Ik kan het niet waarderen als mensen die anti-vega zijn hier stemming komen maken, dus ik zou niet weten waarom dat elders wel gewaardeerd zou worden.
Ik bedoelde natuurlijk 'in discussie gaan' in plaats van stoken en stemming maken doe je bij vleeseters door te waarheid te vertellen :-) Vleeseters zijn alleen tegen vegetariërs omdat ze het gevoel hebben dat je hen onterecht verwijt verantwoordelijk te zijn voor de dood van dieren, omdat ze zogenaamd niet beter weten.
Ik heb eens beluisterd hoe vleeseters, en deze dame in Spits ook, zelf over vlees eten nadenken en mijn conclusie is eigenlijk dat je deze mensen in hun voedselkeuze moet vergelijken met een hond of kat. Zij denken niet na bij hun voedsel. Zij zijn het gewend omdat het er letterlijk met de paplepel is ingegoten, net als bij mevrouw uit de Spits. Heel veel mensen denken dat je vlees nodig hebt om gezond te blijven. Veel meer mensen dan ik aanvankelijk dacht denken dat.
Een vegetariër die desgevraagd, na uitlokking of spontaan z'n mond opentrekt in gezelschap van vleeseters opentrekt kun je gewoon vergelijken met een kritisch persoon in bijvoorbeeld apartheidsregime. Je wordt óf weggehoond of men heeft zg. respect en vindt het zo 'knap' dat je het niet eet, maar men eigenlijk bedoelt dat men verslaafd is.
In Spits mogen ze iemand aan het woord laten die gewoon uitlegt dat dieren vermoorden en vervolgens opvreten een verachtelijke en barbaarse bezigheid is, maar geen hoofdredacteur (tenzij het een vegetariër is) zou zoiets publiceren. Van een flutkrantje als Spits valt het natuurlijk helemaal niet te verwachten en dus hebben ze een of andere tv-juffrouw uitgenodigd die uitlegt dat het wel wat minder kan, maar dat ze het echt niet wil verbieden en niemand erop aankijk als ze wel een lekker biefstukje naarbinnen schuiven. V.w.b. milieuproblematiek lost het natuurlijk wel wat op als men wat minder vlees eet. Met respect voor het leven en respect voor dieren, de meest voorkomende reden om vegetariër te worden, heeft het geen reet te maken. Het aantal tanks in Afhanistan halveren heeft ook niets met pacisifme te maken.
Die hele minder-vlees campagne van de overheid, waaraan Spits een beetje tracht mee te doen, moet NIET geassociëerd worden met vegetarisme, omdat het daar namelijk niets mee te maken heeft.
Het lijkt er nu op dat die minder-vlees-campagne gaat leiden tot mensen die redeneren: Ik eet geen vlees omdat het slecht is voor het milieu. Dat er minder dierenleed door zal zijn is mooi meegenomen. De grote denkfout is natuurlijk: niet het dierenleed vermindert maar het aantal gevallen van dierenleed wordt kleiner.
Voor mij persoonlijk geldt: Ik eet geen vlees omdat ik dieren doden immoreel vind. Dat het beter is voor het milieu om geen vlees te eten is mooi meegenomen.
Misschien helpt zo'n Spits-artikel en een minder-vlees-campagne en zien mensen hierdoor hun vleesmaaltijd als dood diertje, en gaan de oogkleppen af....