Vegatopia Forum

Zet maar zo'n rookpaal in de achtertuin

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zet maar zo'n rookpaal in de achtertuin
« Reactie #60 Gepost op: 19 maart 2007, 15:18:06 »
Je kan overal aan verslaafd raken, ook aan vlees.

proud-veggie

« Reactie #61 Gepost op: 19 maart 2007, 15:20:13 »
De afkickverschijnselen van stoppen met roken zijn veel erger dan bij stoppen met vlees eten.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #62 Gepost op: 19 maart 2007, 15:26:20 »
De afkickverschijnselen van stoppen met roken zijn veel erger dan bij stoppen met vlees eten.
Ik vind "erger" nogal subjectief, toon dat eens aan.
Supercalifragilisticexpialidocious!

proud-veggie

« Reactie #63 Gepost op: 19 maart 2007, 16:39:18 »
Als je geen vlees meer eet krijg jegeen kippenvel en heb je ook geen slapeloze nachten van. Mensen die stoppen met roken kunnen dat wel krijgen. Ben je trouwens ooit verslaafd geweest aan sigaretten, fem?

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #64 Gepost op: 19 maart 2007, 17:01:33 »
Maar er zijn ook ik weet niet hoeveel mensen ooit gestopt met roken, dus het is wel te doen. Beetje makkelijk om te zeggen dat je verslaafd bent, maar anderen wel met hun 'zwakheden' lastig te vallen.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2007, 17:01:47 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #65 Gepost op: 19 maart 2007, 17:21:13 »
Als je geen vlees meer eet krijg jegeen kippenvel en heb je ook geen slapeloze nachten van. Mensen die stoppen met roken kunnen dat wel krijgen.
Mensen die stoppen met vlees eten krijgen vaak last van hun darmen (zoals je zelf ook kreeg).

Als stoppen met vlees eten zo makkelijk was, was jij de eerste keer dat je vegetarier werd dat wel gebleven, dat is niet het geval maak ik op uit je posts. Ik heb het gevoel dat jij jezelf aanpraat dat stoppen met roken veel moeilijker is, zodat je daar niet echt je best voor hoeft te doen.
Misschien zijn die darmklachten wel net zo erg als de afkickverschijnselen van het roken, verschil is wel dat mensen die vegetarier worden vaak een andere motivatie hebben dan alleen maar hun gezondheid, waardoor het waarschijnlijk makkelijker vol te houden is. Maar zelfs dan zijn er heel veel mensen die na een tijdje toch weer vlees gaan eten.
Supercalifragilisticexpialidocious!

proud-veggie

« Reactie #66 Gepost op: 19 maart 2007, 17:33:54 »
Ik had inderdaad last van mijn darmen gekregen, maar het was niet zo erg als stoppen met roken. Mijn motivatie om geen vlees en vis te eten is idd niet vanwege mijn gezondheid zoals jullie vast gemerkt hebben. Dat het ook nog eens gezond is is mooi meegenomen. Mijn eigen gezondheid is idd niet genoeg motivatie voor me om te stoppen met roken. Misschien dat ik daar over 5 jaar anders tegenover sta.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2007, 17:34:36 door proud-veggie »

brenda_lelie

« Reactie #67 Gepost op: 19 maart 2007, 17:44:50 »
Maar die dierproeven die hierboven genoemd worden die zijn ook niet genoeg reden voor je om te stoppen met roken?

proud-veggie

« Reactie #68 Gepost op: 19 maart 2007, 17:51:23 »
Jawel, en ik wil uiteindelijk ook stoppen met roken, maar ik heb net een mislukte poging achter de rug en als je jezelf dan weer gelijk voor de leeuwen gooit, hou je het toch niet vol.

brenda_lelie

« Reactie #69 Gepost op: 20 maart 2007, 11:03:17 »
Wel grappig dat je toen je nog Kjellyboy heette, je dit schreef:
"Wat veel mensen niet weten is dat tabaksproducten op dieren worden getest!

Hier moet iets aan gedaan worden!

We moeten de nederlandse rokers laten weten wat er met die dieren gebeurd!

