Vegatopia Forum

Vegetarisme in de media

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #220 Gepost op: 23 december 2009, 22:44:47 »
Tsja. Ik heb niet zo'n hoge pet op van spitslezers, dus ik denk dat die mensen zelf ook vies eten en gourmetten het toppunt van feestelijk vinden. Ik denk dus dat ze erg bij de doelgroep past.
Ik ben allang blij dat er geen woorden als 'voeding', 'peulvruchten', 'aanvullen' of 'gistvlokken' in voorkomen. Dat is pas slechte publiciteit.
This is between me and the vegetable!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #221 Gepost op: 23 december 2009, 22:55:11 »
Hè en ook geeneens geitenwollensokken, jammer..... ;D

Ik snap Lelle wel, maar wat Maartje zegt: Dit interview en deze mevroi appeleren waarschijnlijk wel goed aan de doelgroep. En voor hen die echt nieuwsgierig zijn: Vegatopia staat 3x genoemd, dus die komen dan hier langs worden dan vanzelf door ons geevangeliseerd  :angel:

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #222 Gepost op: 23 december 2009, 23:25:10 »
Dat is wel weer een heel goed punt.
Alhoewel ik nog steeds niet van het evangeliseren ben. ;)

Overigens schat ik spits lezers op iets hoger niveau dan Telegraaflezers. Het net iets hoger verdienen ze aan het feit dat ze niet betalen voor hun krantje.
Maar ik heb vandaag dit artikel gelezen. En een stukje over de treintjes.
Opeens snap ik dat ik altijd alle d's t's en dt's door elkaar haal.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #223 Gepost op: 24 december 2009, 01:17:46 »

Als jij Nicolette Kluijver een negatieve benadering vindt... ik denk dat een hoop mensen haar wel leuk vinden en ze vooral onder jonger publiek een voorbeeldfunctie heeft.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar ehm... wie is hier nu negatief?  ;)

 :-* t was ook niet als kritiek op jullie bedoeld hoor.. puur wat lelle zegt: het had nog zoveel mooier gekund  ;)

@ maartje als je maar lang genoeg in de trein zit blader je de sp!ts ook regelmatig door.. ik zie elke ochtend mensen die goede banen hebben bij shell, de belastingdienst, VROM etc. de sp!ts doorbladeren...niet omdat het zo'n topkrant is maar om de info eruit te plukken die ze willen. (en ja ik zit in die forenzen-trein sochtends waarvan de helft van de mensen te vroeg is weggegaan van huis om de betaalde krant mee te kunnen nemen. niet alle krantenjongens bezorgen nl. voor 6en)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #224 Gepost op: 24 december 2009, 09:39:30 »
Agguttepetut, al die arme zielepoten die geen andere keus hebben dan wc-papier lezen... Begrijp me niet verkeerd, iedereen mag lezen wat 'ie wil, maar om nou te doen of dat vod vanzelf in je handjes terecht komt en pas weer loslaat als je het uithebt, dat gaat mij te ver. Je kunt ook een boek meenemen.
This is between me and the vegetable!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #225 Gepost op: 24 december 2009, 10:12:31 »
 ::) zeg niet dat ze hem verslinden, maar doorbladeren, scannen en horizontaal doornemen gebeurd dus wel degelijk elke ochtend. Zo was het vega-artikel gisteren ook het enige artikel dat ik las en nog omdat mijn papa me erop wees.

En zoals ik al zei, vind ik het een gemiste kans van de sp!ts niet van topia.. alleen maar goed dat jullie ze geholpen hebben  :)

Betreft dat evangaliseren.. tsja, geloof niet dat als je buiten ons gezin vraagt, iemand vindt dat ik ze probeer te overtuigen vega te worden. Als je bedoelt dat ik evangaliseer omdat ik graag wil dat mensen om me heen weten dat vegetarisch eten, niet suf maar lekker is. Ja dan evengaliseer ik, en dan ben ik er nog trots op ook  ;)
« Laatst bewerkt op: 24 december 2009, 10:18:17 door lijntje »
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #226 Gepost op: 24 december 2009, 10:16:09 »
Ik lees zelfs Spitsnieuws online ;) De Telegraaf ook trouwens (sport en prive).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #227 Gepost op: 24 december 2009, 12:48:41 »
Ik lees zelfs Spitsnieuws online ;) De Telegraaf ook trouwens (sport en prive).

