Om heel eerlijk te zijn, ik ben nog steeds aan het opgroeien dus echt erover meepraten kan ik niet. Wel kan ik zeggen hoe het voelt om nu vegetariër te zijn, temidden van allemaal mensen die dagelijks bijna even de snackbar of McDonalds binnenwippen.
En als ik echt eerlijk moet zijn, ik ben gewoon een buitenbeentje, maar niet de enige vegetariër in mijn klas. In groep 8 geloofden ze niet dat ik vegetariër geworden was omdat ik macaroni had gegeten(volgens hen). Ze hebben me er regelmatig mee geïrriteerd/gepest dat ik besloot om het voor mezelf te houden.
Redenen voor mij om vegetariër te worden zijn niet alleen dat het diervriendelijker zou zijn. Ik heb bijna dezelfde ziektes die mijn moeder ook had gekregen, en dus delen we veel dingen. Zo hebben we allbei een scheur(tje) in ons middenrif, wat voor redelijk veel kramp en pijn zorgt als we iets eten dat we minder goed kunnen verteren. Zo kon ik niet goed tegen bepaalde soorten vlees, voornamelijk varkensvlees, rundvlees en paling of haring. Ook hadden we er last van als we ei, melk of (heel vreemd) aardbeien gegeten hadden.
Daarnaast, mijn ouders zijn zevendedags adventisten, en die eten vanuit hun geloofstandpunt alleen kosjer, dus geen varkensvlees, geen garnalen, geen paardenvlees, geen insekten en nog een paar dingen. Nu eten mijn ouders nauwelijks meer vlees, alleen willen ze in een restaurant nog wel eens kip bestellen(terwijl ik het met een zielig bordje patat moet doen..)
Mijn besluit om vegetariër te worden stond vanaf dat moment al vast, ik werd gewoon gek van de krampen en pijn, en met mijn vroegtijdig puberaal gedrag(ik was 8 jaar) haalde ik alle stukjes spek(en ander vlees) uit mijn eten en gooide het op het bord van mijn vader. Die vond het wel grappig.
Vaak sta ik nu in de keuken om vegetarische gerechten klaar te maken. Mijn moeder haalt bij verschillende supermarkten vegetarische schijfen(Javaanse schijf, Cordon Blue, Groenteburger) die ik in olijfolie braad. Waarom? Geen idee..
Het is soms wel lastig als iemand je uit eten neemt, omdat niet elk restaurant echte vegetarische gerechten heeft, en als ze die al hebben, ze niet altijd even lekker zijn. Maar voor de rest mis ik nauwelijks iets, ik heb zelf koken altijd al leuker gevonden.