Vegatopia Forum

Vegetarische wijn

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jaain

Re:Vegetarische wijn
« Reactie #80 Gepost op: 19 april 2011, 19:05:51 »
Vond het even leuk hier op te reageren, Koshere Wijn.

Heb zelf in de biologische wijnbouw gewerkt, heerlijk werk puur genieten. De laatste Patron, had zelfs het biologisch verbouwen zo ver door gevoerd dat hij totaal geen toevoegingen in de wijn deed. Er ging eerder nog sulfiet in hoop dat ik het juiste naampje te pakken heb.

In de Biologische wijn bouw is dat no toe gestaan, ik geloof dat de regels voor het verkrijgen van het Franse keurmerk strenger zijn ban in Nederland. Daar duurt het 5 jaar voor dat je de producten Biologisch mag noemen, 5 jaar lang mag er niet met gif gewerkt worden. Ook als je buren dat wel doen heb je al een probleem, de wind zal vrolijk het gift over jou producten waaien. Vandaar is men daar heel streng mee.

Wat betreft Koshere Wijn, dat is heel speciaal. Er zijn twee soorten Kosher, gewoon Kosher, wijn mag je zowel bij vlees, melk als vis drinken. Dus het mag dus op geen enkele manier in kontakt komen met vlees, malk of vis. Het is puur druiven sap. En niet in contact komen is dus ook niet in conact kemen. Wijn is Wijn. Is ook heel speciaal binnen het Joodse geloof of beter gezegt Joodse leven overtuiging.

Men zegt altijd Brachot over onder andere de dingen die men eet of drinkt, wij is de nummer één heeft een eigen Bracha (zegenspreuk) deze moet ook zonder meer als eerste gezegt worden.

Er is nog een soort van Koshere, dat is Kosher voor Pesach (Pasen), dan mag het ook op geen enkele manier in aanraking gekomen zijn met chamets, dat zijn producten die rijzen granen.

Ik las dingen over dierlijke producten die in aan raking zouden komen met de wijn tijdens de productie. Dat mag  niet met wijn, je mag zonder meer zeggen dat dit totaal niet mag bij koshere wijn. Koshere wijn is voor 100% puur geen dierlijke producten, geen melk producten of vis zal er in mee in aanraking komen. Strikt verboden binnen de Kosheroet.

De regels voor wijn zijn heel streng, iemand die kosher leefd zal ook alleen koshere wijn drinken. Maar zal hem ook zonder meer alleen bij een joodse wijnhandelaar kopen die ook Joods leeft. Somigen noemen dat Ortodox, maar het is Joodsleven, en kun je geen wijn kopen. Dan doe je dat niet, maar mag je bier of wodca nemen. Natuurlijk niet tijdens Pesach als ik de Halaga goed begrepen heb.

Er is geen verschil tussen Wijn, druivensap of rozijnen, of producten waar dit inzit.

Las ook iets over Koshere wijn in Nijmegen, daar zit een bedrijf dat door geheel Nederland Kosher eten en drinken bezorgd ze hebben geloof ik ook een winkel.

Er is nog iets leuks met Kosher, ook is het eigenlijk verboden om gif te gebruiken. De productie van biologische producten is daar door heel normaal in Israel.

Er is binnen het Jodendom ook een soort van Veganisme, die dat doen leven op fruit en noten. En rauwkost die koken ook niets, en zullen ook geen kleding of schoenen van dierlijke producten dragen. Die knippen ook hun haren niet.

Ook de vroegere Askanaziese OpperRabbijn van Israel en zijn vrouw leefden zo.

Wij leven nu in een spannnende tijd, misschien word het Kosher slachten verboden in Nederland. Heel triest eigenlijk ook al zitten op deze site mensen die geen vlees of dierlijk producten eten.

Het is de Joodse Wet dat je goed voor een dier moet zijn, volgens zeer Ortodoxe Rabbijn, moeten de dieren van een Biologische boerderij komen. En als een dier geslacht word mag je het niet slaan of met stroomstoten het slachthuis in jagen. Je mag een dier niet verwonden in welke vorm dan ook, wij moeten dier goed behandelen. Maar ik neem aan dat indien de Wet tegen Hallal en Kosher slachten word aangenomen, men daar na gezamelijk met een Heerlijk glas wijn een garnalen en kreeft salade ach ja mozellen passen er ook wel bij. Gaat vieren dat de wet is aangenomen. Ook een garnaal, mozzel en Kreeft zijn dieren, en water is heet heel heet.

Maarja ik eet Vegatarisch, maar ben tegen het verbod op Kosher slachten. Straks mogen we ook al geen Kippa meer dragen wat volgd, ik neem nu een heerlijk gas wijn. Het is Pesach Matzes en vier glazen wijn, en heerlijke biologische rauwkost er bij er een kippa op mijn hoofd.

En ga voor Koshere wijn, die is betrouwbaar.

 

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vegetarische wijn
« Reactie #81 Gepost op: 20 april 2011, 09:28:53 »
Ik gebruik wijn alleen voor bij het koken, dus de kwaliteit maakt voor mij niet zo uit denk ik, het is belangrijker dat ie goedkoop is en ik er niet ver voor hoef te reizen.
Dus: weet iemand vegan wijnen die je bij gewone supermarkten kan krijgen?
Ik zoek met name witte wijn.

Mocht iemand interesse hebben in de uitgebreidere lijst, dan hoor ik het wel!
Mooie lijst!
Ik zou de uitgebreide versie wel graag willen hebben.

@ Lovelocker: heb idd ook al contact gehad met de NVV. Ik hou een netjes lijstje bij met referenties dat binnenkort hun kant op gaat. Hopelijk hebben ze er wat aan.
Hoe staat dat er tegenwoordig voor? Ik zie het niet op hun website.
De NVV heeft ook een wiki, waar dit soort informatie dus bijgehouden wordt en door iedereen aangevuld kan worden. Zou ik je uitgebreide lijst misschien daarop mogen plaatsen?