Mischien stoppen de dierenliefhebbende rokers dan wel met roken!

Dat zou geweldig zijn!"

Zjest en Zjaar

« Reactie #70 Gepost op: 23 juni 2007, 22:45:32 »
Wie zou er niet eens zo'n vieze roker aan d'r haren een restaurant uit willen sleuren om 'r bij zo'n stinkende rookpaal te droppen?

Dit vind ik persoonlijk nogal wat grove taal op het fascistoïde af

Het is toch van de zotte dat we onze duurbetaalde etentjes laten verpesten door een junk die denkt dat het z'n recht is om giftige dampen in andermans gezicht te blazen?

Ja inderdaad en wij vinden het van de zotte dat we onze duurbetaalde etentjes laten verpesten door de meest walgelijke parfums die nog heel de avond "nasmaken"...Alle mensen terug okselfris en wel nu!...Mee eens ?
 :angry7:

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #71 Gepost op: 24 juni 2007, 14:20:09 »
Het is toch van de zotte dat we onze duurbetaalde etentjes laten verpesten door een junk die denkt dat het z'n recht is om giftige dampen in andermans gezicht te blazen?

Ja inderdaad en wij vinden het van de zotte dat we onze duurbetaalde etentjes laten verpesten door de meest walgelijke parfums die nog heel de avond "nasmaken"...Alle mensen terug okselfris en wel nu!...Mee eens ?

Dat is een mooi argument. Omdat er nog andere vieze gewoonten zijn dan de mijne, hoef ik de mijne niet op te geven. Hulde!
This is between me and the vegetable!

Zjest en Zjaar

« Reactie #72 Gepost op: 24 juni 2007, 15:57:56 »

Dat is een mooi argument. Omdat er nog andere vieze gewoonten zijn dan de mijne, hoef ik de mijne niet op te geven. Hulde!

Ik persoonlijk vind roken geen vieze gewoonte maar eerder een genot...Daarentegen vind ik mensen die naar parfum stinken super walgelijk en het blijft nog uren in mijn neus en mond doorsmaken..Nog erger vind ik het dat ik een restaurant binnenkom en de mensen naast mij gebruiken wijn of andere alcoholische dranken..Ook mensen die mij aanspreken met hun stinkadem (al hebben ze slechts 1 biertje of wijntje op) vind ik superwalgelijk..De stank daarvan stoort mij niet alleen maar is ook superslecht voor mijn gezondheid en zelfs levensgevaarlijk voor mij...(waar halen die mensen volgens u het recht andere mensen en dan bedoel ik zeker niet enkel mezelf maar ook minderjarigen tot zelfs kinderen te vergiftigen)Zo zie je maar...Het hangt er allemaal van af hoe je het bekijkt...Ik zou zo zeggen vrijheid blijheid ,leven en laten leven en vooral "zeer veel" water bij de wijn doen..

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #73 Gepost op: 24 juni 2007, 16:27:51 »
Nog zo'n geniale: ik vind mijn eigen gewoonte niet vies en andere dingen wel, dus moet er water bij de wijn, hoewel die levensgevaarlijk is.
Ik zou ook zeggen: vrijheid, blijheid, leven en laten leven en gewoon lekker buiten roken.
This is between me and the vegetable!

Offline karl

• 6.375
  • Geslacht: Man
« Reactie #74 Gepost op: 24 juni 2007, 16:38:43 »
De grens moet gewoon zijn : waar komt het comfort en/of gezondheid van de andere in het gedrang (als die tenminste geen maatschappelijk abnormaal gedrag vertoont zoals extreme woede bij het zien van alcohol ofzo). Je mag geen grens trekken en de andere iets verbieden als die gewoon je afkeer of voorkeur niet deelt.
In de rookdiscussie heb ik wel eens het idee dat de grens wel  vlug
wordt getrokken vanuit een afkeer voor roken en minder omdat het je werkelijk persoonlijk stoort. Ik begrijp volkomen dat je geen roker naast je duldt in een restaurant, minder als die zeer ver van jou in een goed geventileerde ruimte zit.
Leven en laten leven, helemaal OK, zo voldoende tolerant ingevuld.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #75 Gepost op: 25 juni 2007, 10:49:33 »
En toch heb je als roker de mogelijkheid om even naar buiten te lopen om een sigaret te roken. Als niet-roker kun je niet buiten gaan eten/dansen..

