Vegatopia Forum

Zet maar zo'n rookpaal in de achtertuin

Offline Sam

• 7.191
Re:Zet maar zo'n rookpaal in de achtertuin
« Reactie #40 Gepost op: 15 november 2006, 21:06:08 »
Ik verbaas me ook altijd over mensen die roken bij kleine kinderen (zelfs bij kleintjes met bronchitus!), er zijn ook nog zat vrouwen die roken terwijl ze zwanger zijn.

Graag een rookverbod in de horeca, liever vandaag dan morgen. In het buitenland accepteert iedereen het gewoon. Het kost even tijd, maar dan is ook dit normaal. Herinneren jullie je de heisa nog over het niet meer mogen roken op de werkplek? Iedereen vindt dit nu vanzelfsprekend, terwijl 3 jaar geleden het een dagelijks gevecht was om frisse lucht in het geairconditionde kantoor te krijgen. Trein idem dito, al zijn nachttreinen nog steeds een drama (maar daar plassen en kotsen ze ook in alle hoeken dus dat is geen norm). Vroeger stonden leraren met sigaret en pijp voor de klas, kun je je nu toch ook niet meer voorstellen? En toch, de discussies die aan al deze zaken vooraf gegaan zijn!

Ik heb al een aantal weken behoorlijk last van keel/longen en merk nu pas hoe heftig het effect van zelfs maar een klein beetje rook is op longen die niet helemaal goed functioneren... benauwend, letterlijk en figuurlijk.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #41 Gepost op: 16 november 2006, 00:36:53 »
Mijn moeder heeft ook gewoon doorgerookt tijdens haar zwangerschap en mijn beide ouders hebben altijd binnenshuis gerookt. En dat terwijl ik echt longproblemen had tot mijn 12e ofzo en ik daarna nog steeds heel naar reageerde (nog steeds eigenlijk) op rook.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #42 Gepost op: 16 november 2006, 00:49:51 »
En in vliegtuigen mag je helemaal niet roken, daar mag je ook al niet naar buiten toe,

Mag je niet naar buiten toe, of wordt het gewoon ten zeerste afgeraden?!  ;)

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #43 Gepost op: 16 november 2006, 00:56:55 »
Ik zie ook wel eens opa's, oma's, vader's en moeder's roken in het bijzijn van (hun) kinderen. Kan iemand mij uitleggen welke gedachtegang je dan maakt? Ik bedoel dit écht niet aanvallend naar de rokers toe, maar ik snap het gewoon écht niet hoe je kunt gaan zitten roken in het bijzijn van kinderen terwijl je wéét hoe slecht het voor hun gezondheid is. Dat je ervoor kiest om je eigen gezondheid in gevaar te brengen, ala, maar die van kinderen....

Ik snap dat ook absoluut niet en kan er ook niet het minste begrip voor opbrengen.

En als men neutraal kijkt naar de gevolgen van passief roken voor kinderen kan men het bewust roken in het bijzijn van kinderen als een vorm van kindermishandeling beschouwen.

(Waarmee ik niet zeg dat alle ouders, oma's, ... die wel roken in het bijzijn van hun kinderen/kleinkinderen 'slecht' zijn.  Onwetendheid zal ook wel een rol spelen, al zal het ook vaak een kwestie zijn van het niet willen weten.)

beroepskok

« Reactie #44 Gepost op: 16 november 2006, 01:58:44 »
Nog thuiswonende bij ouders en broer is het gezellig vertoeven met 2 niet rokers, dit is 50% van het gezin.

De rokers hebben zich aangepast door bij de rookpaal achter in de tuin te staan alwaar het terzijne tijd erg gezellig vertoeven is met af en toe ook een niet roker bij die bewuste paal.

Deze 2 rokers, worden samen iedereen in Nederland die het op prijs stelt zwaar giftige stoffen in te ademen, in een hokje geplaatst. Dit hokje wordt ookwel:
"de roker" genoemd. Deze mensen worden als aso, vies en ongezond beschouwd.

Helaas is deze roker niet van plan weer helemaal naar huis te lopen tussen de gangen door, mede omdat 7 uur sport per week wel voldoende is. Daarom kan er ook gekozen worden naar de bedrijfsvoering/doelgroep te kijken als ondernemer zijnde.

De beschaafde niet roker kan dan genieten van de kunsten van de kok.
De smaak wordt niet verpest door teer, nicotine of tabakslucht waardoor de harmonische smaken van het gecarameliseerde geitenkaasje met cranberrycompote of de bouillon van gesauteerde portabella's met pastinaak beter uitkomt.

Zoals aangegeven schijnt het zo te zijn dat een horeca gelegenheid voor uitsluitend de "beschaafde niet-roker" geen overbodige luxe zou zijn. Zou het dan geen gat in de markt zijn om iets dergelijks te beginnen?

