Vegatopia Forum

Vegetariër of Veganist?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #40 Gepost op: 23 januari 2007, 12:42:31 »
Lovelocker, heel veel vegetariërs eten geen dierlijk stremsel (of cochenille for that matter), dat zijn echt niet alleen veganisten. Bovendien zijn niet alle veganisten hetzelfde en de meeste die ik ken die dondert het niet of ergens 'sporen van', of er fracties van insecten in soep zitten, of wijn vegetarisch/veganistisch wordt geklaard etc. ::)

En wie zegt dat Raven een veganist is?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #41 Gepost op: 23 januari 2007, 13:42:06 »
Ja, Lovelocker, je bent inderdaad vegetarisme met veganisme aan het verwarren als het om stremsel enzo gaat.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Kiwi

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #42 Gepost op: 23 januari 2007, 14:05:20 »
Denk maar niet dat je tomatensoep kunt eten zonder restanten van fracties van insecten daarin.

Maar die zijn daar dan in ieder geval niet bewust door de fabrikant ingestopt. En dat heeft overigens niets met veganisten te maken, vegetariërs zouden die soep dan ook niet moeten eten toch?

En wat Framboos zegt: ik let er ook niet op op wat voor sporen er in een product zitten. Ik ga er van uit dat die minuscule spoortjes melk of ei of wat dan ook er niet bewust ingestopt zijn, en dat die allergie-informatie op de verpakking ook echt alleen als mogelijke allergie-waarschuwing is bedoeld, en niet als ingrediëntenlijst. En ik ben echt niet de enige veganist die er zo mee omgaat.

Leg het maar niet uit, want ik snap het toch niet.

Dat blijkt inderdaad keer op keer...

Ja, Lovelocker, je bent inderdaad vegetarisme met veganisme aan het verwarren als het om stremsel enzo gaat.

En dat is dan ook weer niet waar. Er zijn genoeg vegetariërs die geen kaas met dierlijk stremsel willen eten. Veganisten eten helemaal geen kaas gemaakt van melk, dus die hebben niet zoveel te maken met wat voor soort stremsel er gebruikt is...

Aiko

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #43 Gepost op: 23 januari 2007, 14:16:24 »
En wat Framboos zegt:

Je moet de fora niet doorelkaarhalen.

Het forum met het periodieke heftig gemor is deze, die met het continu heftig gemor is die andere. Erg verschillend.

Kiwi

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #44 Gepost op: 23 januari 2007, 14:20:39 »
Oeps. :-[ Sanja bedoel ik dus.
En zo erg wordt er niet gemord hoor op dat andere forum, het is juist heel erg gezellig de laatste tijd in het Chitchat-gedeelte! :D

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #45 Gepost op: 23 januari 2007, 15:06:14 »
Ik was wat onduidelijk. Dat soepmailtjes(dat ik bovendien maar deels gelezen heb( was niet handig als voorbeeld. Als het verder gaat dan dierlijk stremsel, gelatine e.d. dan snap ik het inderdaad niet meer, vergelijkbaar met hoe ik homeopathie niet snap. Ik moet leren mijn mond te houden, want in niet-snappen kun je mensen kwetsen en dat is niet de bedoeling. Ik zat mij zomaar voor te stellen hoe het is als je als fabrikant zo'n mailtje krijgt over een bepaald E-nr...
Daarbij moet ik eerlijk zeggen: indien "kippenvulpoeder" een E-nr zou hebben, zou ik het met een E-nr wel meenemen, maar met "kippenvulpoeder" bij ingredienten, niet. Dat is een vorm van luiheid.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2007, 15:12:45 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #46 Gepost op: 23 januari 2007, 15:11:03 »
Het forum met het periodieke heftig gemor is deze, die met het continu heftig gemor is die andere. Erg verschillend.

Ja, ja, ja.

Denkt 'iedereen' dat veganisten doof en blind zijn ofzo? Of is er een andere reden waarom alle vooroordelen daarover keer op keer van stal gehaald moeten worden? Ik tenminste weet nu ondertussen echt wel een keer dat het forum van de NVV een Sodom en Gomorra is en dat de keuzes die ik maak wat betreft mijn eten echt te belachelijk voor woorden zijn. ::)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #47 Gepost op: 23 januari 2007, 15:12:18 »
Ik was wat onduidelijk. Dat soepmailtjes(dat ik bovendien maar deels gelezen heb( was niet handig als voorbeeld. Als het verder gaat dan dierlijk stremsel, gelatine e.d. dan snap ik het inderdaad niet meer,
Raven had het juist over stremsel.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #48 Gepost op: 23 januari 2007, 15:18:21 »
Ja, ja, dat heb ik wel door. Ik heb groot respect voor mensen die geen zuivel gebruiken, omdat ik dat rationeel vind en beter verdedigbaar dan mijn eigen keuze. Als het heel veel verder gaat, een fractie van een fractie van een fractie van een insect ergens in, dan zal ik die keuze nooit "belachelijk" noemen, maar wel "irrationeel".  Zou ik deze keuze maken, dan zou ik ook geen spa meer in de grond zetten...want dan denk ik weer door. Afijn, ik neem mij voor er verder nooit meer iets over te zeggen.
de tuin: dat ben ik

