Vegatopia Forum

Vegetarisme en etnische afkomst

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Vegetarisme en etnische afkomst
« Gepost op: 15 december 2006, 17:33:17 »
Hoi allen,
het valt me op dat vega's zo vaak 'blank' en/of West-Europees zijn. Dat heeft natuurlijk ook gedeeltelijk met cultuur en/of religie te maken, maar zelfs hier in het westen zijn maar weinig 'allochtonen' die zijn overgegaan op een vegetarische/veganistische leefwijze. Of ben ik nou aan het ijlen?
Ik ben trouwens gedeeltelijk niet-blank. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar jullie afkomst.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2006, 17:50:02 »
Vergeet je niet de 300 miljoen vegetariers (naar schatting) in India? Dat zijn geen blanken hoor!

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2006, 18:18:35 »
Vergeet je niet de 300 miljoen vegetariers (naar schatting) in India? Dat zijn geen blanken hoor!

Ok, maar ik merkte al op dat er mensen zijn die vanwege hun religie geen dieren eten. Dat geldt dus voor Hindoestanen en de 'echte' Boedhisten, maar voor de rest zie ik toch erg weinig overtuiging voor een vega levensstijl.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2006, 18:43:43 »
Nouja, dat schreef je niet. Maar vegetarisme vanwege dierenleed komt bijna alleen bij rijke mensen voor, en rijke mensen zijn over het algemeen blank en West-Europees of Amerikaans.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2006, 18:47:22 »
Niet alleen dierenleed maar ook uitbuiting van de aarde en schending van mensenrechten natuurlijk...
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Wildflower

  • ***
  • 114
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #5 Gepost op: 15 december 2006, 20:11:10 »
Vegetarisme is ook iets dat je je moet kunnen 'permitteren' als je bv. in een ontwikkelingsland geboren bent. Vaak is er niet de mogelijkheid om vlees/vis te vervangen. En bovendien hebben arme mensen vaak andere dingen om zich druk over te maken. Als je niet weet of je morgen uberhaupt wel iets te eten hebt, dan kijk je toch anders tegen je voedsel aan, lijkt mij althans.

Het valt mij inderdaad wel op dat er in de Westerse wereld weinig mensen van allochtone herkomst vegetarier zijn. Wellicht is dat ook cultureel bepaald, ik weet het niet. Misschien ken ik ook te weinig veg*ans om daar iets over te zeggen.
"If I could make everyone
in the world see one film,
I'd make them see EARTHLINGS"
~Peter Singer ~

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #6 Gepost op: 15 december 2006, 20:56:13 »
We hadden/hebben hier toevallig 2 moslims die vega zijn en die vertelden pasgeleden dat zij veel moslims kenden die vega waren.

Offline Wildflower

  • ***
  • 114
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #7 Gepost op: 15 december 2006, 21:32:00 »
Ja, het ligt er maar net aan wie je kent.  :)
Weet jij toevallig of zij ook religieuze redenen hebben om voor vegetarisme te kiezen?
"If I could make everyone
in the world see one film,
I'd make them see EARTHLINGS"
~Peter Singer ~

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #8 Gepost op: 15 december 2006, 21:54:26 »
Ik geloof het niet.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #9 Gepost op: 16 december 2006, 00:27:33 »
Vegetarisme is ook iets dat je je moet kunnen 'permitteren' als je bv. in een ontwikkelingsland geboren bent. Vaak is er niet de mogelijkheid om vlees/vis te vervangen.

Waarom zou je vis/vlees moeten vervangen..

Dat terzijde.. in arme landen hebben ze veel andere dingen aan hun hoofd.. ik geloof dat men niet eens vlees zou kunnen kopen daar vaak.. en dat hun dieet toch vooral 'vegetarisch' is.

De mensen die veel vlees eten zijn vooral de westerse landen en andere landen waar economisch stukken beter is.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #10 Gepost op: 16 december 2006, 09:22:32 »
Het is inderdaad zo dat mensen in arme landen helemaal niet nadenken over of ze de schijf van vijf binnen krijgen; ze willen alleen hun honger stillen. Ik denk trouwens ook dat arme mensen vooral vegetarisch eten, omdat het efficiënter is om een dier te houden voor eieren/melk i.p.v. het meteen te slachten.

Ik wist dat veel moslims buitenshuis vegetarisch aten vanwege het 'halal-gehalte', maar volgens mij komt het niet zo vaak voor dat ze echt vegetarisch eten. Ik heb een keer van een stel moslims gehoord dat vis geen vlees is en je het dus gewoon kunt eten als vegetariër zijnde ???
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #11 Gepost op: 16 december 2006, 10:08:05 »
Ik heb een keer van een stel moslims gehoord dat vis geen vlees is en je het dus gewoon kunt eten als vegetariër zijnde ???
Dat denken heel veel niet-moslims ook hoor.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #12 Gepost op: 16 december 2006, 13:20:05 »
Dat denken heel veel niet-moslims ook hoor.