Maartje, er vraagt hier iemand om castratie!

 :P

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #228 Gepost op: 24 december 2009, 12:50:39 »
Maar niet door mij.
This is between me and the vegetable!

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #229 Gepost op: 24 december 2009, 12:58:07 »
Vegetariërs worden over het algemeen voor kleinzielige kerstdnerbedervers gezien. Ik heb het spitsartikel ook gelezen en krijg de indruk dan men een poging heeft gewaagd het ca(r)naille te laten zien dat dit een verkeerd beeld is. Dit doet men door een mij volstrekt onbekende Nederlander vleesloos eten de hemel in te prijzen, terwijl de principiële redenen voor het niet meer eten van vlees wordt verzwegen. Praten over moord op dieren is namelijk een taboe.

Verder vind ik de term evangeliseren storend en misleidend. Bij evangelisatie promoot men (met alle respect) menselijke verzinsels, die misschien best hun goede kanten kunnen hebben. Bij het promoten van vegetarisme tracht men vleeseters te doen inzien dat zij met zijn allen direct verantwoordelijk zijn voor miljoenen doden per jaar, terwijl dat helemaal niet nodig is.

En inderdaad:

(*Lelle*) "Ik vond het ook wat negatief hoor. Wordt er verdorrie één vega geinterviewd, is het er eentje die aangeeft soms wel vlees te eten, maar liever niet."



Kortom, slap verhaal in Spits.

Zijn er hier in Nederland geen "bekende Nederlanders" die uitspraken doen zoals zanger Morrissey in Engeland? Dat is werkelijk een prachtfiguur. Die loopt van het podium af als ie hamburgers ruikt enzo. Verder zegt ie openlijk dat het eten van vlees in (im)moreel opzicht gelijk staat aan kinderen misbruiken.  

(En wat Telegraaf betreft. Poek is de enige vegetariër die die krant leest natuurlijk. :-) Maar goed, hij houdt het bij het sportkatern, vaklectuur.)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #230 Gepost op: 24 december 2009, 14:10:37 »
Dit doet men door een mij volstrekt onbekende Nederlander vleesloos eten de hemel in te prijzen,

Het is toch wel een redelijk bekende nederlander. Vooral onder jonger publiek en meer onder publiek die bij telegraaf, spits of geenstijl aanwezig is.
Dus ik vind het op zich wel goed dat ze zo iemand erbij halen.

Citaat
Verder vind ik de term evangeliseren storend en misleidend. Bij evangelisatie promoot men (met alle respect) menselijke verzinsels,

Of het menselijke verzinsels zijn is lastig aan te tonen, maar net zo goed andersom is het niet aan te tonen dat het waar is. Onbewezen feiten is mss beter :)

Citaat
Zijn er hier in Nederland geen "bekende Nederlanders" die uitspraken doen zoals zanger Morrissey in Engeland? Dat is werkelijk een prachtfiguur. Die loopt van het podium af als ie hamburgers ruikt enzo. Verder zegt ie openlijk dat het eten van vlees in (im)moreel opzicht gelijk staat aan kinderen misbruiken.  

Het dichtst kom je dan nog bij een Georgina Verbaan wat betreft wat radicalere uitspraken rondom dierenleed/vlees.

Overigens vind ik Morrissey van wat ik hoor rond hem nou niet bepaald echt positief over komen. Binnen bepaalde stromingen heeft die vast wat invloed.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #231 Gepost op: 24 december 2009, 17:06:08 »
Vegetariërs worden over het algemeen voor kleinzielige kerstdnerbedervers gezien. Ik heb het spitsartikel ook gelezen en krijg de indruk dan men een poging heeft gewaagd het ca(r)naille te laten zien dat dit een verkeerd beeld is. Dit doet men door een mij volstrekt onbekende Nederlander vleesloos eten de hemel in te prijzen, terwijl de principiële redenen voor het niet meer eten van vlees wordt verzwegen. Praten over moord op dieren is namelijk een taboe.