Trek de parallel met veggie en niet-veggie. Mensen die vlees eten voelen zich toch ook weleens gepasseerd als ze bij jou veggie moeten eten en zich aanpassen, maar jij bij hen geen vlees wilt mee-eten (voor mij overigens gelukkig geen praktijkvoorbeeld!)?

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #76 Gepost op: 25 juni 2007, 13:19:47 »
Mee eens, doch de denigrerende toon waarmee niet-rokers over rokers spreken ("junks", "rookpaal") helpt ook niet echt.

'Rookpaal' is in Nederland een heel gewoon woord dat ontstaan is doordat de Nederlandse Spoorwegen op perrons palen hebben neergezet waar verstokte rokers bijeen kunnen komen om hun middelen tot zich te nemen. 'Junks' is inderdaad een wat denigrerende term, maar ik vind dat je dat in deze context best kunt gebruiken. Voor de sigaret moet alles wijken, zelfs het plezier van anderen. En dat is typisch junkengedrag.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #77 Gepost op: 26 juni 2007, 09:33:54 »
Ik ben er mee akkoord dat vele rokers vanuit hun verslaving roken als een vanzelfsprekendheid zien en dat je hen, waar dat nodig blijkt voor de gezondheid van anderen, enkel met een verbod te lijf kan gaan. Ik ben echter nog altijd verbaasd over de  heftigheid waarmee anti-rokers de discussie voeren. Ik  begrijp volkomen de verontwaardiging van een astma-lijder die naast een roker in het restaurant zit. Maar moet je een belangenconflict tussen twee groepen altijd radikaal oplossen : maar nergens op openbare plaats roken, om elke kans op een probleem te vermijden ? Het gaat nog altijd om de kans om passief mee te roken en vele horeca-zaken doen inspanningen met rookafzuiginstallaties, aparte ruimtes e.d. Als je dan blijft volhouden :
neen, de minste kans op gevaar voor de gezondheid moet tot een algemeen verbod leiden, dan los je alles clean en grondig maar wat mij betreft te radikaal op. Nu zal het afwegen van het recht op genot van rokers in horeca en de beoordeling van rookgedrag door niet-rokers wel een welles-nietes-discussie blijven. Het sterke punt van de anti-rooklobby is natuurlijk dat hun waarde veel meer aanvaardbaar en edeler is : de Gezondheid (die in mijn ogen voor sommigen de nieuwe religie is bij gebrek aan hiernamaals.)
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2007, 09:34:50 door karl »

« Reactie #78 Gepost op: 26 juni 2007, 09:39:07 »
Ik ben echter nog altijd verbaasd over de  heftigheid waarmee anti-rokers de discussie voeren.

Huh? Misschien heb ik wat gemist, maar het is altijd juist de tabaks- en rokers-lobby die behoorlijk opdringerige campagnes voeren als "roken moet mogen" en "we lossen het samen wel op". Beide zijn loze beweringen gebleken, zo heeft de tijd geleerd.

Citaat
dan los je alles clean en grondig maar wat mij betreft te radikaal op.

Ik herhaal het nog maar eens: Hier in Ierland wil zelfs de grote meerderheid onder de rokers niet meer terug naar de oude situatie. Het is gewoon een kwestie van een paar maandjes wennen en wat licht gemor, maar het verbod is uitermate goed geaccepteerd. Dat heeft me echt verbaasd.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline karl

• 6.375
« Reactie #79 Gepost op: 26 juni 2007, 09:44:38 »
Nu goed, de discussie wordt hoogstwaarschijnlijk door de regeringen en Europa beslist in de richting van een nagenoeg volledig verbod.
Er is een beweging op gang gebracht die vermoedelijk niet te stoppen valt.