Vegatopia Forum

Zet maar zo'n rookpaal in de achtertuin

Offline Roodbaard

• 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zet maar zo'n rookpaal in de achtertuin
« Reactie #80 Gepost op: 26 juni 2007, 16:59:36 »
Zal ik eens even ontopic gaan:

Ik ben blij dat de horeca rookvrij wordt. Hier wordt vooral gesproken over restaurants met daarin een rokersruimte (wat ik ook prima zou vinden, in plaats van een algeheel rookverbod), maar de horeca is natuurlijk veel meer dan dat. Ik herinner me vele avonden uit, naar concertjes enzo. Zodra je de deur van de zaal opendoet, stap je een dikke walm binnen. Je hebt een kwartier nodig om te wennen aan de rotzooi die je inademt, als je thuiskomt lig je de hele nacht in bed te hoesten en de volgende dag voelt je keel verrot terwijl je zelf niet één peuk hebt gerookt. En dan heb ik het nog niet eens over de geur die in je kleren en je haar gaat zitten. Een restaurant, nouja, daar zit je doorgaans naast mensen aan een tafeltje die er na het eten (of misschien tussendoor) eentje opsteken. Maar concertzalen (en ook kroegen), daar wordt aan de lopende band gerookt en dat vind ik veel storender en ik ben blij dat dat straks voorbij is. Zo.

In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #81 Gepost op: 08 augustus 2007, 02:23:07 »
Zo van de een op de andere dag is hier in Niedersachsen een rookverbod ingevoerd. Roken is nu verboden in alle openbare ruimtes, inclusief restaurants en cafés. Tot nog toe heb ik er weinig van meegekregen, vanwege vakantie in Nederland. Volgens de Hildesheimer Allgemeine zijn er tot nu toe weinig problemen. Ik kan me er nog niet veel bij voorstellen. Tot nog toe waren alle cafés flink doorgerookt en ook 's ochtends vroeg moest ik me op het station door een rookwalm heenworstelen. De sigarettenreclames en -automaten zijn hier ook nog steeds onderdeel van het straatbeeld. Duitsland was - in vergelijking met Nederland - een rokerswalhalla. Ik ben benieuwd hoe de ommezwaai zal uitwerken wanneer het kouder wordt. Ondertussen verheug ik me al op het rookvrije station en restaurantbezoek zonder de cigarillo van de 'buurman'.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #82 Gepost op: 08 augustus 2007, 10:46:30 »
Laatst een paar keer in een pub in Londen geweest na het invoeren van het rookverbod, en ik vind het wel erg prettig. Wel lastig als je met alleen maar rokers bent die ieder kwartier 5 minuten buiten gaan staan, maar je krijgt er wel aanspraak door, zowel de binnenblijvers als de rokers. De boulevardblaadjes in de UK hebben zelfs een nieuwe trend ontdekt: smirten, smoking and flirting. Dat het toch zo ideaal is als manier om een gesprek te beginnen, als je samen onder de paraplu of het afdakje van de pub staat te roken. De pubs schijnen er trouwens nu wel last van te hebben dat mensen het binnen vinden stinken: de verse sigarettenlucht die er altijd hing maskeerde de oude nicotinewalm en de geur van het bier. Misschien dat ze nu ook het tapijt gaan ruiken, ik vind het raar en ook wel vies als ze in pubs vloerbedekking hebben liggen ipv tegels of zeil :neusknijpersmiley:
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

« Reactie #83 Gepost op: 08 augustus 2007, 10:53:47 »
de verse sigarettenlucht die er altijd hing maskeerde de oude nicotinewalm en de geur van het bier.

Dat is over een jaartje wel verdwenen. Hier in ieder geval wel. Maar ja, ik ben hier dan ook nooit tapijt tegengekomen in de pubs.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #84 Gepost op: 31 augustus 2007, 00:57:26 »
Helemaal functioneren doet het rookverbod nog niet in Nedersaksen. De café's grijpen de overgangsperiode tot 1 november met beide handen aan. Toch zijn veel café's al rookvrij. Wat me echter verbaast, is dat op het station nog steeds gretig gepaft mag worden. Blijkt dat roken nu verboden is (gaat worden) in de horeca en staats/bondslandgebouwen. Het station wordt door de Deutsche Bahn uitgebaat en valt dus in geen van beide categorieën, blijkbaar. Een beetje schizofreen hoor, dat je in café's vanaf 1 november niet meer mag roken, maar dat het station nog wel volgepaft mag worden. Ik zal me morgen weer langs de pafferds heen haasten.

Offline Yessica

• 703
« Reactie #85 Gepost op: 31 augustus 2007, 09:18:24 »
In Calabasas in Californië zou overigens een rookpaal in de achtertuin ook niet mogen. Tenminste, als die tuin grenst aan andermans tuin of gemeenschappelijk eigendom. En roken op straat mag ook niet.

