Ja klopt, spastische darmen (ik vind IBS alleen wat minder vies klinken, hehehe).
Ik heb er nu ook niet zoveel last meer van eigenlijk, maar ik had op een gegeven moment echt maanden achter elkaar elke dag last van buikpijn en toen ging ik me allemaal nare dingen in mijn hoofd halen, dus toch maar langs bij de dokter, die me vervolgens naar het ziekenhuis stuurde. De arts daar had niet echt tijd voor me en ik kreeg een onderzoek dat nergens op sloeg, waarna ik vervolgens te horen kreeg dat het "waarschijnlijk spastische darmen waren" en dat ik meer vezels moest eten. Ik probeerde nog uit te leggen dat ik als veganist waarschijnlijk veel meer vezels binnenkrijg dan een doorsnee persoon (en ik eet sowieso vrij veel volkoren producten) maar ik kreeg toch van die ranzige zakjes met vezels mee die ik op moest drinken, wat haar betreft voor de rest van mijn leven, nou mooi niet!
Ui, knoflook en prei heb ik ook weleens als boosdoeners gezien maar ik eet ze bijna dagelijks en ik heb toch niet dagelijks buikpijn, dus dat kan het in ieder geval niet alleen zijn. Gist heb ik ook al een tijdje gemeden nadat ik op internet zag dat dat bij sommige mensen klachten kan geven maar echt beter werd ik er niet van.
Bijhouden van een eetdagboekje heb ik weleens aan gedacht maar ook daar ben ik te lui voor eigenlijk, en ik vrees dat als ik erachter kom dat ik niet zo goed tegen een bepaald produkt kan ik het toch wel blijf eten, ik zou bijv. ui of knoflook nooit willen schrappen!