Ik nam nooit fruit mee naar school. Terugkijkend realiseer ik me dat ik als puber niet zo heel erg gezond at. In ieder geval niet veel fruit. Ik was toen ook nog geen vegetariër (ben sinds kort zelfs veganist) en at vooral vleeswaren op brood. Als drinken had ik een beker limonade, geloof ik. Geen wonder dat ik vaak ziek was. Ik ben nu een kleine drie maanden veganist na zeven jaar vegetarisme en merk grote verschillen tussen hoe ik me nu voel en vroeger. Ik vind het wel positief dat steeds meer pubers en studenten, als je de berichten moet geloven, het belang van fruit en groente inzien. Op geen van de scholen waar ik op heb gezeten was er een echt gezond aanbod in de schoolkantine. Ik ben twee weken stage gelopen voor een schoolcateraar en toen waren er wel wat salades, maar ook niet wat ik nu in ons bedrijfsrestaurant tegenkom. En die werden ook niet veel verkocht.
Wij mochten beslist niet eten in de klas. Er was een jongen die suikerziekte had en die moest op bepaalde tijden eten, vooral na de gymles en die werd daar een keer op aangesproken. Toen hij het uitlegde, mocht het wel, maar hij is de enige uitzondering geweest in al mijn twintig schooljaren. (Ben met 3½ op de peuterschool begonnen en met 23 op de MEAO geëindigd).
Mirjam