Vegatopia Forum

Zet maar zo'n rookpaal in de achtertuin

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Zet maar zo'n rookpaal in de achtertuin
« Gepost op: 12 november 2006, 00:16:47 »
Tweederde van de Nederlanders wil een rookverbod in de horeca. Wie zou er niet eens zo'n vieze roker aan d'r haren een restaurant uit willen sleuren om 'r bij zo'n stinkende rookpaal te droppen? Het is toch van de zotte dat we onze duurbetaalde etentjes laten verpesten door een junk die denkt dat het z'n recht is om giftige dampen in andermans gezicht te blazen?

Kortom: dat rookverbod moet er komen en wel nu! Mee eens?
« Laatst bewerkt op: 12 november 2006, 00:21:30 door J@n »

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Zet maar zo'n rookpaal in de achtertuin
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2006, 00:45:27 »
Ik vind roken een essentieel onderdeel van onze cultuur. We doen het al eeuwen om een sfeer van gemoedelijkheid aan te geven. Iemand die een sigaret opsteekt geeft aan dat hij geen wapen in handen heeft.

Uhm...

Ik hou er gewoon rekening mee dat ik naar rook stink als ik een keer de kroeg in ga.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2006, 01:04:43 »
Ik hou er gewoon rekening mee dat ik naar rook stink als ik een keer de kroeg in ga.

De kroeg vind ik nog tot hier aan toe, maar in een restaurant kom je om te genieten van wat je besteld hebt en daarbij speelt geur een belangrijke rol. Het recht op lekker eten is belangrijker dan het recht op te allen tijde mogen paffen.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2006, 11:56:36 door J@n »

Offline braam

• 460
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2006, 08:49:02 »
Tweederde van de Nederlanders wil een rookverbod in de horeca. Wie zou er niet eens zo'n vieze roker aan d'r haren een restaurant uit willen sleuren om 'r bij zo'n stinkende rookpaal te droppen? Het is toch van de zotte dat we onze duurbetaalde etentjes laten verpesten door een junk die denkt dat het z'n recht is om giftige dampen in andermans gezicht te blazen?

Kortom: dat rookverbod moet er komen en wel nu! Mee eens?

Ik ben het er niet mee eens. Mij te rigoureus en daar geloof ik so wie so niet in. Er bestaan prima afzuiginstallaties waardoor het meeroken stukken minder wordt en er zijn ook restaurants die een rookgedeelte hebben (met afzuig) en een niet-rokers deel. Hier zie ik meer in dan in een totaal verbod

« Laatst bewerkt op: 12 november 2006, 11:54:41 door J@n »

Offline braam

• 460
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2006, 08:50:14 »
Jan, ik dacht dat ik de quote doorgrond had, maar nee. Ik blijf het proberen!

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2006, 11:07:31 »
Ben ik wel voor om rokers de kou in te sturen. Na jarenlange opdringerigheid bij mijn verder smaakvolle en genoeglijke etentjes in de restaurants is het daar wel tijd voor. Bovendien is het voor de gezondheid van de rokers zelf ook aan te bevelen: ze steken minder van die stinkdingen op immers.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Elisa

« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2006, 13:05:47 »
Jammer dat de Nederlandse politiek weer zo'n halfslachtig standpunt inneemt op dit gebied en achterblijft bij de Europese ontwikkelingen.

Dat de meeste rokers zich niet kunnen vinden in een algeheel verbod lijkt mij niet verbazingwekkend. Maar zeg nu eens eerlijk: moeten niet-rokers nu echt gedwongen meeroken en, erger nog, daardoor meer kans lopen op enge ziekten?

Want zo liggen de zaken wel. Sla de onderzoeken er maar op na. We hebben het hier wel over een gewoonte die bijzonder schadelijk is voor de gezondheid. Dat je daar als roker vrijwillig voor kiest, prima, maar doe dat dan niet op een plek waar je er andere mensen, die daar bewust niet voor hebben gekozen, mee lastigvalt.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2006, 14:07:40 »
Er bestaan prima afzuiginstallaties waardoor het meeroken stukken minder wordt en er zijn ook restaurants die een rookgedeelte hebben (met afzuig) en een niet-rokers deel. Hier zie ik meer in dan in een totaal verbod

Minder last hebben van rook, is onvoldoende, je moet er geen last van hebben. Bovendien: die afzuiginstallaties kosten een godsvermogen en het is maar de vraag of ze effectief zijn in grote restaurants met hoge plafonds. Als het al geïmplementeerd kan worden, zullen de klanten er uiteindelijk de rekening van gepresenteerd krijgen. Laten we dan het principe hanteren dat de vervuiler dient te betalen.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2006, 14:13:01 »
We hebben het hier wel over een gewoonte die bijzonder schadelijk is voor de gezondheid.

