Vegatopia Forum

Vegetarisme in de media

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme in de media
« Reactie #300 Gepost op: 29 augustus 2010, 16:14:48 »
Ze hadden toch ook een bereid stuk van een mooi gedekte tafel kunnen afbeelden? Of schrikt deze foto bij het stuk vleeseters ook af en lezen ze het stuk daarom niet. Misschien moet de Vk toch beter nadenken over de foto's die ze bij een stuk zetten.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #301 Gepost op: 29 augustus 2010, 16:26:52 »
Ik vind het er niet uitzien alsof ze er niet over nagedacht hebben, integendeel.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #302 Gepost op: 29 augustus 2010, 16:29:53 »
Vast wel, maar je moet ook nadenken over de onbedoelde bij-effecten

« Reactie #303 Gepost op: 29 augustus 2010, 16:39:44 »
De tekst weerhoudt me er meer van om het artikel (helemaal) te lezen dan het plaatje.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #304 Gepost op: 29 augustus 2010, 16:43:15 »
Welke bij-effecten bedoel je?

Volgens mij zou nooit goed zijn geweest. Had er een foto van een gezin aan de dis bij gestaan, dan was het commentaar geweest dat het eruit ziet of het zonder vlees niet gezellig kan. Had er een foto van een schnitzel of iets anders dat niet direct als dood dier te herkennen is bij gestaan, dan was het commentaar geweest dat vleeseters hun ogen sluiten voor de realiteit en dat alles er voor hen onherkenbaar uit moet zien.
This is between me and the vegetable!

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #305 Gepost op: 29 augustus 2010, 17:13:01 »
Ik heb even een klein niet-representatief onderzoekje gedaan, en geen van de door mij geraadpleegde vleeseters wordt afgestoten door deze foto.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #306 Gepost op: 29 augustus 2010, 18:16:06 »
Ik heb even een klein niet-representatief onderzoekje gedaan, en geen van de door mij geraadpleegde vleeseters wordt afgestoten door deze foto.

Maar zou het een reden zijn om het artikel te gaan lezen?

(Er zijn wel meer foto's die mij niet afstoten (:duh:) , maar ze trekken niet mijn belangstelling om het artikel te gaan lezen.)
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #307 Gepost op: 29 augustus 2010, 20:45:18 »
Als ze niet worden afgestoten lijkt dat me voldoende, het artikel zelf moet interessant genoeg zijn om het te lezen. Het artikel is echt te lang om uit te lezen omdat er zo'n woest aantrekkelijke foto bij staat.
This is between me and the vegetable!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #308 Gepost op: 29 augustus 2010, 20:50:34 »
Ik heb het artikel gelezen, maar het plaatje dat erbij stond is me niet opgevallen.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #309 Gepost op: 30 augustus 2010, 15:41:07 »
Zo zie je maar dat ieder een eigen manier van waarnemen heeft. Dan had het blijkbaar niet uitgemaakt welke foto gekozen zou zijn geweest.

« Reactie #310 Gepost op: 30 augustus 2010, 15:42:22 »
Artikel gelezen. Goed stuk maar wat een belabberde opmaak - als je wilt dat een stuk niet gelezen wordt, en dat is even los van de foto, moet je vooral van die smalle kolommen nemen. De kritiek dat het stuk te lang zijn vind ik raar, eerder te compact. Foto had zeker kleiner gemogen.