Kiwi

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #49 Gepost op: 23 januari 2007, 15:57:20 »
Ja, ja, dat heb ik wel door. Ik heb groot respect voor mensen die geen zuivel gebruiken, omdat ik dat rationeel vind en beter verdedigbaar dan mijn eigen keuze. Als het heel veel verder gaat, een fractie van een fractie van een fractie van een insect ergens in, dan zal ik die keuze nooit "belachelijk" noemen, maar wel "irrationeel".  Zou ik deze keuze maken, dan zou ik ook geen spa meer in de grond zetten...want dan denk ik weer door. Afijn, ik neem mij voor er verder nooit meer iets over te zeggen.


Maar je bent dus met me eens dat je ergens een grens moet trekken voor wat je nog wel of niet aan dierlijke ingrediënten wilt consumeren. En waar je die grens ook trekt, die zal altijd arbitrair zijn. Geen vlees en vis omdat dat dode dieren zijn? Prima, maar gelatine en stremsel zijn ook onderdelen van dode dieren. Dat ook maar schrappen dan? Prima, maar ook voor melk en eieren gaan er dieren dood, al is dat verband voor mensen die zich er nooit in verdiept hebben misschien niet altijd even zichtbaar. Ook geen zuivel en eieren meer eten dan? Ja, maar dan krijg je via allerlei dubieuze e-nummers alsnog slachtafval en weet ik wat voor troep binnen. En zo kun je door blijven redeneren. Om dus zo consequent mogelijk te zijn vermijd ik alle dierlijke ingrediënten, tot en met het kleinste e-nummertje aan toe. En dan kun je heel flauw gaan doen door te zeggen dat als ik loop ik ook vast wel eens een insectje doodtrap, maar dat gebeurt dan in ieder geval niet met opzet. En dat is wat telt voor mij.
En om nu net te doen of alle veganisten irrationele zuurpruimen zijn vind ik wel van een heel groot vooroordeel getuigen. Ik kan me herinneren uit de tijd dat ik vegetariër was dat mensen me altijd probeerden te 'pakken' op dingen waar ik minder consequent in was ('Maar je draagt wel leren schoenen') en dat ik dat echt niet leuk vond, zeker niet als dat gezegd werd door mensen die zichzelf wel volpropten met vlees. En het blijkt nu ik veganist ben dat zelfs als je zo consequent mogelijk probeert te leven mensen die net iets minder consequent zijn daar aanstoot aan nemen of er commentaar op menen te moeten hebben. Jammer is dat toch.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2007, 16:02:45 door Kiwi »

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #50 Gepost op: 23 januari 2007, 16:10:07 »
Ik heb (ook) nooit veganisten zuurpruimen genoemd of mensen daarvan zelfs verdacht. Mensen i.h.a. die erg consequent ergens in zijn, hebben wel vaak de neiging door te schieten(weet ik, uit eigen ervaring) tot sectarisch aandoend aan toe. Het is inderdaad een reeks van keuzes...die dan in het kleine ergens heen gaat, waar ik het niet meer kan volgen. Dan heb ik van mijzelf weer de indruk dat ik keuzes maak waar het milieu en dus dieren i.h.a. mee opschieten en voor menig veganist zijn die keuzes dan weer totaal geen item, merk ik. Voor mij ook moeilijk te volgen vanuit mijn eigen wereldje.
Maakt op zich niet uit, men doet in ieder geval wat en dat is al gauw heel veel meer dan het gros. Beter hebben over wat ons verbindt, dan over wat ons scheidt.
Mijn irritatie (die ik wel af en toe voel) komt beslist niet voort uit dat mensen consequenter zijn dan ik, ik heb een probleem met wat ik "vaag" vind. Niet altijd te zeggen dat het ook "vaag" is. Beter is het dan dat op een forum voor mij te houden, hetgeen voor mij heel moeilijk is. Soms zie ik iets vaags als rode lap wapperen.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2007, 16:16:42 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Raven

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #51 Gepost op: 23 januari 2007, 17:45:55 »
Lovelocker, heel veel vegetariërs eten geen dierlijk stremsel (of cochenille for that matter), dat zijn echt niet alleen veganisten. Bovendien zijn niet alle veganisten hetzelfde en de meeste die ik ken die dondert het niet of ergens 'sporen van', of er fracties van insecten in soep zitten, of wijn vegetarisch/veganistisch wordt geklaard etc. ::)

En wie zegt dat Raven een veganist is?