Verder vind ik de term evangeliseren storend en misleidend. Bij evangelisatie promoot men (met alle respect) menselijke verzinsels, die misschien best hun goede kanten kunnen hebben. Bij het promoten van vegetarisme tracht men vleeseters te doen inzien dat zij met zijn allen direct verantwoordelijk zijn voor miljoenen doden per jaar, terwijl dat helemaal niet nodig is.

En inderdaad:

(*Lelle*) "Ik vond het ook wat negatief hoor. Wordt er verdorrie één vega geinterviewd, is het er eentje die aangeeft soms wel vlees te eten, maar liever niet."



Kortom, slap verhaal in Spits.

Zijn er hier in Nederland geen "bekende Nederlanders" die uitspraken doen zoals zanger Morrissey in Engeland? Dat is werkelijk een prachtfiguur. Die loopt van het podium af als ie hamburgers ruikt enzo. Verder zegt ie openlijk dat het eten van vlees in (im)moreel opzicht gelijk staat aan kinderen misbruiken.  

Heh ja, laten we Dion Graus laten vertellen dat vlees moord is!
Ik denk dat het dan wel aankomt hoor. ;)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #232 Gepost op: 24 december 2009, 19:12:43 »
Ik lees zelfs Spitsnieuws online ;) De Telegraaf ook trouwens (sport en prive).

Maartje, er vraagt hier iemand om castratie!

Klik ik braaf altijd op de links die jij post, is het nog niet goed!

Topkok Jonnie Boer bestolen door personeel
http://www.telegraaf.nl/prive/56338831/Topkok_Jonnie_Boer_bestolen_door_personeel.html


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #233 Gepost op: 24 december 2009, 19:24:47 »
Ik lees zelfs Spitsnieuws online ;) De Telegraaf ook trouwens (sport en prive).

Maartje, er vraagt hier iemand om castratie!

Klik ik braaf altijd op de links die jij post, is het nog niet goed!

Topkok Jonnie Boer bestolen door personeel
http://www.telegraaf.nl/prive/56338831/Topkok_Jonnie_Boer_bestolen_door_personeel.html



Das al bijna 3 jaar geleden!

Ik lees de Telegraaf online allang niet meer trouwens, ik werd nogal kriebelig van het debiele commentaar van hun lezers.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #234 Gepost op: 24 december 2009, 19:32:40 »
Je moet bij dat soort sites ook geen reacties lezen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #235 Gepost op: 24 december 2009, 19:36:16 »
Je moet bij dat soort sites ook geen reacties lezen.

I know...

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #236 Gepost op: 25 december 2009, 10:56:16 »
Het is best leuk een beetje te stoken en stemming te maken op dat soort forums.
Dat moet je overigens wel onder een schuilnaam doen en beslist niet op www.geenstijl.nl. Voor je het weet staat die baklap van dat pwnd voor je deur met een barbecueinstallatie en zetten ze de url's van hyvespagina's van je kinderen online.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #237 Gepost op: 27 december 2009, 14:52:02 »
Ik kan het niet waarderen als mensen die anti-vega zijn hier stemming komen maken, dus ik zou niet weten waarom dat elders wel gewaardeerd zou worden.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #238 Gepost op: 27 december 2009, 18:02:01 »
Het enige wat ik stom vond aan dat stukje in de Spits was dat ze zei dat ze niet zoveel waarde hechtte aan lekker eten, alsof je niet lekker kan eten als vegetarier en dat als je wél van lekker eten houdt, je dus geen vegetarier kan worden...

