Vegatopia Forum

Groente- en fruitkalender

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Groente- en fruitkalender
« Gepost op: 08 december 2006, 15:16:34 »
Via omzwervingen kwam ik op de site van Milieu Centraal. Daar wordt in een groente- en fruitkalender een overzichtgegeven hoe je zo milieuvriendelijk je groenten kunt kiezen. Ik dacht dat ie hier al eerder was gepost, maar kon 'm zo gauw niet vinden.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Groente- en fruitkalender
« Reactie #1 Gepost op: 09 december 2006, 00:49:20 »
Heej, dat is handig!

Maf, bananen zijn milieuvriendelijker dan ik dacht en aubergines die je in de zomer eet zijn juist weer milieuonvriendelijk.

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Groente- en fruitkalender
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2006, 13:55:57 »
Op sommige punten is hij idd heel handig (nooit meer minimaïs!  :P), op andere punten kan je er weinig mee. Als je bijv. in de zomer (juni-september) courgette uit Nederland koopt, weet je nog niet of die klasse A of D is :(
edit: en ik wist trouwens ook niet dat je komkommers beter in de winter dan in de zomer kan kopen  ???

Kortom: wat je van ver haalt (tot aan Chili!) is soms idd een stuk lekkerder (in ieder geval milieuvriendelijker) dan groente uit de Hollandse kas....
« Laatst bewerkt op: 11 december 2006, 14:07:59 door Roodbaard »
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Re:Groente- en fruitkalender
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2006, 14:01:26 »

En Overige Kruiden ook alleen in de zomer kopen. Tenzij ze uit Italië komen. ???
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

brenda_lelie

Re:Groente- en fruitkalender
« Reactie #4 Gepost op: 11 december 2006, 14:13:24 »

Kortom: wat je van ver haalt (tot aan Chili!) is soms idd een stuk lekkerder (in ieder geval milieuvriendelijker) dan groente uit de Hollandse kas....

ja dat stellen ze inderdaad maar ik heb daar toch wel twee hele grote vraagtekens bij
-  groente uit niet-verwarmde kassen zijn toch echt wel milieuvriendelijker dan ingevlogen groente, dus maak een verschil tussen niet en wel verwarmde kassen. Ja daar kun je als klant niks mee, maar bij biologische groente en fruit wordt er in ieder geval zo min mogelijk gebruikt gemaakt van verwarmde kassen
- veel groente waar zij van uitgaan dat je het vooral niet in Nederland moet kopen ivm kassen worden óók op de koude grond geteeld, in Nederland.
Ik vind het gewoon een beetje raar dat ze van een aantal groentes zeggen dat ze altijd uit een slechte kas komen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Groente- en fruitkalender
« Reactie #5 Gepost op: 11 december 2006, 14:25:38 »

Kortom: wat je van ver haalt (tot aan Chili!) is soms idd een stuk lekkerder (in ieder geval milieuvriendelijker) dan groente uit de Hollandse kas....

ja dat stellen ze inderdaad maar ik heb daar toch wel twee hele grote vraagtekens bij
-  groente uit niet-verwarmde kassen zijn toch echt wel milieuvriendelijker dan ingevlogen groente,

Het gaat om groenten en fruit dat per schip deze kant op is gekomen die nog een A of B krijgen. Vliegen krijgt geloof ik meteen een E.

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Groente- en fruitkalender
« Reactie #6 Gepost op: 11 december 2006, 14:54:36 »

Het gaat om groenten en fruit dat per schip deze kant op is gekomen die nog een A of B krijgen. Vliegen krijgt geloof ik meteen een E.

Ja, ik bedoel ook dat als je ervoor kiest om alleen producten uit Nederland te kopen (wat hier en daar aangeraden wordt als je milieuvriendelijker te werk wilt gaan), je dus in sommige gevallen zelfs beter bezig bent als je in plaats daarvan groente uit Zuid-Amerika eet.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Groente- en fruitkalender
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2006, 19:25:42 »
waarom maken ze er niet zo'n handige printversie van, net zoals de viswijzer???

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Groente- en fruitkalender
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2007, 23:32:29 »
Kun je er eigenlijk vanuit gaan dat biologische groenten ook milieuvriendelijk zijn als het gaat om vervoer?
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Groente- en fruitkalender
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2007, 09:37:45 »
Nee dus. Biologisch eten dat van ver met een vliegtuig ingevlogen wordt, is veel milieubelastender dan onbiologische lokale/europese waar.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Groente- en fruitkalender
« Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2007, 19:35:23 »
Maar één van de principes van biologisch is toch ook dat groenten&fruit zoveel mogelijk van eigen bodem komen in het juiste seizoen?
Maar ik heb idd ook wel eens bio-spercieboontjes uit Egypte gekocht, terwijl in de winter de komkommers niet te koop zijn....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Willemijn

Re:Groente- en fruitkalender
« Reactie #11 Gepost op: 06 januari 2007, 00:11:38 »
Al die groenten uit NL die slecht scoren komen uit de kassen waarschijnlijk. Het gaat er dus weer om dat je seizoensgroenten koopt (uit NL) of uit het land waar iets oorspronkelijk vandaan komt. Behalve dan minimais en passievrucht zo te zien.

Re:Groente- en fruitkalender
« Reactie #12 Gepost op: 08 januari 2007, 12:03:33 »
Maar één van de principes van biologisch is toch ook dat groenten&fruit zoveel mogelijk van eigen bodem komen in het juiste seizoen?

Dat is een ekologisch uitgangspunt. Bio hoeft niet per definitie ook eko te zijn.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner