Aardig artikel in de "Mens en Economie"-bijlage van De Standaard van 4 en 5 september.
Op de cover een in groene koolbladeren gehulde schone met de boodschap: Veggie is in.
Daarin enkele interessante bevindingen en stellingen.
Licht dalende omzet van vlees in Europa, stijgende omzet van vleesvervangers (zij het in omzet nog beperkt). Ook steeds grotere variatie, vooral in Delhaize.
De sector is in de Verenigde Staten volwassener, met zelfs een grote vegetarische winkelketen.
Ook een uitweiding over de mate waarin consumenten met vegetarisme omgaan. Bij blindproeven blijken vele consumenten geen verschil tussen vlees en vleesvervanger te merken. De doelgroep voor de sector schat Tobias Leenaert van EVA als minstens een kwart van de bevolking in. Als "realo" heet hij ook flexitariërs of parttime vegetariërs welkom, en het meest nog de Nic Balthazar-variant: eet vegetarisch als dat enigszins mogelijk is, doch als het niet lukt, bijvoorbeeld op een feestje of op restaurant, dan mag dat plakje vis of vlees ook.
Ook de volgens mij grotendeels terechte opmerking dat vegetarische restaurants nog geen echte eetcultuur hebben. Meestal enkel 's middags open en dikwijls slechts een dagschotel en lasagne. Weinig gastronomisch aanbod, al helemaal geen haute cuisine.
De toekomst: mogelijk kunstvlees uit celweefsels of werken met eiwitrijke algen.