Gwennepen

« Reactie #45 Gepost op: 16 november 2006, 07:56:41 »
Ik heb een babyfoto van mezelf, waarop mijn vader mij op de arm heeft, en in z'n hand (van dezelfde arm) een peuk. :o Bij ons thuis werd pas buiten gerookt toen mijn vader voor het eerst kanker kreeg. En toen bleef hijzelf ook doorroken. Mijn moeder zegt achteraf; Ik had weg moeten gaan bij 'm, of er in ieder geval mee moeten dreigen.
Ik werkte een keer ergens waar nog in de kantine gerookt werd, terwijl dat voor de rest al overal verboden was. Op een keer kwam ik binnen en zat een collegaatje met in de ene hand een peuk en in de andere hand een ventolinpuffer om en om te roken en te puffen.  :o

proud-veggie

« Reactie #46 Gepost op: 29 december 2006, 16:33:52 »
Ik ben het eens met een rookverbod in de horeca. Het moet maar afgelopen zijn met die viezigheid. Ik ga toch ook geen lijntje snuiven midden in een restaurant of een heroine spuit in me ader prikken. Als je rookt is precies hetzelfde, want nicotine is ook drugs dat verboden moet worden.

Offline braam

• 460
« Reactie #47 Gepost op: 24 februari 2007, 10:46:45 »
Ik hoorde op de radio dat de nieuwe minister de horeca met ingang van juli 2008 rookvrij wil hebben.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #48 Gepost op: 24 februari 2007, 12:54:07 »
:worshippy:
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Aiko

« Reactie #49 Gepost op: 24 februari 2007, 13:41:50 »
En overtreders worden gekastijd, hoop ik?

Offline braam

• 460
« Reactie #50 Gepost op: 25 februari 2007, 06:46:35 »
Op de brandstapel!

« Reactie #51 Gepost op: 14 maart 2007, 11:56:54 »
Kamer tegen rookverbod voor coffeeshops

Zucht. Waarom nou toch weer die halfslachtigheid. Zo komt dat rookverbod in de horeca er nooit in Nederland. Als coffeeshops een uitzondering gaan vormen, gaan de gewone cafés natuurlijk op hun achterste benen staan. En terecht.

Ik snap best dat er wat koudwatervrees bestaat voor invoering van een algeheel rookverbod, maar daar is toch echt maar één remedie tegen. Gewoon springen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

proud-veggie

« Reactie #52 Gepost op: 14 maart 2007, 17:40:35 »
Ik was een tijd geleden gestopt met roken. Helaas al weer ruim 2 maanden geleden begonnen. :( Maar toch vind ik een rookverbod goed, want mensen hoeven niet in mijn rook te staan. Na de maaltijd ga ik wel ff buiten staan. Is ook nog lekker fris. Sommige zijn voor een afgesloten rookruimte maar dan zitten de rokers en de niet-rokers gescheiden en dat is ook nou niet egt gezellig.

proud-veggie

« Reactie #53 Gepost op: 16 maart 2007, 17:45:57 »
Wie rookt hier allemaal of heeft ooit gerookt?
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2007, 18:18:02 door proud-veggie »

Wen-wen

« Reactie #54 Gepost op: 17 maart 2007, 07:32:01 »
Ja! rookverbod moet er zeker komen!
In restaurants is het echt vies... en ja met uitgaan..dan kan je er gewoon niet omheen..iedereen die rookt en de volgende dag stinken je kleren en haren helemaal naar de rook.

en ik heb gerookt maar nu niet meer,vind het echt stinken (ok pas nog wel een trekje genomen maar dat spoort me echt niet aan om weer te roken...daarom weet ik niet waarom ik het deed en was het ook stom en nutteloos van me)

ik heb er echt een gruwelijke hekel aan als mn ma gelijk moet roken na het eten! (Soms durfde ze het weles om er al 1 aan te steken als nog niet iedereen klaar was!)
Verschikkelijk.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2007, 07:33:28 door Wen-wen »

Offline braam

• 460
« Reactie #55 Gepost op: 17 maart 2007, 07:32:49 »
Vind je het jammer dat je weer begonnen bent? Ik heb gerookt maar ik ben sinds 2 jaar gestopt. Daar geniet ik echt nog elke dag van. In de beginfase van het stoppen at ik een appel als ik erg trek in een sigaret kreeg. Heeft bij mij heel goed gewerkt. Ik eet nog steeds appels maar dat heeft geen verband meer met roken

proud-veggie

« Reactie #56 Gepost op: 18 maart 2007, 23:00:27 »
Ik vind het wel jammer, maar op dit moment sta ik er niet voor de volle 100% achter om te stoppen. In mijn sociale kring rookt iedereen, maar hopelijk stop ik binnekort weer.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #57 Gepost op: 19 maart 2007, 13:52:51 »
Dan moet je maar even goed nadenken over alle dierproeven die gedaan worden voor je sigaretje, proud-veggie. Als je erg bezig bent met het vechten tegen dierenleed vind ik dit wel een van de grootste stappen die je zelf kunt nemen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #58 Gepost op: 19 maart 2007, 13:55:42 »
Schakel dan ook de dierproeven nodig voor (long)kankermedicijnen niet uit!
This is between me and the vegetable!

proud-veggie

« Reactie #59 Gepost op: 19 maart 2007, 15:15:59 »
Het is anders dan bij vlees eten. Aan vlees ben je niet verslaafd. Aan tabak wel.