Vegatopia Forum

Zij probeert het GI-dieet

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #80 Gepost op: 16 februari 2007, 15:05:14 »
Ja klopt, spastische darmen (ik vind IBS alleen wat minder vies klinken, hehehe).
Ik heb er nu ook niet zoveel last meer van eigenlijk, maar ik had op een gegeven moment echt maanden achter elkaar elke dag last van buikpijn en toen ging ik me allemaal nare dingen in mijn hoofd halen, dus toch maar langs bij de dokter, die me vervolgens naar het ziekenhuis stuurde. De arts daar had niet echt tijd voor me en ik kreeg een onderzoek dat nergens op sloeg, waarna ik vervolgens te horen kreeg dat het "waarschijnlijk spastische darmen waren" en dat ik meer vezels moest eten. Ik probeerde nog uit te leggen dat ik als veganist waarschijnlijk veel meer vezels binnenkrijg dan een doorsnee persoon (en ik eet sowieso vrij veel volkoren producten) maar ik kreeg toch van die ranzige zakjes met vezels mee die ik op moest drinken, wat haar betreft voor de rest van mijn leven, nou mooi niet!
Ui, knoflook en prei heb ik ook weleens als boosdoeners gezien maar ik eet ze bijna dagelijks en ik heb toch niet dagelijks buikpijn,  dus dat kan het in ieder geval niet alleen zijn. Gist heb ik ook al een tijdje gemeden nadat ik op internet zag dat dat bij sommige mensen klachten kan geven maar echt beter werd ik er niet van.

Bijhouden van een eetdagboekje heb ik weleens aan gedacht maar ook daar ben ik te lui voor eigenlijk, en ik vrees dat als ik erachter kom dat ik niet zo goed tegen een bepaald produkt kan ik het toch wel blijf eten, ik zou bijv. ui of knoflook nooit willen schrappen!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #81 Gepost op: 16 februari 2007, 16:44:23 »
Bijhouden van een eetdagboekje heb ik weleens aan gedacht maar ook daar ben ik te lui voor eigenlijk, en ik vrees dat als ik erachter kom dat ik niet zo goed tegen een bepaald produkt kan ik het toch wel blijf eten, ik zou bijv. ui of knoflook nooit willen schrappen!

O ja, ik wou ook nog schrijven dat ik nu ook veel meer vezels eet dan eerst en dat het daar ook door zou kunnen komen dat het beter gaat.

Van mij hoef je niks te schrappen hoor. Maar vriendinnen met allerlei overgevoeligheden hebben dat wel eens gedaan. Maar zo'n eetdagboek lijkt me juist wel een goed idee voor jou.

Met knoflook en ui krijg ik ook eigenlijk geen darmklachten. Ik word er soms heel hyper en slapeloos van (net als van zoetstoffen).

« Laatst bewerkt op: 16 februari 2007, 16:51:59 door ellen »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #82 Gepost op: 19 februari 2007, 22:22:11 »
Mijn collega is nu ook aan het GI-dieet.
Bij de lunch veel groenten, maar ook kaas en noten.
Ik vroeg me toch af, dat is toch ook enorm veel vet? (ze wil ook afvallen). Ik zou echt last van mijn maag krijgen van al dat vet.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Geerten

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #83 Gepost op: 20 februari 2007, 08:27:57 »
Je mag bij dit dieet wel kaas en noten eten, maar met mate ivm de hoeveelheid calorieen. Of het moet huttekase zijn ofzo. Dus als jij het hebt over al dat vet, lijkt me niet goed. Dan ga je meer richting Atkins dieet.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2007, 08:29:19 door Geerten »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #84 Gepost op: 20 februari 2007, 09:20:40 »
Ja, ik eet alleen maar magere zuivel. Geen gewone kaas meer maar idd wel huttenkase.

Een collega van mij eet al een paar jaar Atkins. Het ziet er niet uit. Hele avocado's en blikjes tonijn (open maken, omkeren en smullen maar) gaan erdoor.

