Vegatopia Forum

Zij probeert het GI-dieet

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #120 Gepost op: 25 maart 2009, 18:57:33 »
Ja ja, en dan is het op een apparaat gaan staan meer moeite dan naar buiten wandelen?

Ja, daar zit een behoorlijk verschil tussen.

:gossip: Minder.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #121 Gepost op: 25 maart 2009, 18:58:44 »
Als je dat zelf gelooft moet je vooral een hometrainer kopen. Maar ik zou het wel op Marktplaats doen, dan voelt 'ie zich in ieder geval een beetje thuis als hij er weer terugkomt.
This is between me and the vegetable!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #122 Gepost op: 25 maart 2009, 19:26:34 »
Ik doe niet aan Marktplaats. Het risico van de aanschaf was mij al bekend, zie mijn post van 16:48:34.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #123 Gepost op: 25 maart 2009, 19:31:45 »
In dat geval adviseer ik je een hele mooie te kopen ;)
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #124 Gepost op: 25 maart 2009, 19:33:48 »
Die van Rose Elliott wil ik ook nog:
http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/the-vegetarian-low-carb-diet/1001004002625165/index.html

"There's no doubt about it: a high-protein, low-carbohydrate diet really does work." Da's erg slecht voor je gezondheid toch? Of heb ik nou een hele discussie hierover gemist?

Nee en ja.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #125 Gepost op: 25 maart 2009, 19:48:29 »
Ik zou zeggen: accepteer je eigen vet en geef je geld uit aan iets wat je leuk vindt. Of stop met zeuren bedenk hier een diplomatieker woord en ga iets doen. En dan is met anderen iets doen en iets doen wat je leuk vindt makkelijker vol te houden dan thuis stomme dingen doen.

Helemaal waar!

Maar, kun je dan gewoon niet een keer iets proberen? Doe het gewoon een of twee keer (wandelen, proeflesje  sportschool (of dagkaart voor de hometrainer) en beslis dan. Is het trouwens mogelijk om ergens van die apparaten te huren?
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2009, 19:52:35 door LL de Ling »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #126 Gepost op: 25 maart 2009, 19:51:47 »
Is het trouwens mogelijk om ergens van die apparaten te huren?

Dat kan, en is een idee inderdaad.

En zoals je vast wel weet vind ik een sportschool een plek waar je leert (beter) Badminton, tafeltennis of schaken te spelen ;)
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2009, 19:54:15 door Poek »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #127 Gepost op: 25 maart 2009, 19:59:33 »
Citaat
Citaat
Citaat
Die van Rose Elliott wil ik ook nog:
http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/the-vegetarian-low-carb-diet/1001004002625165/index.html

"There's no doubt about it: a high-protein, low-carbohydrate diet really does work." Da's erg slecht voor je gezondheid toch? Of heb ik nou een hele discussie hierover gemist?

Nee en ja.

Gallop schrijft: "Naarmate het lichaam koolhydraten wordt onthouden, die uw belangrijkste energiebron zijn, begint het eiwitten af te breken, waaronder het eigen magere spierweefsel, om aan energie te komen; hierdoor komt een grote hoeveelheid watergewicht vrij. Dit leidt tot giftige bijproducten, ketonen genaamd, die door nieren uit het lichaam worden verwijderd en die tal van problemen kunnen veroorzaken".

Maar goed, ik schreef al "doet me ook afvragen in hoeverre ik de auteur op andere beweringen moet geloven".

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #128 Gepost op: 25 maart 2009, 22:08:49 »
Ik doe niet aan Marktplaats. Het risico van de aanschaf was mij al bekend, zie mijn post van 16:48:34.

Wij hebben 1 jaar terug een hele mooie (3 maanden oude met garantie) gekocht voor de goede voornemens van mijn vriend. hij heeft er 1 keer opgezeten en ik heb gezegd dat als hij er niet meer op ging, dat ik hem weer zou verkopen. Dus bij deze: 1 superdeluxe home-trainer in de aanbieding, nauwelijks gebruikt door huidige en vorige eigenaar!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #129 Gepost op: 25 maart 2009, 22:31:22 »
Citaat
Citaat
Citaat
Die van Rose Elliott wil ik ook nog:
http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/the-vegetarian-low-carb-diet/1001004002625165/index.html

"There's no doubt about it: a high-protein, low-carbohydrate diet really does work." Da's erg slecht voor je gezondheid toch? Of heb ik nou een hele discussie hierover gemist?