Maar verder vond ik het wel ok. En dat ze weleens vlees at vond ik ook niet zo gek - ze gaf daar twee goede redenen voor, ten eerste dat vegetarisch daar niet bekend is (en als het in Frankrijk al een rampenplan is iets vegetarisch te vinden, kan ik me voorstellen dat het in een radicaal andere cultuur in een land waar je de taal niet spreekt nog moeilijker is) en ten tweede dat dieren daar wel een normaal leven hebben, buiten komen, etc.

En vlees lekker vinden ruiken is geen misdaad, ook al kun je je er zelf niets bij voorstellen. Raar dat daar dan weer mensen zo bekrompen over doen. Vlees laten staan als je het niet lekker vindt is makkelijker dan wanneer het water je in de mond loopt als je het ruikt.

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #239 Gepost op: 28 december 2009, 12:40:55 »
Ik kan het niet waarderen als mensen die anti-vega zijn hier stemming komen maken, dus ik zou niet weten waarom dat elders wel gewaardeerd zou worden.

Ik bedoelde natuurlijk 'in discussie gaan' in plaats van stoken en stemming maken doe je bij vleeseters door te waarheid te vertellen :-) Vleeseters zijn alleen tegen vegetariërs omdat ze het gevoel hebben dat je hen onterecht verwijt verantwoordelijk te zijn voor de dood van dieren, omdat ze zogenaamd niet beter weten.

Ik heb eens beluisterd hoe vleeseters, en deze dame in Spits ook, zelf over vlees eten nadenken en mijn conclusie is eigenlijk dat je deze mensen in hun voedselkeuze moet vergelijken met een hond of kat. Zij denken niet na bij hun voedsel. Zij zijn het gewend omdat het er letterlijk met de paplepel is ingegoten, net als bij mevrouw uit de Spits. Heel veel mensen denken dat je vlees nodig hebt om gezond te blijven. Veel meer mensen dan ik aanvankelijk dacht denken dat.

Een vegetariër die desgevraagd, na uitlokking of spontaan z'n mond opentrekt in gezelschap van vleeseters opentrekt kun je gewoon vergelijken met een kritisch persoon in bijvoorbeeld apartheidsregime. Je wordt óf weggehoond of men heeft zg. respect en vindt het zo 'knap' dat je het niet eet, maar men eigenlijk bedoelt dat men verslaafd is.

In Spits mogen ze iemand aan het woord laten die gewoon uitlegt dat dieren vermoorden en vervolgens opvreten een verachtelijke en barbaarse bezigheid is, maar geen hoofdredacteur (tenzij het een vegetariër is) zou zoiets publiceren. Van een flutkrantje als Spits valt het natuurlijk helemaal niet te verwachten en dus hebben ze een of andere tv-juffrouw uitgenodigd die uitlegt dat het wel wat minder kan, maar dat ze het echt niet wil verbieden en niemand erop aankijk als ze wel een lekker biefstukje naarbinnen schuiven.  V.w.b. milieuproblematiek lost het natuurlijk wel wat op als men wat minder vlees eet. Met respect voor het leven en respect voor dieren, de meest voorkomende reden om vegetariër te worden, heeft het geen reet te maken.  Het aantal tanks in Afhanistan halveren heeft ook niets met pacisifme te maken.

Die hele minder-vlees campagne van de overheid, waaraan Spits een beetje tracht mee te doen, moet NIET geassociëerd worden met vegetarisme, omdat het daar namelijk niets mee te maken heeft.

Het lijkt er nu op dat die minder-vlees-campagne gaat leiden tot mensen die redeneren: Ik eet geen vlees omdat het slecht is voor het milieu. Dat er minder dierenleed door zal zijn is mooi meegenomen. De grote denkfout is natuurlijk: niet het dierenleed vermindert maar het aantal gevallen van dierenleed wordt kleiner.

Voor mij persoonlijk geldt: Ik eet geen vlees omdat ik dieren doden immoreel vind. Dat het beter is voor het milieu om geen vlees te eten is mooi meegenomen.

Misschien helpt zo'n Spits-artikel en een minder-vlees-campagne en zien mensen hierdoor hun vleesmaaltijd als dood diertje, en gaan de oogkleppen af....