Laatst haalden we allebei om vier uur wat te snacken. Ik een appel, hij 2 plakjes oude kaas.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #85 Gepost op: 22 februari 2007, 09:42:26 »
Morgen ga ik voor het laatst naar de Obesitas kliniek. Neem lekker een dagje vrij. Ga eerst sporten en dan winkelen en dan door naar Hilversum. Ik laat nog wel weten wat de uitslag was. Ik ben ook heel benieuwd. ;)

Ik ga dus ook stoppen met stukjes schrijven, maar niet met met het dieet. Ik ben wel erg tevreden met hoe ik er uit zie nu, dus er hoeft niet echt perse wat af. Maar bij hoeft natuurlijk ook niet. Dus ik ga wel proberen om op dit gewicht te blijven. Dank voor het lezen en de steun.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2007, 09:42:53 door ellen »

Geerten

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #86 Gepost op: 23 februari 2007, 09:07:09 »
Dat had ik ook, gewoon op gewicht blijven. Maar sinds kort doe ik met een groepje mee aan een GI afvalgrafiek. Samen de lijn omlaag te krijgen. En dat is een leuke motivatie om die paar rest kilootjes er toch ook nog af te krijgen :D.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #87 Gepost op: 26 februari 2007, 09:50:52 »
Wiew, 3.5 kilo en vier procent vet! Wiew.

Dat terwijl ik al een belachelijk groot toetje at donderdag in de Serre. Aanrader trouwens, de Serre in Nijmegen.

(oja, en omdat ik echt nieuwe kleren nodig had, een goedzittende broek gekocht maatje 38. Vroeger had ik altijd 40 of 42)
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2007, 09:52:06 door ellen »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #88 Gepost op: 20 maart 2007, 09:24:07 »
Op een afstudeerborrel zondag zat ik lekker te snoepen van de oude kaas en biermosterd (aiaiiaa, zo lekker van de Hemel) en de toastjes met brie toen Zusje zei dat ze wel kon zien dat ik niet meer aan het dieten was. Klopt, maar ook niet helemaal.

Ik probeer me nog zo veel mogelijk te houden aan het dieet maar mag wel wat vaker smokkelen. De suggestie van 2 avonden in de week ofzo hou ik aan. En dan komt het dus neer op af en toe een feestje en dat vind ik prima. Daarnaast blijf ik 4 keer per week sporten want daar voel ik me lekker bij. Zo kom ik ook al een paar weken niet aan, maar ik val ook niet af. Dat hoeft ook niet, ik ben tevreden met mijn gewicht nu.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2007, 09:25:01 door LL »

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #89 Gepost op: 20 maart 2007, 09:30:07 »
Op een afstudeerborrel zondag zat ik lekker te snoepen van de oude kaas en biermosterd (aiaiiaa, zo lekker van de Hemel) en de toastjes met brie toen Zusje zei dat ze wel kon zien dat ik niet meer aan het dieten was. Klopt, maar ook niet helemaal.

't Was idd erg lekker en dat hele strenge dieet is zo te zien ook helemaal niet nodig.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #90 Gepost op: 20 maart 2007, 09:41:58 »
 :)

Maar ik vond het wel een leuke ervaring, en ik ben heel blij dat ik nu wel een paar kilo minder weeg. Ik vind het zelf wat beter bij me passen.

En gister at ik weer heel netjes, en dan voel ik me toch net wat fitter. Al met al zit ik dus wel lekker in mijn vel. En dat voor zo'n oude toeka  :O

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #91 Gepost op: 20 maart 2007, 10:08:23 »
:)

Maar ik vond het wel een leuke ervaring, en ik ben heel blij dat ik nu wel een paar kilo minder weeg. Ik vind het zelf wat beter bij me passen.

