Vegatopia Forum

Vegetarisme in de media

0 leden en 27 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #160 Gepost op: 06 oktober 2009, 14:10:21 »
Vanavond een aflevering van Jong over jagen en veganisme, mét Lisette van Veggie in Pumps:

http://www.tvgids.nl/programma/8528085/Jong/


Corrien (21) is jager. Op haar slaapkamer hangt haar grote trots: een gewei van een 400 kilo zwaar hert. Lisette (27) is veganist. Ze gebruikt geen enkel dierlijk product. Om haar levenstijl te promoten, schreef ze het boek Veggie in Pumps. Allebei zijn ze gek op de natuur, alleen wel op hun hele eigen manier! De gemiddelde Nederlander eet zo'n 89 kilo vlees per jaar. Als rechtgeaarde Bourgondiër doet Manuel Venderbos hier niet voor onder. Toch laat hij zich door Lisette uitdagen drie dagen veganistisch te eten. Met een tas vol veganistische boodschappen als brood, kaas, chili con veggie, sojayoghurt en zelfs een veganistische breezer, gaat hij deze uitdaging aan. Maar niet voordat hij met Corrien een jachttripje maakt naar Engeland. Nog voor zonsopgang lopen ze door het bos, op zoek naar wild. Wie mans genoeg is om te jagen, moet ook mans genoeg zijn om te villen en ontleden, vindt Corrien. Maar die confrontatie valt vleeseter Manuel zwaarder dan hij dacht...

Datum:
6 oktober 2009
Uitzendtijd:
21:40 - 22:10 uur

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #161 Gepost op: 06 oktober 2009, 17:32:32 »
Klinkt wel interessant, maar zou het niet kunnen kijken. Heb al een keertje eerder nietsvermoedend tv gekeken waarin opeens een hert werd neergeschoten, beelden achtervolgen me nu nog.
(Wie had het ook al weer over the blair witch? Dit was erger).

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #162 Gepost op: 11 oktober 2009, 22:03:02 »
Bedankt voor de tip, ff kijken of ik het terug kan kijken via UPC, computer wil niet meewerken...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #163 Gepost op: 12 oktober 2009, 14:20:32 »
http://www.nu.nl/wetenschap/2100255/wetenschappers-ontdekken-vegetarische-spin.html


Wetenschappers ontdekken vegetarische spin
Uitgegeven: 12 oktober 2009 13:17
Laatst gewijzigd: 12 oktober 2009 13:16

AMSTERDAM – Amerikaanse wetenschappers hebben een vegetarische spin ontdekt. De Bagheera Kiplingi leeft in Zuid-Amerika en voedt zich met bladeren en knoppen van planten.
Voorzover bekend is de Bagheera Kiplingi als enige van de meer dan 40.000 spinsoorten geen carnivoor. Omdat er geen prooi gevangen hoeft te worden, spint het dier ook geen web. Dat schrijft The Times.

Hoewel er dus geen insecten worden gedood om op te eten, is de Bagheera Kiplingi niet helemaal vredelievend: hij komt vooral aan zijn maaltijd door het groene voer af te pakken van mieren.

Voor onderzoeker Christopher Meehan van de Villanova Universiteit in Pennsylvania is de meest interessante informatie die zijn ontdekking verschaft het feit dat er een spin bestaat die fysiek in staat is om planten te eten.

“We zijn er altijd vanuit gegaan dat spinnen geen vast voedsel tot zich kunnen nemen”, aldus Meehan. Insect-etende spinnen ontleden hun prooi minutieus, maar de Bagheera Kiplingi eet hele bladeren.



http://www.timesonline.co.uk/tol/news/science/biology_evolution/article6869475.ece

Incy vegetarian spider is a scientific first
SCIENTISTS have discovered the world’s first known vegetarian spider.

Bagheera kiplingi, a South American species, lives almost exclusively on leaf buds and is thought to be the only spider of about 40,000 species to have rejected a carnivorous diet.

