Maar als ik zou moeten kiezen tussen iemand die er over gelezen heeft of iemand die er onderzoek naar gedaan heeft...
Maar dat is het nu net, er zijn evengoed onderzoeken te vinden die aantonen dat er geen enkel verband zou zijn. De vraag is dan wat de betrouwbaarste onderzoeken zijn en wat dit verschil in conclusie verklaart.
En ik heb er wel vertrouwen in dat mijn tandarts de wetenschappelijk correctheid van een onderzoek kan beoordelen.
Hiermee zeg ik niet dat alle artsen betrouwbare, nuchter, intelligent, ... zijn. Er is immers ook in dat wereldje veel kaf tussen het koren, net als er veel kaf tussen het koren van de wetenschappelijke onderzoeken zit (zeg maar gerust dat het vaak ver zoeken is naar het koren).
Als leek (wat we hier denk ik allemaal zijn?) zit er dus niets anders op dan alles wat we vernemen op een weegschaal te leggen en te kijken naar waar de balans doorslaat. En als ik dat doe dan speelt het feit dat de grote meerderheid van de tandartsen blijkbaar geen probleem ziet, dat amalgaamvullingen nog nergens verboden zijn (voor zover ik weet), dat mijn tandarts - waar ik alle vertrouwen in heb - er van overtuigd is dat er niets aan de hand is, en dat er veel tegenstrijdige onderzoeksresultaten zijn een grote rol. En dan slaat 'mijn weegschaal' over naar de 'er is niets aan de hand' conclusie.
Ik sluit niet uit dat ik daar dus ooit van mening verander, maar dan moeten er nieuwe elementen zijn die daar aanleiding tot geven. Maar 'alternatief en anders' is niet noodzakelijk beter.