Mijn opmerking was dus niet relevant...
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #13 Gepost op: 16 december 2006, 18:22:38 »
Ja het is mij ook vaak opgevallen dat het idd vaak de blanke Westerese mens is en een hele grote groep mensen in India is die vegetariers zijn!

Ik ben daar zelf geen uitzondering op: blanke Nederlandse dame...

Ik ben het ermee eens dat veel mensen, vooral in derde wereld landen andere dingen aan hun hoofd hebben. Ik denk ook dat het een luxe positie is om bewust vegetarier te worden. Omdat ik persoonlijk denk dat je pas bewust vegetarier wordt als in veel van je basisbehoefte's wordt voorzien: elke dag eten op je bord, je kunt naar school/werkt, veilig land, dagelijks leven is goed en dan kan je gaan nadenken over andere zaken als wat je dan precies eet en over bijvoorbeeld milieu problemen ect!!

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #14 Gepost op: 16 december 2006, 18:27:45 »
En over Moslims: ik ken er zelf een aantal, geen een is vegetarier. Wel aten ze vaak vegetarisch als we een groepsuitje hadden omdat ze niet zeker wisten of het vlees halal was...

Maar ik denk dat er weinig moslims vegetarier zijn en een van de redenen zou kunnen zijn: in de Arabische wereld zijn echt bijna alle mensen gelovig, zoals het ooit waarschijnlijk in Europa was! En als je overtuigend gelooft volg je wat de moskee&religie leiders je opleggen en is er dus weinig ruimte voor zelf expirimenteren, vragen stellen ect...de meeste moslims die ik ken zijn ervan overtuigd dat de dieren voor de mensen geschapen zijn om gebruik van te maken, dus als dat DE opvatting is is er inderdaad weinig ruimte om vegetarier te worden, god heeft die dieren immers voor jouw gebruik geschapen! Ik denk dat als de Arabische wereld ooit miner gelovig word zoals hier in het Westen ook is gebeurd en vanzelf meer en meer vega's 'opstaan'!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #15 Gepost op: 16 december 2006, 18:30:28 »

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #16 Gepost op: 16 december 2006, 21:24:20 »
de meeste moslims die ik ken zijn ervan overtuigd dat de dieren voor de mensen geschapen zijn om gebruik van te maken, dus als dat DE opvatting is is er inderdaad weinig ruimte om vegetarier te worden, god heeft die dieren immers voor jouw gebruik geschapen!

Ik had laatst een interview met Mohammed Benzakour (1 van de lijstduwers van PvdD) gezien en hij zei dat er in de Koran stukken stonden die je kon interpreteren als diervriendelijk. Marianne Thieme zei ook een keer in haar weblog dat de meeste moslims willen dat we minder dierlijke voeding moeten consumeren. Eigenlijk snap ik dus niet waarom er niet meer moslims vegetariër zijn.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Willemtkhulscher

Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #17 Gepost op: 29 december 2006, 23:48:11 »
Ja, het ligt er maar net aan wie je kent.  :)
Weet jij toevallig of zij ook religieuze redenen hebben om voor vegetarisme te kiezen?

De Soefisch (Islamitische beweging) zijn wel overwegend vegetarisch.

Willemtkhulscher

Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #18 Gepost op: 29 december 2006, 23:49:50 »
Het is inderdaad zo dat mensen in arme landen helemaal niet nadenken over of ze de schijf van vijf binnen krijgen; ze willen alleen hun honger stillen. Ik denk trouwens ook dat arme mensen vooral vegetarisch eten, omdat het efficiënter is om een dier te houden voor eieren/melk i.p.v. het meteen te slachten.

Ik wist dat veel moslims buitenshuis vegetarisch aten vanwege het 'halal-gehalte', maar volgens mij komt het niet zo vaak voor dat ze echt vegetarisch eten. Ik heb een keer van een stel moslims gehoord dat vis geen vlees is en je het dus gewoon kunt eten als vegetariër zijnde ???

Die zijn verkeerd voorgelicht. Kijk maar in de Dikke Van Dalen wat vegetarisch is.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #19 Gepost op: 30 december 2006, 10:29:49 »
Die zijn verkeerd voorgelicht. Kijk maar in de Dikke Van Dalen wat vegetarisch is.

Ja, er zijn wel meer dingen waarin mensen verkeerd zijn voorgelicht...jammer :(
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)