Ik ben sinds zondagavond terug van een weekje in Sharm El Sheikh.
Het eten in Egypte viel me eerlijk gezegd zwaar tegen, tewijl ik in een 4-sterrenhotel verbleef.
Er was inderdaad zeer weinig fruit (met name gele appels van het zanderige droge soort, keiharde kaki's -die oranje lange tomaatachtigen-, onrijpe groene meloen, en naar-medicijnen-smakende mandarijntjes), de appelsienen zijn er wèl erg lekker, en ze hadden verse dadels (wat een smaakorgasme (
), na jaren die geconfijte/gedroogde dadels in België/Nederland!!).
De eerste avond was ik al helemaal vol lof over de falafelballetjes die je kon krijgen in het hotel, dus mijn moeder en ik daar meteen heen om er een paar te halen. Na een kort gesprekje met de kok voor de zekerheid ('is this vegetarian?',
'what do you mean?' 'no meat?',
'yes yes no meat no meat') volgde de teleurstelling aan tafel toen er zich een vleselijke lucht verspreidde over mijn bord.
Er zaten inderdaad kikkererwten in mijn 'falafel', maar binnenin waren ze gevuld met vlees (wat voor vlees, dat weet ik niet, ik vond het in ieder geval een rotte streek, aangezien falafel normaal gezien een vaste stek heeft in de Egyptische keuken).
Verder was er totaal geen afwisseling in groenten (waardoor ik iedere dag aubergines en ijsbergsla heb gegeten -wat ik wel lekker vind, maar niet elke dag), met overal een sesamzaadsausje(MMMmm) over.
Soms werd er een 'vegetarische moeite' gedaan door warme 'vegetarisch gestoofde groenten' (= wortel, aardappel, aubergine met heel veel olie onder) aan het buffet te serveren, maar ik heb zowat de hele week koud gegeten.
Over het algemeen was ik dus wat teleurgesteld over het eten, maar verder was de reis zalig (twee dagen wat minder goed weer, de rest van de tijd 25 graden), dus dat maakte veel goed!!