Vegatopia Forum

Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #20 Gepost op: 13 augustus 2007, 14:38:39 »
Zoals altijd bij andermans kinderen: die opvoeding van tegenwoordig  ::)
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #21 Gepost op: 17 augustus 2008, 13:29:32 »
Onze baby is nu 7 weken en ik hoef haar behalve melk nog niets anders te geven, maar we hebben er wel over nagedacht. Ik eet vegetarisch en mijn man niet. We geven ons kind straks beide vegetarisch eten en vlees. Als ze ouder is zien we wel waar haar voorkeur naar uit gaat.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #22 Gepost op: 20 augustus 2008, 17:55:50 »
Is je man principieel omnivoor?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #23 Gepost op: 21 augustus 2008, 09:14:58 »
Ik ben ook wel voor dubbel voeren. Die discussie hebben we al eerder gehad, maar zeker met kieskeurige kinderen is het wel zo makkelijk om op die manier een gezond en gevarieerd eetpatroon te kweken.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #24 Gepost op: 22 augustus 2008, 14:08:52 »
Is je man principieel omnivoor?


Mijn man is een flexibele vegetarier  ;) Soms eet hij thuis vlees, maar meestal buiten de deur.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #25 Gepost op: 22 augustus 2008, 14:10:15 »
Ik ben ook wel voor dubbel voeren. Die discussie hebben we al eerder gehad, maar zeker met kieskeurige kinderen is het wel zo makkelijk om op die manier een gezond en gevarieerd eetpatroon te kweken.


Ik moet wel bekennen dat ik het geen ramp zou vinden als mijn dochter op een bepaalde leeftijd er voor kiest verder alleen vegetarisch te eten ;)
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #26 Gepost op: 14 september 2009, 16:49:46 »
Ik blijf bij mijn antwoord van bijna 3 jaar geleden, nu het wel werkelijkheid gaat worden :D
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #27 Gepost op: 01 oktober 2009, 12:56:22 »
Mijn man is geen vegetarier maar hij eet thuis geen vlees, alleen bij familie of in restaurants bijvoorbeeld. Wij voeden onze 3-jarige zoon nu vegetarisch op. Ik wil in mijn huis, in mijn keuken gewoon geen lijk in de pan. In principe dus ook makkelijk uit te leggen aan onze zoon: onder mijn dak, mijn regels. Maar ja, eigenlijk wil ik ook niet dat hij bij opa en oma vlees gaat eten e.d. Ik ben er nog niet uit hoe we dat gaan doen. Iemand tips?
Hij is overigens geen gemakkelijke eter, heeft duidelijk zijn voorkeuren m,aar houdt gelukkig (net als ik) van iatliaans eten, veel groenten vermalen tot pastasaus dus, kaasje erdoor en klaar. Hij heeft ook wel een duidelijke voorkeur voor hartige smaken, de vega-rookworst vndt hij b.v. erg lekker. Dus ja, ik denk wel dat hij graag vlees zou eten.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #28 Gepost op: 01 oktober 2009, 13:54:47 »
Ik weet niet hoe goed oma en opa luisteren, maar je zou met hen kunnen afspreken dat ze jullie zoon de komende jaren geen vlees geven, tenzij hij er nadrukkelijk om blijft vragen. En dan ook alleen na overleg met jullie, de ouders.

Straks op de basisschool (met verjaardagspartijtjes) wordt het weer anders, maar dat zie je tegen die tijd dan wel weer.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #29 Gepost op: 01 oktober 2009, 17:25:59 »
Je moet in ieder geval geen twijfel laten bestaan over jullie standpunten. Ikzelf heb mijn kinderen niet opgevoed met op vlees gelijkende voedingsmiddelen. De grens wordt dan wel heel moeilijk te bepalen door je kind.

Je kind zal vast wel vlees lusten, want het is "lekker". Het verhaal wat er achter zit niet.