Instead it has developed a laidback lifestyle based on nutritious wild acacia plants — and has no need to spin a web to catch its prey.

The females have even dispensed with the time-honoured spider custom of eating their sexual partners immediately after mating.

“This is the first spider known to ‘hunt’ plants as a primary food source,” said Christopher Meehan of Villanova University, in Pennsylvania, who observed the creatures, about the size of a thumbnail, on a field trip in Mexico.

The vegetarian diet of B kiplingi appears to have prompted other changes. Since it no longer needs to go through the energy-sapping business of catching prey, it has diverted its web-spinning abilities to building family homes. Mothers use the nests to rear their young.

B kiplingi does not, however, lead an entirely blameless lifestyle. Its food may be vegetarian but the spiders first have to steal it from under the noses of the ants that guard acacias against invaders.

For zoologists, though, the most startling aspect of Meehan’s discovery is that spider physiology was thought to make plant-eating impossible.

“Spiders aren’t thought to be capable of eating solid food at all,” said Meehan. Normally they secrete enzymes onto their prey to digest them outside the body and then consume what’s left as a kind of soup. B kiplingi, however, eats its vegetables whole.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #164 Gepost op: 12 oktober 2009, 19:56:47 »
Zouden vrouwen hier niet bang voor zijn?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #165 Gepost op: 12 oktober 2009, 21:03:53 »
Zouden vrouwen hier niet bang voor zijn?

Ik ben niet bang dat spinnen me opeten, ik houd niet van de manier waarop ze hun pootjes bewegen... en mannen kunnen ook bang voor spinnen zijn!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #166 Gepost op: 12 oktober 2009, 22:37:45 »
Zouden vrouwen hier niet bang voor zijn?

Waarom? Ze hebben het toch niet op vrouwen gemunt ofzo?

Ik ontdekte trouwens vlak voor ik ging slapen gister een enorme vette spin in m'n slaapkamer. Ben vanmorgen vergeten te checken of hij had gedaan wat ik hem gevraagd had (i.e. aan het plafond blijven zitten en dus niet naar beneden zakken en over mijn hoofd gaan wandelen); zal zo eens kijken of hij nog braaf op z'n plekje zit.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Aiko

Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #167 Gepost op: 12 oktober 2009, 22:38:47 »
Geen twee gekke rode vlekken in de hals?

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #168 Gepost op: 13 oktober 2009, 09:23:33 »
Zouden vrouwen hier niet bang voor zijn?

Waarom? Ze hebben het toch niet op vrouwen gemunt ofzo?


ik ben ook niet bang voor spinnen hoor! vond ze vroeger zelfs erg lief  ;D speelde er graag mee hihi tot groot verdriet van mijn mama
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #169 Gepost op: 13 oktober 2009, 13:31:15 »
Zouden vrouwen hier niet bang voor zijn?
'Vrouw van nature vaker bang voor spin'.
... De wetenschapper vermoedt dat de vrouwelijke angst voor spinnen evolutionair is bepaald. ...

(nu.nl)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #170 Gepost op: 13 oktober 2009, 13:53:54 »
uhm ja maar pffff dat onderzoek is stom  :P
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #171 Gepost op: 13 oktober 2009, 17:14:49 »
Ik dacht zoiets enkele maanden geleden reeds gelezen te hebben (of ben ik aan het klutsen en ging het toen over een kikker?).

http://www.nu.nl/wetenschap/2100255/wetenschappers-ontdekken-vegetarische-spin.html


Wetenschappers ontdekken vegetarische spin
Uitgegeven: 12 oktober 2009 13:17
Laatst gewijzigd: 12 oktober 2009 13:16

AMSTERDAM – Omdat er geen prooi gevangen hoeft te worden, spint het dier ook geen web. Dat schrijft The Times.

