Vegatopia Forum

Krijg je dat weer

Offline Hausfrau

• 704
  • Geslacht: Vrouw
Krijg je dat weer
« Gepost op: 16 januari 2007, 20:08:09 »
Bij ons hier ten lande heb ik vorige week een artikel geleze dat ging over vervroegde puberteitsverschijnselen bij kinderen (schaamhaar, lichaamsgeur  ???). Hiervoor werden een aantal redenen gegeven zoals de diverse hormonen in vlees/zuivel, foute spullen in verzorgingsproducten etc. Bij de tips ter voorkoming werd echter ook aangegeven dat je je kinderen (vooral meisjes) niet teveel soja moest geven omdat dat de werking van oestrogenen zou imiteren.

Ja, daar zit je dan met je goeie gedrag.

Ik kan niet onderbouwen of ze gelijk hebben of niet. Omdat ook vlees etc. niet werd geadviseerd zou het dus wel eens een echt serieuze tip kunnen zijn. Maar wat doe je dan als vegetariër met kinderen?
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Re:Krijg je dat weer
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2007, 20:56:35 »
Ze hoeven niet perse veel soja te eten.

Wel vraag ik me af of dat de werkelijke redenen zijn. Het lijkt mij dat het gewicht een belangrijke rol speelt. Daarnaast heb ik uit onderzoeken van http://www.thecochranelibrary.com/ begrepen dat vegetarische meisjes juist later in de puberteit komen dan hun vleesetende medemeisjes. Dit heeft o.a. als voordeel dat ze een verminderde kans op borstkanker hebben op latere leeftijd.

Ivy

« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2007, 14:41:52 »
ik als vegetarische opgevoed meisje was juist idd laat vergeleken met leeftijdsgenootjes, net als mijn zussen trouwens...
maar goed, dat kan ook genetisch zijn ipv iets met een dieet te maken..

Willemijn

« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2007, 17:00:26 »
Waarbij opgemerkt moet worden de de Cochrane Reviews hele strenge criteria hanteren wat betreft wetenschappelijk onderzoek, waarmee ik wil aangeven dat wat daarin staat, het meest bij de waarheid komt, voor zover mogelijk.

Maar ik kan me er iets bij voorstellen van die soja, er zitten namelijk fyto-oestrogenen in (van planten dus) dat goed is voor vrouwen na de overgang (oestrogeen suppletie). Maar of er in soja nu ook zulke hoeveelheden zitten dat pre-puberale meisjes daar last van krijgen betwijfel ik wel een beetje. Zou eens onderzocht moeten worden (ik zoek het even uit).

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2007, 17:12:13 »
Waarbij opgemerkt moet worden de de Cochrane Reviews hele strenge criteria hanteren wat betreft wetenschappelijk onderzoek, waarmee ik wil aangeven dat wat daarin staat, het meest bij de waarheid komt, voor zover mogelijk.

Daarom haal ik juist die onderzoeken aan, ergens anders zit er nml. altijd zoveel rotzooi tussen.

Bij Cochrane kon ik niets vinden over het verband tussen menarche en soy. Als je googled kom je ongetwijfeld uit bij de Weston A. Price Foundation die sowieso tegen een vegetarisch dieet zijn en soja lijken te zien als een kruising tussen asbest en agent orange. Of de onderzoeken die zij aanhalen kloppen, weet ik niet. Zij zeggen dat er een verband is tussen soy based formula en een te vroege menarche met alle problemen van dien.

Willemijn

« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2007, 17:12:50 »
Er is nog maar heel weinig onderzoek naar gedaan zie ik.

Dit artikel gaat over de potentiële negatieve effecten van soja oplosmelk voor baby's:

En deze over de effecten van soja oplosmelk op de lichamelijke ontwikkeling van baby's/peuters, conclusie: er ontstaat geen vroege puberteit of iets dergelijks.

Hier is nog een overzichtsartikel ui 2004 wat de tot dan toe beschikbare onderzoeken heeft beschreven, wederom conclusie: geen probleem.

Doe ermee wat je wilt
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2007, 07:55:25 door J@n »

Willemijn

« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2007, 17:15:22 »
Citaat
Als je googled kom je ongetwijfeld uit bij de Weston A. Price Foundation die sowieso tegen een vegetarisch dieet zijn en soja lijken te zien als een kruising tussen asbest en agent orange. Of de onderzoeken die zij aanhalen kloppen, weet ik niet. Zij zeggen dat er een verband is tussen soy based formula en een te vroege menarche met alle problemen van dien.

Dat is nou precies waarom het zo link is om vanalles te geloven wat er op internet (TV, radio, etc) gemeld wordt. Je kunt gewoon iets roepen en er zijn altijd mensen die het geloven.

Dat geldt natuurlijk ook voor onze goedbedoelde adviezen en links naar wetenschappelijke artikelen  ;)
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2007, 07:56:11 door J@n »

proud-veggie

« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2007, 23:08:10 »

Daarom haal ik juist die onderzoeken aan, ergens anders zit er nml. altijd zoveel rotzooi tussen.

Bij Cochrane kon ik niets vinden over het verband tussen menarche en soy. Als je googled kom je ongetwijfeld uit bij de Weston A. Price Foundation die sowieso tegen een vegetarisch dieet zijn en soja lijken te zien als een kruising tussen asbest en agent orange. Of de onderzoeken die zij aanhalen kloppen, weet ik niet. Zij zeggen dat er een verband is tussen soy based formula en een te vroege menarche met alle problemen van dien.

Op de site van weston a. price foundation is alles het tegenovergestelde alles wat ongezond is beweren hun dat het gezond is. :-\
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2007, 17:56:38 door proud-veggie »

heidi

« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2007, 08:40:07 »
Er is een periode geweest dat we elke week friet met frikandellen aten. Mijn zusje van toen ongeveer 7 kreeg er kleine borstjes van. Echt heel raar. Toen we stopten met frikandellen eten gingen ze weer weg.  ???

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2007, 08:51:47 »
Er is een periode geweest dat we elke week friet met frikandellen aten. Mijn zusje van toen ongeveer 7 kreeg er kleine borstjes van. Echt heel raar. Toen we stopten met frikandellen eten gingen ze weer weg.  ???

kan ook door overgewicht komen, ik zie vaker dikke meisjes én jongetjes mét borstjes.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

heidi

« Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2007, 21:05:06 »
Ja, klopt. Maar ze was verder gewoon van gewicht  ???