Onze famillie wist precies hoe onze standpunten waren. En ook op school en kinderfeestjes was het geen probleem.
Gewoon duidelijk zijn.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #30 Gepost op: 01 oktober 2009, 21:17:03 »
Het is lastig om kinderen later (als ze wat ouder zijn) een andere eetstijl aan te leren.
Mijn kinderen waren 9, 5 en 2 toen ik (partner niet) vega werd. De oudste lust alles, dus dat is geen probleem. De middelste deed er vreselijk moeilijk over. Hij lust geen "vegatarisch" eten... we zijn bijna een jaar verder nu en eindelijk begint het in te slijten dat ze niet elke dag vlees meer krijgen. Maar het was lastig. De jongste gaat er heel makkelijk in mee. Zij "helpt" me af en toe door te bijv. te vragen: " is dit vegetarische komkommer?"
Ze vinden alledrie dierenleed en honger heel erg, maar de trek in vl33s wint het wel als dat op tafel staat, helaas..

Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #31 Gepost op: 02 oktober 2009, 13:38:58 »
Vreemd dat je kinderen "het" niet lusten. Vroeger aten ze toch ook wel meer dan alleen maar vlees? Eet je nu heel anders? Houden ze niet van hartige taart? Het woord taart alleen al doet vaak wonderen bij mijn zoon. En pizza? Tortellini met een saus van gebakken courgette in de staafmixer met roomkaas, room, pijnboompitjes en parmezaan?

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #32 Gepost op: 02 oktober 2009, 13:44:01 »
Vreemd
Niet echt.
Kinderen kunnen heel goed zijn in zich totaal onlogisch & aanstellerig gedragen.

De dochter van een vriendin van me lustte een lange tijd lang, toen ze twee of drie was ofzo, alleen maar wit eten (tofu, feta, brie, witte bonen, stokbrood etc) en olijven. Ik ga niet eens proberen dat te begrijpen.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Eefje1976

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #33 Gepost op: 02 oktober 2009, 14:33:04 »
Ik denk dat in het geval van onze middelste 'aanstellerig' het juiste woord is..
De groenteburgertjes van de aldi lust hij wel, als ik maar zeg dat het hamburgers zijn.. ???
Het is denk ik een vorm van verzet. Gaat wel over (hoop ik)

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #34 Gepost op: 02 oktober 2009, 15:38:59 »
Doet me denken aan wat ik over vriendje gehoord had van zijn moeder. Hij was een vrij moeilijke eter als kind, maar als zijn moeder ergens het woordje 'speciaal' voor plakte dan at hij het wel. Champignons lustte hij niet, maar speciale champignons gingen erin als koek  ;D

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #35 Gepost op: 02 oktober 2009, 22:09:51 »
Inmiddels zijn mijn kinderen volwassen. Ze koken zelf en zetten nu ons de meest "vreemde" gerechten voor, bijvoorbeeld zeewier en oesterzwammen. Nu mogen wij met lange tanden eten.  ;D
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #36 Gepost op: 07 oktober 2009, 14:32:08 »
 ;D gaaf hoor!!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline wenche

  • **
  • 27
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #37 Gepost op: 01 oktober 2010, 11:41:52 »
Mijn vriend en ik zijn beiden geen vegetariers, maar gaan ons kind (ooit) wel vegetarisch laten eten... Heb laatst een artikel gelezen dat vooral kleine kinderen (geloof tot een jaar of 4 ofzo, pin me niet vast op de leeftijd) nog niet goed vlees kunnen verteren... Dat daardoor vaak krampjes ed veroorzaakt worden...
Zo heb je ook volwassenen die op bepaald vlees niet goed reageren... Vanaf een jaar of 4 mogen ze van mij zelf de keuze maken, wel of geen vlees, maar zal er altijd een paar dagen per week vegetarisch gegeten worden

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #38 Gepost op: 01 oktober 2010, 21:17:54 »
Voor jullie waarschijnlijk niet van belang, maar je kan kinderen helemaal vegetarisch opvoeden totdat ze zelf een weloverwogen beslissing kunnen maken.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij vegetariër, je partner niet. Hoe voed je je kind op?
« Reactie #39 Gepost op: 12 oktober 2010, 10:18:24 »
Inmiddels zijn we weer wat verder en de baby van 7 weken is twee en ik heb nu een baby van bijna drie maanden erbij. Oudste dochter is gek op vlees (heeft ze dan echt van haar vader)en eet ongeveer drie keer in de week vlees. Inmiddels koop ik wel alleen biologisch vlees(eerst niet i.v.m.prijs).
Vegetariër, die flirt met het veganisme.