De Times zou dan ook beter een minuutje opzoekwerk doen voor ze zulke onzin schrijven.  En zijn duizenden soorten spinnen die wel prooien vangen maar helemaal geen net gebruiken.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #172 Gepost op: 13 oktober 2009, 17:17:10 »
AMSTERDAM – Omdat er geen prooi gevangen hoeft te worden, spint het dier ook geen web. Dat schrijft The Times.

De Times zou dan ook beter een minuutje opzoekwerk doen voor ze zulke onzin schrijven.  En zijn duizenden soorten spinnen die wel prooien vangen maar helemaal geen net gebruiken.

Waarom is het dan onzin?

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #173 Gepost op: 13 oktober 2009, 18:52:04 »
Zouden vrouwen hier niet bang voor zijn?
'Vrouw van nature vaker bang voor spin'.
... De wetenschapper vermoedt dat de vrouwelijke angst voor spinnen evolutionair is bepaald. ...

(nu.nl)

Ik voldoe keurig aan het stereotiep hoor, vreselijk bang, soms zelfs nachtmerries er over (nu al 3 nachten aan een stuk :()
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #174 Gepost op: 13 oktober 2009, 20:37:54 »
Vegetarische spin kan natuurlijk nooit.  ;D

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #175 Gepost op: 14 oktober 2009, 09:29:15 »
AMSTERDAM – Omdat er geen prooi gevangen hoeft te worden, spint het dier ook geen web. Dat schrijft The Times.

De Times zou dan ook beter een minuutje opzoekwerk doen voor ze zulke onzin schrijven.  En zijn duizenden soorten spinnen die wel prooien vangen maar helemaal geen net gebruiken.

Waarom is het dan onzin?

Omdat men suggereert dat deze spin geen web spint omdat ze geen prooien hoeft te vangen en voor het vangen van prooien het weven van een web essentieel is.  Ofwel is de schrijver van dit stuk er van overtuigd dat alle spinnen prooien vangen met webben, ofwel weet de journalist dat dat niet het geval is en had hij die zin anders moeten verwoorden.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2009, 13:19:47 door Ligfietsertje »

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #176 Gepost op: 14 oktober 2009, 13:10:13 »
Zouden vrouwen hier niet bang voor zijn?
'Vrouw van nature vaker bang voor spin'.
... De wetenschapper vermoedt dat de vrouwelijke angst voor spinnen evolutionair is bepaald. ...

(nu.nl)

Ik voldoe keurig aan het stereotiep hoor, vreselijk bang, soms zelfs nachtmerries er over (nu al 3 nachten aan een stuk :()

Ik heb van de week gedroomd dat er in plaats van kruisspinnen een enorme vogelspin voor het raam zat.  ::)

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #177 Gepost op: 15 oktober 2009, 15:28:32 »
Zouden vrouwen hier niet bang voor zijn?

Ik ben niet bang dat spinnen me opeten, ik houd niet van de manier waarop ze hun pootjes bewegen... en mannen kunnen ook bang voor spinnen zijn!

Ik ben zelden een held geweest, maar ik heb ooit een vrouwelijke collega en een spin gered. De collega kwam gillend uit het toilet rennen, omdat er een spin zat. Spin gered, en daarmee de collega gered. Twee vliegen in één klap dus.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #178 Gepost op: 15 oktober 2009, 15:31:42 »

Ik ben zelden een held geweest, maar ik heb ooit een vrouwelijke collega en een spin gered. De collega kwam gillend uit het toilet rennen, omdat er een spin zat. Spin gered, en daarmee de collega gered. Twee vliegen in één klap dus.


Veel meer vliegen, want die spin zal erna wel een hongertje gekregen hebben van die spanning ;)

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #179 Gepost op: 15 oktober 2009, 23:17:00 »
Ik heb die spin op m'n slaapkamer niet meer teruggezien trouwens. Zal wel 's nachts - tegen mijn uitdrukkelijke verzoek in - m'n mond binnengewandeld zijn o.i.d.
Ik wil vega bananenschuimpjes.