Vegatopia Forum

Welke combinaties slaatje voor het werk?

Tita

Welke combinaties slaatje voor het werk?
« Gepost op: 23 januari 2007, 08:53:04 »
hallo,

als fulltime werkende probeer ik regelmatig een slaatje mee te doen naar het werk, maar dikwijls klets ik er teveel verschillende dingen in, zodat het geheel een smakeloos allegaartje wordt. Ik ken natuurlijk wel een aantal goeie combinaties, maar ik vind het zo moeilijk om iets samen te stellen waar

1) 's morgens vroeg geen uur werk aan is
2) tegen een stootje kan (fiets, trein, halfuur te voet)
3) dan nog een uur of vier tegen de warmte kan (geen koelkast op werk)
4) niet helemaal zoppig geworden is als het al paar uur samenzit
5) geen superexotische ingredienten bevat
6) vooral seizoensgroenten, dus nu geen asperges of artisjokken

Als ik het zo even lees, is het inderdaad een onmogelijke opgave. hebben jullie zo vaste, leuke, degelijke combinaties?

Eén van mijn favorieten is witloof, appel, oude kaas en walnoten met citroen/notenolievinaigrette, da's een perfect winterslaatje en goed schokbestendig. hebben jullie ook zo'n toppers?

alvast bedankt als jullie iets weten!

Tita

Offline Eelco

• Admin
  • 20.650
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Welke combinaties slaatje voor het werk?
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2007, 10:57:45 »
Couscoussalade. Couscous kruiden met kurkuma, komijnzaad, zout en eventueel wat kardemom. In kokend water laten wellen. Groente naar keuze snijden (bv. wortel, courgette, paprika, broccoli) en door de couscous mengen. Ook lekker door de salade: kikkererwten of feta. Verder op smaak brengen met olijfolie, scheutje citroensap, peper, oregano en koriander.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2007, 11:06:32 »
Bietjessla. Gekookte bietjes in blokjes met een sausje van crème fraiche of yoghurt, stukjes augurk, dille, zout en peper. Kummel of komijn. :yummie:

Of aardappelsalade?
This is between me and the vegetable!

Offline lieve lijn

• 4.047
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2007, 22:23:55 »
lang leve de pasta salade!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

mjets

« Reactie #4 Gepost op: 01 februari 2007, 14:31:01 »
Allerlei groentes (zie groentela) halfgaar koken en af laten koelen. Met verse kruiden en een kwark/mayo sausje (apart in tupperwaredoosje?) wellicht zakje geroosterde pompoenpitjes mee (zo te koop bij de biowinkel) en wat cashewnootjes... mmmmmm
Dat haalt de middag niet  8)
werk ze!

Tita

« Reactie #5 Gepost op: 01 februari 2007, 23:34:41 »
Dankjewel voor jullie suggesties!

Kwarkdressing wordt altijd zo waterig eens het gemengd is met de groenten, zeker als je een eind loopt en het schudt zoveel, maar inderdaad, een gewoon klein potje natuuryoghurt of zo om erbij te gooien op het laatste moment is een geweldig idee.

Zelf heb ik ondertussen ontdekt dat je bulgur niet moet koken. Staat nochtans altijd op pakje en ik deed dat ook altijd netjes, maar als je het gewoon in wat water mikt en twee uur laat staan is het helemaal gaar. Dus nu doe ik 's avonds geregeld een paar lepels in een kommetje met water in de koelkast, en de volgende morgen kan die eenpersoonsportie bulgur bij mijn groentjes, dan is er al geen werk aan de 'koolhydratenafdeling' van mijn lunch!
Het voordeel van mijn lange wandeling naar 't werk is ook wel dat ik me geen zorgen moet maken over dressings mengen, ik gooi alle ingrediënten bijeen in mijn curverbakje en de rest gaat wel vanzelf.

Groetjes nog!

evelienwierper

« Reactie #6 Gepost op: 04 mei 2007, 11:43:39 »
salade maken van:
roma-tomaatjes (smaken lekkerder  :P), halveren
rode paprika (stukjes)
gele paprika (stukjes)
mais
ananas (stukjes)
komkommer  (blokjes)
peterselie (vers)
basilicum (vers)
eventueel: rozijnen
Zelfs mijn man en kinderen vinden dit lekker! En die lopen over het algemeen hard weg zodra  "iets"  teveel vitamines bevat!
hahaha
Dressing: niet nodig! Proef zelf maar!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei 2007, 18:07:55 »
Griekse salade, heeft geen dressing nodig (of evt. wat olijfolie en azijn, maar ik deed het nooit) en de groentes die erin zitten worden niet zo snel slap:

- Rode paprika
- Zwarte olijven
- Maiskorrels
- rode ui gesnipperd
- Komkommer
- Feta

yanagare

« Reactie #8 Gepost op: 08 mei 2007, 19:44:04 »
Dit is een heerlijke combinatie.

- pasta (koud)
- komkommer
- tomaat
- feta
- rode pesto erdoorheen

rickmans

« Reactie #9 Gepost op: 09 mei 2007, 08:58:24 »
Zweedse variant.
gelijke delen gekookte bietjes en piepers in in blokjes (brunoise).
stukjes appel wat walnoten en wat rode ui.
Dressing maken van yoghurt en wat mayo. kruiden met peper en zout en een bergje dille!
Pas als je gaat eten met elkaar mengen.

Rick