En gister at ik weer heel netjes, en dan voel ik me toch net wat fitter. Al met al zit ik dus wel lekker in mijn vel. En dat voor zo'n oude toeka  :O

komt het denk je echt door dít dieet, of was bijvoorbeeld sonjabakkeren ook goed geweest?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #92 Gepost op: 20 maart 2007, 10:11:40 »
Komt door dit dieet en door dit voedingspatroon. Ik voel me er echt heel fijn bij. Ben echt gek op de kikkererwten enzo ;)
 
Ik zou nooit zoiets doen als het dieet van Sonja Bakker. Dat is veel te weinig voor mij. Ik heb die 2 maanden gegeten wanneer ik trek had, dat zou met het dieet van Sonja Bakker echt niet kunnen.

(haha, daarnaast mag je van Sonja Bakker maar 2 glazen wijn per week. Het idee alleen al. ;))
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2007, 10:21:14 door LL »

Geerten

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #93 Gepost op: 20 maart 2007, 10:59:12 »
't Was idd erg lekker en dat hele strenge dieet is zo te zien ook helemaal niet nodig.
Citaat

Daarom: dit is geen dieet, maar een manier van leven :) (en volgens mij houdt je het dan alleen vol).
Ik kwam op GI door het boek: De moeder-dochterrelatie als bron van kracht door Christiane Northrup (vanaf blz 388). Naast natuurlijk heel veel andere onderwerpen, beschrijft ze daar heel precies in hoe en waarom GI werkt en zoiets heb ik weer nodig om er mee aan de slag te kunnen.

En over sonjabakkeren (ik weet daar niet zo veel van), dan moet je toch al je porties afwegen? Zoveel gram van dit, en zoveel van dat? Niets voor mij.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2007, 10:59:49 door Geerten »

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #94 Gepost op: 23 maart 2007, 22:30:21 »
Ja klopt, spastische darmen (ik vind IBS alleen wat minder vies klinken, hehehe).
Ik heb er nu ook niet zoveel last meer van eigenlijk, maar ik had op een gegeven moment echt maanden achter elkaar elke dag last van buikpijn en toen ging ik me allemaal nare dingen in mijn hoofd halen, dus toch maar langs bij de dokter, die me vervolgens naar het ziekenhuis stuurde. De arts daar had niet echt tijd voor me en ik kreeg een onderzoek dat nergens op sloeg, waarna ik vervolgens te horen kreeg dat het "waarschijnlijk spastische darmen waren" en dat ik meer vezels moest eten. Ik probeerde nog uit te leggen dat ik als veganist waarschijnlijk veel meer vezels binnenkrijg dan een doorsnee persoon (en ik eet sowieso vrij veel volkoren producten) maar ik kreeg toch van die ranzige zakjes met vezels mee die ik op moest drinken, wat haar betreft voor de rest van mijn leven, nou mooi niet!
Ui, knoflook en prei heb ik ook weleens als boosdoeners gezien maar ik eet ze bijna dagelijks en ik heb toch niet dagelijks buikpijn,  dus dat kan het in ieder geval niet alleen zijn. Gist heb ik ook al een tijdje gemeden nadat ik op internet zag dat dat bij sommige mensen klachten kan geven maar echt beter werd ik er niet van.

Bijhouden van een eetdagboekje heb ik weleens aan gedacht maar ook daar ben ik te lui voor eigenlijk, en ik vrees dat als ik erachter kom dat ik niet zo goed tegen een bepaald produkt kan ik het toch wel blijf eten, ik zou bijv. ui of knoflook nooit willen schrappen!