Nee en ja.

Gallop schrijft: "Naarmate het lichaam koolhydraten wordt onthouden, die uw belangrijkste energiebron zijn, begint het eiwitten af te breken, waaronder het eigen magere spierweefsel, om aan energie te komen; hierdoor komt een grote hoeveelheid watergewicht vrij. Dit leidt tot giftige bijproducten, ketonen genaamd, die door nieren uit het lichaam worden verwijderd en die tal van problemen kunnen veroorzaken".

Maar goed, ik schreef al "doet me ook afvragen in hoeverre ik de auteur op andere beweringen moet geloven".

Het gaat alleen lichaamseigen eiwitten afbreken als je niet genoeg eiwitten en vetten binnenkrijgt. Op een low carb-dieet moet je er daarvan ook meer nemen.
Overigens eten de meeste mensen maar kort echt heeeeel low carb (tot 20 gram koolhydraten per dag). De grootste groep low carbers zal proberen onder de 50 of 100 gram per dag te blijven en die carbs dan te halen uit fruit, groente, zuivel, noten en zaden.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #130 Gepost op: 25 maart 2009, 22:58:06 »
Het gaat alleen lichaamseigen eiwitten afbreken als je niet genoeg eiwitten en vetten binnenkrijgt. Op een low carb-dieet moet je er daarvan ook meer nemen.
Blijf je nog steeds wel met die ketonen zitten. Alhoewel Atkins-fans ketose juist een begerenswaardige metabolische staat vinden.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #131 Gepost op: 25 maart 2009, 23:23:02 »
Het gaat alleen lichaamseigen eiwitten afbreken als je niet genoeg eiwitten en vetten binnenkrijgt. Op een low carb-dieet moet je er daarvan ook meer nemen.
Blijf je nog steeds wel met die ketonen zitten. Alhoewel Atkins-fans ketose juist een begerenswaardige metabolische staat vinden.

Je schijnt er zelfs high van te kunnen worden.

Maar als je oplet (vitaminetekorten etc., is het niet schadelijk. Bij epilepsie is het ketogeen dieet (veel vet, weinig carbs en eiwitten) zeer succesvol tegen aanvallen.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2009, 23:26:43 door Hizikigrrrl »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #132 Gepost op: 26 maart 2009, 08:24:42 »
Het gaat alleen lichaamseigen eiwitten afbreken als je niet genoeg eiwitten en vetten binnenkrijgt. Op een low carb-dieet moet je er daarvan ook meer nemen.
Blijf je nog steeds wel met die ketonen zitten. Alhoewel Atkins-fans ketose juist een begerenswaardige metabolische staat vinden.
Je schijnt er zelfs high van te kunnen worden.
Je gaat vast hallucineren ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #133 Gepost op: 26 maart 2009, 09:31:18 »
De kans dat ik een paar meter loop om op een hometrainer te zitten schat ik toch hoger in dan dat ik mijn huis uitga om te wandelen of nergens heen te fietsen.

Ja, en als je al niet naar buiten wil gaan om iets te doen, denk je dan werkelijk dat je zou bewegen als je eenmaal zo ver was gekomen dat je het apparaat bestegen had?