Tweede punt dus, als je eigenlijk wilt dat een stuk niet gelezen wordt, dan plak je er zo'n afleidende foto bij, lekker centraal. Geen idee wat de VK nu eigenlijk ambieerde met dit artikel zo te plaatsen.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #311 Gepost op: 04 september 2010, 11:12:58 »
Aardig artikel in de "Mens en Economie"-bijlage van De Standaard van 4 en 5 september.
Op de cover een in groene koolbladeren gehulde schone met de boodschap: Veggie is in.
Daarin enkele interessante bevindingen en stellingen.
Licht dalende omzet van vlees in Europa, stijgende omzet van vleesvervangers (zij het in omzet nog beperkt). Ook steeds grotere variatie, vooral in Delhaize.
De sector is in de Verenigde Staten volwassener, met zelfs een grote vegetarische winkelketen.
Ook een uitweiding over de mate waarin consumenten met vegetarisme omgaan. Bij blindproeven blijken vele consumenten geen verschil tussen vlees en vleesvervanger te merken. De doelgroep voor de sector schat Tobias Leenaert van EVA als minstens een kwart van de bevolking in. Als "realo" heet hij ook flexitariërs of parttime vegetariërs welkom, en het meest nog de Nic Balthazar-variant: eet vegetarisch als dat enigszins mogelijk is, doch als het niet lukt, bijvoorbeeld op een feestje of op restaurant, dan mag dat plakje vis of vlees ook.
Ook de volgens mij grotendeels terechte opmerking dat vegetarische restaurants nog geen echte eetcultuur hebben. Meestal enkel 's middags open en dikwijls slechts een dagschotel en lasagne. Weinig gastronomisch aanbod, al helemaal geen haute cuisine.
De toekomst: mogelijk kunstvlees uit celweefsels of werken met eiwitrijke algen.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #312 Gepost op: 05 september 2010, 15:07:14 »
Roos Vonk heeft nogal wat losgemaakt. Veel ingezonden brieven deze zaterdag over haar artikel. Vleeseters die in hun wiek geschoten reageren en natuurlijk ook bijval. Interessant om te lezen hoe een biefstukverorberaar het eigen gedrag goedpraat. Het is en blijft gewoon lekker. En Roos verwijten dat ze zo eenzijdig praat.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #313 Gepost op: 11 september 2010, 11:19:43 »
Roos Vonk heeft nogal wat losgemaakt. Veel ingezonden brieven deze zaterdag over haar artikel. Vleeseters die in hun wiek geschoten reageren en natuurlijk ook bijval. Interessant om te lezen hoe een biefstukverorberaar het eigen gedrag goedpraat. Het is en blijft gewoon lekker. En Roos verwijten dat ze zo eenzijdig praat.

Mogelijk iets meer onderbouwde discussies/reacties: http://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/roos_vonk_ook_vleeseters_zijn_geen_hufters/

Kiwi

« Reactie #314 Gepost op: 11 september 2010, 11:22:22 »
Dat hadden we al gezien. :P

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #315 Gepost op: 11 september 2010, 12:15:08 »

Dat hadden we al gezien. :P

Sorry, ik had mijn geheugen gewist tijdens mijn korte vakantie.

Offline IneN

• 873
« Reactie #316 Gepost op: 16 september 2010, 13:02:08 »
Deze week in Komen Eten (een Vlaams programma op vt4): een vegetariër in het spel!  :o Paniek bij de meesten, want nu moet er iets voorzien zijn voor de "moeilijke" vegetariër! (het spel: een groep van vier voor elkaar onbekende mensen koken voor elkaar, elke dag komt één persoon aan bod, en er worden punten gegeven op eten-gezelligheid-enz).

Kandidaat Carine gooit twee halve stukken (rauwe?) kip in haar pan voor de bouillon, en gaat er van uit dat Sophie, de vegetariër, dat ook eet. Niet dus. (duh!?)

Hier thuis volgde een discussie: "Ik vind niet dat vegetariërs aan zulke spelletjes mogen meedoen, want die maken het extra moeilijk. Je kan toch niet verwachten dat mensen speciaal iets anders voor je klaarmaken?!", aldus een vriend van mijn lief. Bla bla bla.

Wat het ook zij, vegetarisme kwam hierdoor weer in de media, maar volgens mij niet op zo'n goede manier.
(oh: de link; http://www.vt4.be/kandidaten/komen-eten/sophie-uit-antwerpen)

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #317 Gepost op: 16 september 2010, 13:06:12 »
Wordt er bij dat programma helemaal geen rekening gehouden met dieetvoorschriften, geloofsvoorschriften, etc.?

Offline IneN

• 873
« Reactie #318 Gepost op: 16 september 2010, 13:15:34 »
Wordt er bij dat programma helemaal geen rekening gehouden met dieetvoorschriften, geloofsvoorschriften, etc.?

Ik denk het niet eigenlijk... Een snelle blik op de vorige kandidaten toont mij niet meteen een (bijvoorbeeld) halalvlees-etend persoon, dus ik denk dat vt4 nog niet echt toe is aan beperkingen/moeilijkheden in het programma.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #319 Gepost op: 16 september 2010, 14:56:15 »
Hier in NL heeft ook wel eens een vega meegedaan en ik meen me te herinneren dat de programmamakers hun uiterste best hadden gedaan om een kandidate uit te zoeken die aan alle vooroordelen voldeed...