Vegatopia Forum

Vegetarisme in de media

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #240 Gepost op: 28 december 2009, 12:56:09 »
Ik kan het niet waarderen als mensen die anti-vega zijn hier stemming komen maken, dus ik zou niet weten waarom dat elders wel gewaardeerd zou worden.

Voor mij persoonlijk geldt: Ik eet geen vlees omdat ik dieren doden immoreel vind. Dat het beter is voor het milieu om geen vlees te eten is mooi meegenomen.


Voor mij geldt dat ook. Ik heb het artikel niet gelezen, maar vind het zowieso positief dat Spits iets uitbrengt over vegetarische kerstdiners. Het had heftiger gekund, extremer, maar de gemiddelde vleeseter zal zich dan gewoon aangevallen voelen en negatief staan tegenover "die fundamentele vegetariërs" ipv erover nadenken het kerstdiner (gedeeltelijk) te vegetariseren (zeg je dat zo?).

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #241 Gepost op: 28 december 2009, 17:19:40 »
Voor mij persoonlijk geldt: Ik eet geen vlees omdat ik dieren doden immoreel vind. Dat het beter is voor het milieu om geen vlees te eten is mooi meegenomen.

Voor mij geldt dat ook. Ik heb het artikel niet gelezen, maar vind het zowieso positief dat Spits iets uitbrengt over vegetarische kerstdiners. Het had heftiger gekund, extremer, maar de gemiddelde vleeseter zal zich dan gewoon aangevallen voelen en negatief staan tegenover "die fundamentele vegetariërs" ipv erover nadenken het kerstdiner (gedeeltelijk) te vegetariseren (zeg je dat zo?).

Eigenlijk bedoel ik dat de woorden 'vegetarisch' en 'vegetariër' moeten eigenlijk achterwege gelaten worden uit artikelen waarin men pleit voor wat minder vlees eten ten behoeve van het milieu, omdat dat niets met vegetarisme te maken heeft. Als men mij, na het afslaan van een of andere versnapering vraagt of ik vegetariër ben, dan zeg ik meestal dat dat inderdaad zo genoemd wordt en dat het doodmaken van dieren t.b.v. voedsel voorziening mij te ver gaat en dat ik bovendien onpasselijk wordt van het idee een dood dier op te eten.

Door de woorden beginnend met vege weg te laten voorkom je dat de lezende vleeseter gelijk zijn vooroodeel klaar heeft, omdat vleeseters alleen maar denken dat vegetariërs kun lievelingskostje komen afpakken. Het op een vriendelijke manier omgaan met dieren heeft meer met vegetarisme te maken dan voedselkeuze.


Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #242 Gepost op: 28 december 2009, 20:01:32 »

Die hele minder-vlees campagne van de overheid, waaraan Spits een beetje tracht mee te doen, moet NIET geassociëerd worden met vegetarisme, omdat het daar namelijk niets mee te maken heeft.
Eh, vegetarisme is geen vlees eten en dat ligt m.i. in het verlengde van minder vlees eten. Ik zie wel een relatie hoor....


Het lijkt er nu op dat die minder-vlees-campagne gaat leiden tot mensen die redeneren: Ik eet geen vlees omdat het slecht is voor het milieu. Dat er minder dierenleed door zal zijn is mooi meegenomen. De grote denkfout is natuurlijk: niet het dierenleed vermindert maar het aantal gevallen van dierenleed wordt kleiner.
En dat is slecht want?
Citaat

Voor mij persoonlijk geldt: Ik eet geen vlees omdat ik dieren doden immoreel vind. Dat het beter is voor het milieu om geen vlees te eten is mooi meegenomen.
Ik krijg de indruk dat je het erg betreurt dat er nog mensen op aarde zijn die een andere mening toegedaan zijn. Als ik een vegetarier zoals jou tegen zou komen, zou ik spontaan weer trek krijgen in vlees geloof ik.

Eigenlijk bedoel ik dat de woorden 'vegetarisch' en 'vegetariër' moeten eigenlijk achterwege gelaten worden uit artikelen waarin men pleit voor wat minder vlees eten ten behoeve van het milieu, omdat dat niets met vegetarisme te maken heeft.
Daar sloegen die woorden dan ook niet op - het ging over Nicolette en die is vegetarier. Als ze zichzelf vegetarier noemt, mag ze het dan niet toejuichen als andere mensen - al dan niet om een andere reden - minder vlees gaan eten?

Citaat
Het op een vriendelijke manier omgaan met dieren heeft meer met vegetarisme te maken dan voedselkeuze.
???
Vegetarisme heeft niet per definitie te maken met diervriendelijkheid, ongeacht of jij dat graag zou willen.
Overigens red je ook dieren als je minder vlees eet vanwege het milieu - denk aan bedreigde orang oetans bijvoorbeeld.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #243 Gepost op: 28 december 2009, 23:55:46 »
Het enige wat ik stom vond aan dat stukje in de Spits was dat ze zei dat ze niet zoveel waarde hechtte aan lekker eten, alsof je niet lekker kan eten als vegetarier en dat als je wél van lekker eten houdt, je dus geen vegetarier kan worden...
Dat bedoelde ik dus ook.