Ik ben inderdaad geen veganist, ik ben gewoon vegetarier, maar ik heb echt geen zin in dierlijk stremsel...die arme kalfjes....en ook niet in gelatine...
En eigenlijk vermijd ik het ook dingen met e-nummers te eten en leer, bont etc. te dragen....

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #52 Gepost op: 23 januari 2007, 18:21:09 »
Het ging niet om je mailtje, het was toevallig de laatste van een reeks en niet eens goed gelezen waar het nu precies over ging(wat mij natuurlijk kwalijk te nemen is).
Sorry, als ik iemand gekwetst heb. Ik kan zo'n mevrouw of meneer van zo'n klantenservice Unox beter begrijpen dan verregaand veganisme... en die kant aangeven, daarmee begon het. Kan ik geband worden voor deze draad alleen? Dat lijkt me maar het beste mijzelf kennende.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2007, 18:21:46 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #53 Gepost op: 24 januari 2007, 08:09:58 »
Ik heb (ook) nooit veganisten zuurpruimen genoemd of mensen daarvan zelfs verdacht. Mensen i.h.a. die erg consequent ergens in zijn, hebben wel vaak de neiging door te schieten(weet ik, uit eigen ervaring) tot sectarisch aandoend aan toe. Het is inderdaad een reeks van keuzes...die dan in het kleine ergens heen gaat, waar ik het niet meer kan volgen.
Maar snap je dat er net zoveel 'soorten' veganisten zijn als dat er vegetariërs zijn? Ikzelf let bijvoorbeeld niet echt op E-nummers (op 4 uitzonderingen na), terwijl ik dat wél deed toen ik nog vegetariër was.

Dan heb ik van mijzelf weer de indruk dat ik keuzes maak waar het milieu en dus dieren i.h.a. mee opschieten en voor menig veganist zijn die keuzes dan weer totaal geen item, merk ik. Voor mij ook moeilijk te volgen vanuit mijn eigen wereldje.
En er zijn dus ook veganisten die dat wel doen. En ik denk dat er ook weer mensen zullen zijn die jouw keuzes maar raar vinden, maar dat zeggen ze ook niet telkens weer. Ik reageer toch ook niet elke keer als jij het hebt over auto's of vliegtuigen 'ja, laat jij eerst melk en eieren maar eens staan, dan praten we verder'? Of, om een ander voorbeeld te geven, als iemand zegt dat 'ie geen stremsel eet omdat dat zielig is voor koeien, dat ik dan elke keer ga zeggen dat die keuze een beetje raar is als je vervolgens wel mee helpt aan het scheiden van koeien en kalveren, kistkalveren, en de vleesindustrie?

Citaat
Maakt op zich niet uit, men doet in ieder geval wat en dat is al gauw heel veel meer dan het gros. Beter hebben over wat ons verbindt, dan over wat ons scheidt.
Inderdaad. Daarom kan ik het denk ik nogal slecht hebben als vegetariërs veganisten gaan bekritiseren omdat ze 'te' consequent o.i.d zijn - en andersom trouwens ook. Dat bedoelde ik eerder (in een andere draad?), dat ik het nogal vermoeiend vind als mensen/omnivoren gaan zeggen 'o, maar veganisme is dan een stuk consequenter, want dat vegetarisme is zo onlogisch...'

Het stoort mij gewoon nogal dat ik/mijn levenswijze hier neergezet wordt als iemand die de hele dag in tranen is omdat er een insect in mijn spinazie zou kunnen zitten. Dat denk je bij vegetariërs toch ook niet?
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2007, 08:18:55 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Kiwi

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #54 Gepost op: 24 januari 2007, 08:22:46 »
iemand die de hele dag in tranen is omdat er een insect in mijn spinazie zou kunnen zitten.

Niet? :o :P

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #55 Gepost op: 24 januari 2007, 08:27:17 »
Nope, dat doe ik alleen tijdens het eten, niet de hele dag. Ik huil wel de hele dag om de insecten die ik doodtrap als ik straks naar buiten ga hoor, wees maar gerust, ik ben niet helemaal harteloos. :P
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Gwennepen

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #56 Gepost op: 24 januari 2007, 08:32:03 »
 :heehee:

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #57 Gepost op: 24 januari 2007, 11:01:36 »
Dan heb ik van mijzelf weer de indruk dat ik keuzes maak waar het milieu en dus dieren i.h.a. mee opschieten en voor menig veganist zijn die keuzes dan weer totaal geen item, merk ik.

'menig' klinkt weer als veel. Ik merk dat juist veganisten ook met milieu en mensenrechten bezig zijn.

Stem op de Partij voor de Dieren

Veppie

Re:Dingen die toch niet vegetarisch zijn
« Reactie #58 Gepost op: 24 januari 2007, 11:08:31 »
Maar als je een veganist opeet ben je dan nog wel vegetarier? Aangezien deze draad over producten gaat die toch niet vegetarisch zijn, durf ik te zeggen dat veganisten niet vegetarisch zijn. Kunnen we nu weer ontopic svp? :-*