« Reactie #86 Gepost op: 09 oktober 2007, 10:37:25 »
Demonstratie tegen antirookbeleid horeca

Citaat
De organisaties, die ook namens nietrokers zeggen te spreken, vinden dat het antirookbeleid van de overheid te rigide is

Zucht.... :-\ :-X
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Aiko

« Reactie #87 Gepost op: 09 oktober 2007, 19:20:29 »
Ik ga maar eens een organisatiecomité oprichten die pleit voor executie van rokers...

« Reactie #88 Gepost op: 10 oktober 2007, 10:22:48 »
Ik ga maar eens een organisatiecomité oprichten die pleit voor executie van rokers...

Prima idee, en er dan vooral ook nadrukkelijk bij vermelden dat je ook namens rokers spreekt. :rasta:
William Shatner

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #89 Gepost op: 10 oktober 2007, 21:57:25 »
Kijk, dat noem ik nou nog eens maatregelen nemen. ;D
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #90 Gepost op: 11 oktober 2007, 20:53:31 »
Bij rokers vindt de executie reeds plaats, alleen heel langzaam.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Aiko

« Reactie #91 Gepost op: 13 oktober 2007, 23:23:20 »
Ik ben benieuwd in hoeverre men met dit iets in een rookvrije omgeving mag vertoeven.

Offline braam

• 460
« Reactie #92 Gepost op: 14 oktober 2007, 06:58:55 »
Hetzelfde ding was in de aanbieding voor 85 euro bij de GHW (gezondheidswinkel) en werd aangeprezen als stap op weg naar stoppen met roken. Er is ook een versie sigaar. Een dik bruin ding dat niet op een sigaar lijkt. Hilarisch. Moet je eens mee in de trein gaan zitten.  In de winkel stond op het moment dat ik er was een zeer boze klant die het ding terug kwam brengen en haar geld terug wilde. Het "roken" was volgens haar tesmerigvoor woorden.
Je zal er wel mee in rookvrije ruimtes mogen als omstanders inderdaad niet meeroken. Wordt wel leuk: pardon, wat voor sigaret rookt u?

« Reactie #93 Gepost op: 30 juni 2008, 12:32:33 »
:cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: Morgen is het dan eindelijk zover!  :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:

Hoe zit dat eigenlijk met die rookzone's op Schiphol? Worden die ook opgeheven?
En roken op het perron, mag dat ook niet meer?
William Shatner

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #94 Gepost op: 30 juni 2008, 12:57:50 »
Op een terras mag nog gewoon gerookt worden, en binnen ook in ruimtes waarin niet geserveerd wordt. Roken op het perron mag alleen bij rookpalen, maar daar is geen bar (hoogstens een automaat). Bij de rookzone's in Schiphol is neem ik aan ook geen bar of bediening.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2008, 12:58:20 door Poek »

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #95 Gepost op: 30 juni 2008, 13:48:45 »
Er zijn toch geen rookzone's (meer) op Schiphol?

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #96 Gepost op: 30 juni 2008, 13:56:08 »
Nee, Schiphol is volkomen rookvrij tegenwoordig, staat bij de ingangen al aangegeven (waar dus ook een heel cordon rokers nog even hun laatste peuk roken).

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #98 Gepost op: 06 mei 2010, 13:11:32 »
'Klink laat rookverbod verstoffen'.

Tja, en ik kan het me nog voorstellen ook. De maatregelen in Nederland waren in het begin nogal rigide (rookverbod in élke kroeg, geen uitzonderingen), wat tot nogal wat kritiek ('betutteling') en burgerlijke ongehoorzaamheid heeft geleid. Hier in Nedersaksen geldt ook een rookverbod, maar al vrij snel na de invoering werden rookruimtes en 'rokerscafés' (met waarschuwingsbord en verboden voor minderjarigen) toegestaan. Ik heb het idee dat juist daardoor het rookverbod hier meer wordt geaccepteerd, gewaardeerd en nageleefd.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #99 Gepost op: 06 mei 2010, 13:15:06 »
Maar je hebt hier ook cafés met rookhokken hoor.
Wat ze fout hebben gedaan, is doen alsof dat rookverbod er was ter bescherming van de werknemers. Want dan kan iedereen die geen werknemer is roepen dat 'ie niet beschermd hoeft te worden, want dat 'ie geen prettiger werkomgeving dan een stinkende kan bedenken en dan heeft de overheid niet echt een poot om op te staan.
Ze hadden gewoon moeten beginnen met dat rookverbod in te stellen vanwege de gezondheid van klanten. Was je van het meeste gezeur afgeweest.
Want dat is het natuurlijk: moord en brand schreeuwende middenstand over maatregelen die in alle omringende landen bestaan en prima werken.
This is between me and the vegetable!