Vegatopia Forum

Wat eten bij gebroken bot?

Offline Wup

• 138
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten bij gebroken bot?
« Gepost op: 18 januari 2007, 02:02:22 »
Ik heb ooit ergens gelezen over bepaald voedsel dat je wel en juist niet moet eten als je een gebroken bot hebt. (ik meen geen spinazie of zo? of juist wel?) Wie weet het? Mijn vegetarische dochter heeft haar arm gebroken. Wat geef ik haar wel en wat niet?
Alvast bedankt, Wup
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2007, 18:58:42 door Hizikigrrrl »
Dit jaar wil ik helderheid!

Offline Laurie

• 2.478
Re:wat eten bij gebroken bot?
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2007, 07:54:00 »
Beterschap!
Een hele tijd terug was er een draad over zwakke botten, zie hier. Het gaat in ieder geval ook over botbreuken en vega eten, misschien staat er info in. Ik weet niet of het ook over kinderen en botbreuken gaat (en ik moet zo aan het werk dus heb nu geen tijd om te kijken).

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2007, 10:05:48 »
Bij die reclame voor een boek over gezondheid van Readers Digest zeggen ze idd dat spinazie bij botbreuken slecht is.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2007, 18:58:30 »
Het lijkt me dat af en toe spinazie niet slecht is. Gewoon afwisselend blijven eten.

brenda_lelie

Re:Wat eten bij gebroken bot?
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2007, 18:51:42 »
nee dat schijnt juist echt heel slecht te zijn!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2007, 20:11:03 »
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/calcium.html
Calcium is also found in spinach and chard, but these vegetables contain oxalic acid, which combines with the calcium to form calcium oxalate, a chemical salt that makes the calcium less available to the body.

Bij de betrouwbare bronnen zie ik nergens staan dat spinazie slecht is. Uit de quote hierboven maak ik op dat het minder goed beschikbaar is voor het lichaam, maar niet dat het niet beschikbaar is. Het lijkt mij net zoiets als met ijzer: icm zuivel wordt ijzer minder goed opgenomen, maar gebruik je gelijktijdig vitamine C dan wordt dat weer opgeheven.

In spinazie zit k veel calcium, maar ook veel vitamine K, wat ook belangrijk is voor sterke botten.

Ik denk dat als je afwisselend en gezond eet dat je dan best af en toe spinazie en andere oxaalzuurrijke producten kan eten bij gebroken botten.
Bovendien, als Readers Digest iets zegt, dan moet je meestal op je hoede zijn...
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2007, 20:29:37 door Hizikigrrrl »

Offline Wup

• 138
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2007, 23:23:20 »
Bedankt alvast voor de reacties. Ik heb de betreffende draad weer eens deels doorgespit. En ik zat me wel te bedenken dat ze geen melk drinkt (krijgt ze eczeem van), geen boter op brood lust en ook niet veel kaas en yoghurt eet.
Ze is ook al een aantal maanden erg geïrriteerd en moe. Mmm, ik begin mijzelf een erg slechte moeder te vinden  :-[

Van die melk wist ik al dat dat weinig zin heeft. Maar ook geen boter en weinig kaas en yoghurt. Ik stap maar weer over op de sinaasappelsap met calcium en ga er wat extra vit. pillen in mikken. Ik maak wel alles klaar in olijfolie en ze krijgt voldoende groente en fruit. Moet er ook extra ijzer in? Ze is ook veel en graag buiten, dus vit. D zou toch geen probleem moeten zijn?

Wup
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2007, 23:24:38 door Wup »
Dit jaar wil ik helderheid!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2007, 23:38:28 »
In olijfolie zit geen vitamine D, wat wel in boter en halvarines/margarines zit.
Vit. D schijnt ook hier in de winter moeilijk binnen te krijgen zijn via de zon.

Misschien is een multipreparaat (alle vitaminen en mineralen) een uitkomst, evt. samen met sinaasappelsap met calcium? Volgens het Voedingscentrum heeft ze zo'n 1200 mg calcium per dag nodig , andere bronnen vinden dat het minder kan, bv. 700 mg p/d. Dankzij de multi krijgt ze dan ook genoeg van andere stoffen binnen, zoals ijzer.

Overigens kan een botbreuk gewoon gebeuren he? Als je door een wals overreden word, kan je de gebroken botten moeilijk wijten aan een zuivelarm dieet ;). Heel veel kinderen breken wel eens iets en bij het gros groeit het gewoon weer mooi aan elkaar.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2007, 23:52:55 »
Ik ben geen gebroken pot expert, maar ik ken iemand en die moest extra glucosamine bij gebroken bot, en dat is meestal niet veggie te krijgen (bevat schaaldier) maar deze is wel veggie http://www.vitaminstore.nl/vitaminen/86861/marcus-rohrer-glucosamine-100-vegetarisch-halal-en-kosher/. Terrasana had er ook 1 maar die kan ik niet meer vinden.
,,,,فلافل

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2007, 09:41:27 »
Volgens mij heeft Solgar ook een vega glucosamine.

Calcium zit toch ook in donkere bladgroente? Hier een lijstje met plantaardige bronnen van calcium.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2007, 23:14:58 »
Glucosamine wordt ook wel gebruikt bij arthritis. maar de werking ervan is nooit bewezen.