Overigens, ik heb het al eerder gezegd, elke reden die iemand aanvoert om vegetarier te zijn accepteer ik klakkeloos. Als dat je tot vega maakt ben ik blij!

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #244 Gepost op: 29 december 2009, 14:58:17 »
Citaat
Het op een vriendelijke manier omgaan met dieren heeft meer met vegetarisme te maken dan voedselkeuze.
???
Vegetarisme heeft niet per definitie te maken met diervriendelijkheid, ongeacht of jij dat graag zou willen.
Overigens red je ook dieren als je minder vlees eet vanwege het milieu - denk aan bedreigde orang oetans bijvoorbeeld.

Ik formuleerde het misschien verkeerd....

Mijn vegetarisme is het logische gevolg van mijn idee over het omgaan met anderen, waaronder dieren. Mijn vermoeden is dat dit voor het merendeel van de vegetariërs ook opgaat. Dat anderen uitsluitend vleesloos eten tot zich nemen vanwege het milieu of vanwege gezondheid is uiteraard perfect! Wat ik alleen niet begrijp is wat dan de gedachte zou moeten zijn achter zo nu en dan vegetarisch eten nemen uit oogpunt van diervriendelijkheid, wat overigens niet wegneemt dat uiteindelijk meer dieren beter af zullen zijn. Vragen naar de gedachte hierachter zou beslist niet moet leiden tot extra trek krijgen in biefstuk, want dat is natuurlijk bijna chantage :-)

Wat voor veel vegetariërs (die ik ken althans) geldt is dat zij ook walgen bij het idee van lijken op je bord. Het idee, de geur, bizar, om te kotsen etc. Ik ken er ook een paar die na de BSE-toestanden vegetariër zijn geworden en na geruime tijd ook automatisch deze sterke afkeer van vlees hebben gekregen, dus misschien heb je gelijk en kan met een andere boodschap ook het bewuste doel bereikt worden.

Een afkeer van het idee dieren op je bord kweken is het beste middel om zieltjes te winnen (en dierenzieltjes te sparen), denk ik, maar dat denk ik misschien omdat het bij mij zelf zo is gegaan en dat het zeer goed heeft gewerkt.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #245 Gepost op: 30 december 2009, 00:09:35 »
Wat ik alleen niet begrijp is wat dan de gedachte zou moeten zijn achter zo nu en dan vegetarisch eten nemen uit oogpunt van diervriendelijkheid, wat overigens niet wegneemt dat uiteindelijk meer dieren beter af zullen zijn. Vragen naar de gedachte hierachter zou beslist niet moet leiden tot extra trek krijgen in biefstuk,

Wat ik me kan voorstellen is dat je vlees gewoon heel lekker vind, of van jezelf weet dat je weinig wilskracht hebt of weinig inventief bent met koken en dat je best wilt minderen met beestjes eten, maar dat het je niet lukt om helemaal vega te eten. Dan eet je uit oogpunt van diervriendelijkheid minder, maar soms wel.
Daarom ben ik vega en geen vegan. Ik probeer te minderen met zuivel producten en koop deze het liefst bio, maar het zit verwerkt in zoveel producten en ik vind het teveel moeite om dan nog goed te eten dat ik probeer bewust te consumeren. Dus voor de lieve diertjes eet ik minder ei, maar ik laat het niet helemaal staan.
Maar dat ben ik, en ik weet natuurlijk niet hoe de rest beredeneert.

Waar ik me dan weer aan irriteer, we hebben op mn werk zo'n 45 jarige tiener rondlopen die nog steeds dweept met haar paard en die hoorde ik vandaag weer eens gillen, "Oh nee hoor, ik eet principieel geen paard."
Daar krijg ik jeuk van.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #246 Gepost op: 30 december 2009, 23:25:39 »
Het is toch niets, die Nicolette Kluiver. Ze herkende The Supremes niet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #247 Gepost op: 31 december 2009, 00:07:26 »
Het is toch niets, die Nicolette Kluiver. Ze herkende The Supremes niet.

Ze zag er wel heel goed uit!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #248 Gepost op: 24 april 2010, 08:16:30 »
Afgestoft


Volgens mij is dit een positief bericht:
 
 
'U hoeft heus niet zelf aan de vegetarische schnitzel '
 
Kinderen kunnen je ook aan het denken zetten
« Laatst bewerkt op: 24 april 2010, 08:21:59 door @rno »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #249 Gepost op: 25 april 2010, 01:08:18 »
Die eerste reactie is dan gelijk weer een beetje jammer, wereldvreemde flapdrol.
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #250 Gepost op: 04 juli 2010, 18:47:18 »
Vannacht kwam ik tijdens het zappen op een kindernet een filmpje tegen waarbij een jongetje in een voice-over vertelde over het prettige leven in de bio-industrie.
Je zag beelden van een legbatterij en dat jochie vertelde alsof alles zo prettig was aldaar.
Volgens mij is dit een "voorlichtingsfilm" waarbij het beeld van de boerderij, zoals wij de vroeger kenden, Ot en Sien (ja zo lang geleden) even worden verfrist voor de jeugd van tegenwoordig.

