Dit gedrag is niet nieuw. Mensen slaan in paniek. In België krijgen veel werknemers €250 per jaar in "ecocheques". Hiermee kan je producten met ecolabel, biologische voedingen, fietsonderdelen, treinreizen, ecologisch toiletpapier etc mee kopen. Sommige mensen smijten deze weg omdat ze "niet verplicht willen worden om bepaalde zaken te kopen". Andere kopen iets duurs met ecolabel om dan meteen een terugbetaling te vragen...
Ik heb een tijdje de klantendienst voor dit product gedaan en met sommige mensen viel niet te praten. Een dame vroeg me na een discussie van een kwartier: "moet ik ze dan weggooien of wat?" - "Ja mevrouw, indien u biovoeding niet vertrouwt, niet met de trein wil reizen, enkel uw vertrouwde merken wil kopen in de supermarkt, absoluut geen fiets wil en al de rest wat ik opgesomd heb ook afwijst, dan blijven er nog weinig andere opties over".
Een collega toen we ze aan mij geven. Ik heb dit geweigerd om conflicten te vermijden. Wel heb ik haar gezegd: Je eet de hele dag door chips, koop dan biochips. Toen is ze weggelopen...