Daarom verkopen wij de hometrainer weer, we doen er toch niks mee
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #134 Gepost op: 06 april 2009, 09:53:17 »
Heee, wat grappig: ik was gisteren op zoek naar een geschikt dieet en kwam uit bij het GI-dieet en nu zie, ik hier op Vegatopia, dat er meerdere zijn die dit hebben gevolgd/volgen.
Ik zat me even af te vragen: ik heb in 2003 het Montignac dieet gevolgd en ben hier goed mee afgevallen. Helaas in 2005 weer flink aangekomen en sinds die tijd zit er weer een stijgende lijn in mijn gewicht. Heeft ook nog wel een achterliggende (psychische)oorzaak, waar ik overigens aan werk....
Maar, om op mijn vraag terug te komen: lijkt het GI dieet en Montignac op elkaar? Het GI-gebeuren komt me heel erg bekend voor. Maar bij Montignac mag je vetten en koolhydraten niet combineren. Mag dat bij het GI-dieet wel? Maar dan bv magere vetten in combinatie met GI lage koolhydraten? Want wat me bij M. op een gegeven moment ging tegen staan, waren de eeuwige boterhammen met fruitbeleg. Ik mistte mijn boterham met kaas zooo!
Ik ben benieuwd, ik kan eigenlijk niet zo heel veel over het dieet vinden op internet. Op veel site's staat weer hetzelfde stukje uitleg als op een andere site....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #135 Gepost op: 06 april 2009, 11:21:48 »
Maar bij Montignac mag je vetten en koolhydraten niet combineren. Mag dat bij het GI-dieet wel?

Eh ja, dat mag volgens mij wel. Al mag je bepaalde koolhydraten helemaal niet (witbrood enzo) en met mate. Vet mag wel, maar wordt weer ontmoedigd.

Je mag dus, kort door de bocht, alleen maar eten met een laag glycemische index eten (onder 55): Hier bijvoorbeeld een lijstje:
http://www.the-gi-diet.org/lowgifoods/

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #136 Gepost op: 06 april 2009, 14:03:10 »
Net mijn lunch volgens het GI-dieet geprobeerd te bereiden:

2 volkoren bio allison sneetjes, 1 besmeerd met paturain Light, belegt met romano sla en tomaat. Erbij een smoothie van diepvriesbosbessen, diksap en karnemelk.

Vanavond avonddienst. Net gemaakt: volkoren penne pasta, gegrilde courgetteschijven, tomaat, rode paprika en een lepeltje basilicum op olie. Als eiwitbron: paar kleine plakjes zachte geitenkaas.

Is dit ok? Tis in ieder geval wel lekker ;D
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #137 Gepost op: 06 april 2009, 14:58:40 »
Het klinkt wel goed, en lekker  ;D inderdaad.

(maar ik me er nooit helemaal aan gehouden hoor ;))

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #138 Gepost op: 06 april 2009, 15:38:45 »
Volgens mij is de glycemic load veel te hoog. 50 gram volkoren pasta heeft een GL van 17 en eigenlijk moet je proberen om je voedingsmiddelen zoveel mogelijk onder de 10 te houden.
Ook diksap moet je zo weinig mogelijk gebruiken en paturain light bevat weer meer koolhydraten dan bv. Boursin, wat er geen bevat (als je op carbs wil letten).

Couscous heeft bv. een GL van onder de 10, dus dat zou je kunnen gebruiken. Verder zou je dan minder koolhydraten kunnen nemen en daarvoor in de plaats meer eiwitbronnen met minder vet kunnen gebruiken (als je daar op let), zoals eiwitten, low fat kaas, tofu etc.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Zij probeert het GI-dieet
« Reactie #139 Gepost op: 06 april 2009, 15:53:02 »
Volgens mij is de glycemic load veel te hoog. 50 gram volkoren pasta heeft een GL van 17 en eigenlijk moet je proberen om je voedingsmiddelen zoveel mogelijk onder de 10 te houden.

Onder de 10? Niet volgens Gallop.

De vuistregel voor pasta was volkoren en het liefst zo groot mogelijk. Je moest wel kleine porties pasta nemen.

En o ja, sappen mocht sowieso niet, meen ik me te herinneren. Het meeste fruit mag gewoon (maar niet alles; meloen etc niet.), maar dan wel gewoon in de originele vorm ;). Das ongeveer het enige waar ik me nu nog aan houdt. Want dat is me echt goed bevallen.

Maar Poek heeft mijn boek nu, en ik eet al lang niet meer zo, dus het gaat allemaal uit mijn hoofd.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2009, 15:59:53 door LL de Ling »