kattenvoer is op basis van soja, tarwe en maismeel en synthetische taurine en dat hoort een kat helemaal niet te eten.
De kat hoort er sowieso niet te zijn. De kat zou ook geen vlees e.d. moeten eten die jij geeft.
Het zorgt vaak voor allergieën en darmproblemen.
Onzin natuurlijk. Tuurlijk kan de ene kat er niet mee omgaan en andere heel goed.
Maar in principe is het gewoon mogelijk.
Het enige argument tegen is dat 'vegan' niet natuurlijk is.. maar dan zit je ook met het andere voer, wat het net zo min is. Kortom.. het boeit niet wat je het dier geeft. Zolang het dier maar gezond is en blijft en niet gedwangvoert wordt.
"de kat hoort er niet te zijn " is een non argument...de kat is er nu eenmaal
heb je een dier, neem de verantwoording, binnen die verantwoording valt wat mij betreft zeker een basis behoefte als voeding.
"het boeit niet wat je je dier geeft zolang het maar gezond is " valt onder dezelfde noemer wat mij betreft
de gezondheid van een dier kan al veel langer twijfelachtig zijn voordat het dier het toont, denk hierbij aan darm en maagproblemen
op het moment dat een dier opeens halfkaal door je huis huppelt door overgevoeligheid , is de overgevoeligheid voor de voeding al veel langer aan de gang dan dat de uiterlijke kenmerken aanwezig zijn .
een kat is een carnivoor, dus moet het vlees eten
het verteringsstelsel is niet gebouwd op grotere dan incidentele hoeveelheden van groenten , fruit en granen en het geven van een vleesvrij dieet leid tot verkorten van leven, en gezondheids problemen
... een carnivoor op groenvoer zetten is in mijn beleving dan ook simpelweg mishandeling van het dier .
je belast het systeem onnodig met stoffen welke het maar moeilijk kan verteren wat kan leiden tot bijvoorbeeld nierfalen
ik ga mijn paard ook geen carnivoren dieet geven omdat ik groenten niet etisch vind....
daar is het beestje niet voor ontworpen en zal het beestje dus ook niet op kunnen teren (hoewel ik voldoende voorbeelden ken van paarden die af en toe vlees snacken dmv zelf een vogel oid opeten )
dit is wel mijn mening, maar wel gestaafd door onderzoeken , opleiding in dierhouderij en gezondheid en persoonlijke interesse in dieren.
als je een huisdier geen vlees wil voeren, neem een herbivoor... maar ga niet een carnivoor op een herbivoren dieet zetten
(ik kom nu misschien heel prekerig en betweterig over, maar dit is een persoonlijk stokpaardje van me , zeker als ik dan op een forum vol dieren en natuur lievende mensen ben ... althans, grotendeels...niet voor niets dat de meesten hier erg bewust omgaan met voeding op gezondheids maar zeer zeker ook ethische gronden.... die dieren tegennatuurlijk gaan behandelen, voeden en verzorgen ...dan kan ik me daar over opwinde, een persoonlijke overtuiging, of persoonlijke idealen, prima, maar daar mag een dier niet de dupe van worden )