Ik weet niet of dit nog wordt gelezen, maar ik wil hier toch even op reageren. Ik ben 34 en ik heb bij toeval ontdekt dat ik ook heterozygoot ben voor Factor V Leiden, maar ik heb geen klachten. Ik weet er inmiddels wel het een en ander van.
Naar schatting heeft 1 op de 20 mensen deze mutatie die een hoger risico op trombose kan geven. Aangenomen wordt dat deze mutatie niet de enige factor is die bepaalt of je wel of geen trombose krijgt. Een tekort aan magnesium, vitamine B6, B12 en foliumzuur zou mogelijk ook het risico verhogen. Evenals een gebrek tekort aan lichaamsbeweging. Maar zeker is dat niet.
Pilgebruik wordt meestal wel afgeraden, evenals roken. (Mirena-spiraal kan wel.) Laat je in ieder geval goed voorlichten door een hematoloog. En ga naar een gynaecoloog zodra je zwanger bent om te bespreken of begeleiding nodig is. Heparine spuiten wordt meestal niet zinvol geacht tijdens de zwangerschap als je nog nooit trombose hebt gehad. Sterker nog, dat brengt aanzienlijke risico's met zich mee. Wel wordt aangeraden om in het kraambed 6 weken lang heparine te spuiten omdat dan de kans op trombose wel verhoogd is, zeker bij bedlegerigheid.
Tot slot: men vermoedt dat bij slechts 1 op de 100 draagsters van de mutatie problemen optreden tijdens de zwangerschap. Bij 99 van de 100 zwangeren gaat het dus goed. En bedenk maar dat de meeste mensen niet eens weten dat ze het hebben en er ook nooit iets van merken.