Ik heb ook spastische darm, en heb er ook onderzoeken voor gehad. Bij mij wisselt het heel erg waar ik wel of niet tegenkan. De ene keer is dat gele paprika, dan is het weer wat anders, dus daarop letten heeft voor mij geen zin. Alcohol valt zowiezo daardoor vaak slecht, dus dat doe ik bijna niet. Net als vette combinaties, zoals de combi van champignons en een vette kaassaus: gegarandeerd problemen. Bij mij uit het zich altijd 's nachts, dan wordt ik zo misselijk dat ik ga overgeven (lekker verhaal). Het grappige is dat ik sinds ik vegetarisch ben, dat is nu een goede drie weken, ik na de maaltijd niet meer een zeurende buik heb, dat had ik altijd, een uur lang dat ik me niet echt heel lekker voelde. En dat is nu weg Dussss hopelijk een erg positief effect op mn spastische darm (die overigens bij mij echt bijna altijd gekoppeld is aan stress/zenuwen).
Overigens, ik ging ooit bijhouden door welke voeding het zou kunnen komen, maar ik ging daardoor zo vreselijk teveel op mn voeding letten! En dat is ook niet echt gezond!

(edit: en oja die vezelzakjes; die moest ik ook heel lang slikken, maar dat is ZO vies en een plak roggebrood is net zo goed, dus toen dat maar gedaan!)
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2007, 22:31:49 door Lona »
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

duitse_veganiste

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #95 Gepost op: 25 maart 2007, 01:50:40 »
Bananen hebben een GI van 59, aardig hoog dus (oranje). Strooi er wat amandel over, dat helpt om de GI omlaag te brengen. Of eet een tijdje geen bananen.
(GI van kersen is 20).

Banaan braden mag ook. Want vet heeft een heel lag GI, dus gebraden banaan zou eigenlijk groen moeten zijn.

Je zou dus ook alles wat je vind in de friteuse kunnen gooien, dan heeft dat alles een laag GI:-)

Geerten

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #96 Gepost op: 25 maart 2007, 10:11:39 »
Banaan braden mag ook. Want vet heeft een heel lag GI, dus gebraden banaan zou eigenlijk groen moeten zijn.

Je zou dus ook alles wat je vind in de friteuse kunnen gooien, dan heeft dat alles een laag GI:-)

Ja, maar dan ben je met Atkins bezig, en niet GI.
Er wordt ook de voorkeur gegeven om te leven naar slow GI, en niet low.

duitse_veganiste

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #97 Gepost op: 25 maart 2007, 21:36:02 »
Banaan braden mag ook. Want vet heeft een heel lag GI, dus gebraden banaan zou eigenlijk groen moeten zijn.

Je zou dus ook alles wat je vind in de friteuse kunnen gooien, dan heeft dat alles een laag GI:-)

Ja, maar dan ben je met Atkins bezig, en niet GI.
Er wordt ook de voorkeur gegeven om te leven naar slow GI, en niet low.

Hm. Zoveel ik weet is Atkins met veel eiwit en geen suikers. En als je alles (vegane) wat je vind in een friteuse zou gooien, dan heeft het door het verhoogd vet allemaal een slow GI. Ik ben er ook voor zovel als mogelijk slow GI bij het eten hoor, maar ik kijk ook graag na het structuur van dingen. En als het GI dieet dingen en voeding compleet geisoleert bekijkt en overziet dat in combinatie en heel ongezond voeding bij uitkomt (indien ja alles in de friteuse gooit in dus alles een slow GI heeft), dan zit er iets fout met deze filosofie.

Geerten

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #98 Gepost op: 26 maart 2007, 07:53:46 »
 ;) GI dieet heeft een groene lijst. Als je lekker eet wat daarin staat, eet je gezond en gevarieerd en voorkom je de fouten waar je het over hebt.

Gurdah

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #99 Gepost op: 18 april 2007, 16:45:14 »
Hallo allemaal,
Ik ben hier net nieuw en heb het één en ander gelezen over het hele GI-dieet gebeuren... Erg interessant! Maar wat is nou een goed vegetarisch GI-dieet boek?? Er zijn wel kookboeken te vinden, maar er is er niet één helemaal vegetarisch volgens mij. Misschien zie ik het verkeerd of misschien zijn die er gewoon ook helemaal niet, maar als iemand een tip voor me heeft?? Ik ben gewoon opzoek naar een goed en makkelijk, vegetarisch kookboek voor het GI-dieet.

Wie kan me helpen?
Groet, Gerda