Maar het leven is er nog steeds goed.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #251 Gepost op: 18 juli 2010, 12:36:26 »
Lenette van Dongen had het afgelopen vrijdag over hard-core vegetariër (zijzelf) die geen relatie kon aangaan met de zoon van de slager.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #252 Gepost op: 19 juli 2010, 18:15:13 »
Berichtgeving over een kinderopvang te Gent (ook niet voor niets de vegetarische hoofdstad van Vlaanderen): maaltijden worden vegetarisch.
Na protest van een aantal ouders komt men er op terug en mogen uitzonderingen gevraagd worden. Men overweegt wel voor nieuwe ouders die inschrijven geen afwijkingen op de vegetarische beleidslijn toe te laten.
Mij lijkt dit correct. Tegenover de reeds ingeschreven ouders is een plotse wijziging van de inhoud van de maaltijden - hoe sympathiek in onze ogen ook - een inbreuk op een aangegaan contract. Tegen nieuwe inschrijvers kan je probleemloos de regels van het huis uitleggen, waarna ze al dan niet een overeenkomst aangaan.
De al langer ingeschreven ouders "nieuwe" beleidslijnen zonder inspraak of tegenspraak opleggen een stap te ver.

Kiwi

Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #253 Gepost op: 19 juli 2010, 20:13:29 »
Ik zie niet in waarom iemand protest zou aantekenen tegen die nieuwe beleidslijnen. Zo kunnen alle kinderen (ook die vanwege hun geloof bijvoorbeeld geen varken of rund mogen eten) gewoon mee-eten. Als ouders hun kinderen vlees willen laten eten kunnen ze hen dat toch gewoon thuis geven?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #254 Gepost op: 19 juli 2010, 20:46:53 »
Dat dacht ik ook. Zolang er nog geen principiële vleesanisten (ja ik verzin ook maar een term) zijn.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #255 Gepost op: 19 juli 2010, 20:58:00 »
Een van de tour-renners is vegetarier, Tjallingii.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #256 Gepost op: 19 juli 2010, 21:18:49 »
Ik zie niet in waarom iemand protest zou aantekenen tegen die nieuwe beleidslijnen. Zo kunnen alle kinderen (ook die vanwege hun geloof bijvoorbeeld geen varken of rund mogen eten) gewoon mee-eten. Als ouders hun kinderen vlees willen laten eten kunnen ze hen dat toch gewoon thuis geven?
Ik ben het hier volstrekt mee oneens.
Er is, zoals hier algemeen geweten en erkend, nog altijd een meerderheid aan vleeseters, die ook hun kinderen regelmatig vlees willen laten eten. Als je eenzijdig, zonder overleg, van bovenaf oplegt dat die kinderen minstens vijf maaltijden vegetarisch moeten eten, dan is dat van een dogmatische, gelijkhebberige geestdrijverij waarvan ik meende dat we ons er tegen verzetten omdat het een averechts effect heeft. Ik zou het protest van die ouders ondersteunen.

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #257 Gepost op: 19 juli 2010, 21:22:01 »
Dat dacht ik ook. Zolang er nog geen principiële vleesanisten (ja ik verzin ook maar een term) zijn.

Niet principieel misschien, maar op een evidente manier gewoon. De grote meerderheid van de bevolking, overigens. Die overtuig je niet door je eigen ethiek zo maar van bovenaf op te leggen en dan geen protest te verwachten omdat je toch zo geweldig gelijk hebt.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #258 Gepost op: 19 juli 2010, 21:26:47 »
Ik denk ook niet dat dit per se het opleggen van je eigen ethiek is, maar een manier waarop alle kindertjes hetzelfde kunnen eten.
Het zal vermoedelijk ook te maken hebben met joodse of moslim kindjes die bepaalde vleessoorten niet mogen eten.
Op deze manier zorg je dat voor hun allen een gezonde maaltijd op tafel komt.

Als ze daarbij ook nog pamfletten gaan uitdelen dat vlees moord is of de kinderen op een andere manier indoctrineren dan geef ik je per direct gelijk.
Maar ik baseer mijn kennis enkel op jouw post en mijn eigen veronderstellingen.
Ik kan het dus mis hebben.

Kiwi

Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #259 Gepost op: 19 juli 2010, 21:28:46 »
Ik ken genoeg vleeseters die echt niet bij iedere maaltijd vlees of vleeswaren eten hoor! Ik heb vleesetende collega's die echt niet elke middag worst op hun brood eten. Wat is er op tegen om een vegetarische middagmaaltijd voor te schotelen, waardoor meteen alle kinderen hetzelfde kunnen eten? Met vlees gaat je dat al niet lukken, als er een vegetarisch, een joods en een islamitisch kindje samen moeten eten.

Edit: wat Lelle zegt dus.