Verkoudheid komt iig door een virus of bacterie. Veel bacterien overlijden bij vrieskou. Verder weet ik het niet hoe schadelijk het is. Dat pamperen van onze bejaarden met de c.v. op 23 graden en meer, zoals op de afdeling waar ik (nog) werk lijkt mij dan ook niet gezond. Zeker niet als personeelsleden die dreigen te stikken raampjes tegenover elkaar gaan doen.
Want er is volgens mij wel degelijk een verband tussen verkoudheid en tocht, proefondervinderlijk.
Ik ben hoogstzelden verkouden en ik ben het type dat in T-shirt naar de brievenbus loopt bij 10 graden buitentemperatuur, als het zo uitkomt. Voor wat deze informatie waard is. Afhankelijk van o.a. leeftijd en weerstand i.h.a. uiteraard. Oudere mensen moeten gewoon meer oppassen.
Ik vermoet een soortgelijk iets als met allergieen en aanverwant. Wat meer zou voorkomen, omdat mensen "schoon" zijn. Overbodig te zeggen: heb ik ook geen last van
Het lijkt erop dat zowel qua "schoon" als qua temperaturen dat het beste is de gulden middenweg te bewandelen.