Schadelijk is het zeker, maar het is geen gewoonte. Het is een zware verslaving. We gedogen ook niet dat mensen een shot zetten tussen voor en hoofdgerecht, waarom zouden we een sigaret opsteken dan wel tolereren?

Offline braam

• 460
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2006, 14:26:56 »
Laten we dan het principe hanteren dat de vervuiler dient te betalen.
Jan, ik vind het inderdaad redelijk dat de vervuiler betaalt. Een rokerstoeslag bij zijn/haar rekening. Of uit de accijns zoals hierboven gezegd. Volgens mij zijn er prima afzuigers.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2006, 14:27:04 »
Ik zou het prima vinden als rokers verplicht buiten het restaurant moesten roken, of in een rookhok ofzo, want niets is zo vies als rook terwijl je eet.

Ik zou rookvrije kroegen ook erg fijn vinden. Niet meteen hoeven te douchen als je thuis komt, de hele avond gewoon om je heen kunnen kijken, en niet onbelangrijk, niet in een afschrikwekkend hoopje snot veranderen omdat rook nou eenmaal heel nare dingen met mijn ogen en neus doet, waardoor de kans leuk contact met nieuwe mensen te maken wel erg klein wordt.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2006, 14:36:55 »
Ik vind dat er aparte ruimtes moeten zijn voor rokers, zodat niet-rokers geen last van ze hebben en rokers geen last hebben van de niet-rokers. Want amaai, nicotine-vrije mensen verzuren wel erg snel :-X.

Als je liever drugsverslaafden om je heen hebt dan rokers, weet ik nog wel wat adresjes. Gezellig!

Verder zou ik graag zien dat de accijns op alles met alcohol eens flink omhoog gaat, zodat de kans dat iemand met alcohol op in de auto stapt en iemand doodrijdt of agressief wordt en een ander de kop inslaat weer wat kleiner wordt.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2006, 14:49:28 door Hizikigrrrl »

Offline Yessica

• 703
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2006, 16:26:28 »
Een rookverbod in de horeca? Het is gewoon een grof schandaal dat het er nog steeds niet is en voorlopig ook nog niet komt. Het is achterhaald, echt totaal niet meer van deze tijd!

Als ik ga uit eten, wil ik genieten van dat eten en dat mag zeker niet afhankelijk zijn van rokers in mijn buurt. Behalve dat het smerig is en het stinkt, is het ook nog eens ongezond. Dat moet een eigen keuze zijn, een ander hoeft niet mijn longen te verpesten.

Weg met dat gerook.  

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2006, 18:52:09 »

Als je liever drugsverslaafden om je heen hebt dan rokers, weet ik nog wel wat adresjes. Gezellig!

Rokers zijn toch drugsverslaafden? Ik ontvang de adresje graag per PB. ;)

Rokers zijn verslaafden, ja. Maar net als chocolade-, shop-, en internetverslaafden heb je beduidend minder last van ze dan van drugsverslaafden. Roken terwijl anderen er last van hebben is niet prettig en hoort niet, maar niet alle rokers doen dat. Jullie praten hier over ze alsof ze het laagste van het laagste zijn. Er zijn wel ergere dingen hoor.

Voor de adresjes met drugsverslaafden verwijs ik je naar de Centraal Stations in de grote steden, koffiehuizen en de Jellinek weet er vast ook nog wel wat. Eet smakelijk :P.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2006, 18:54:29 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #14 Gepost op: 12 november 2006, 19:10:24 »
Jullie praten hier over ze alsof ze het laagste van het laagste zijn.
Dan heb je mijn berichten niet goed gelezen. Ik neem het juist op voor mijn rokende medemens.

Herstel: sommigen hier.

Gwennepen

« Reactie #15 Gepost op: 12 november 2006, 19:50:42 »
Gisteren was ik in een restaurant waar niet gerookt mocht worden. Op zich heerlijk, al was een deel van het gezelschap waar ik mee was steeds een kwartier onvindbaar.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #16 Gepost op: 13 november 2006, 12:02:21 »
Ik vind ab-so-luut dat er een rookverbod moet komen. Ik vind het asociaal dat mensen roken in een restaurant. Mijn neus gaat ervan dicht zitten, ik proef het eten minder goed en mijn kleding en haren ruiken na zo'n avond altijd naar die rooklucht. En, het feit blijft dat roken ongezond is! Als meeroker rook je van elk pakje één sigaret écht mee, terwijl ik dat helemaal niet wil. Ik heb in de horeca gewerkt en was toen heel vaak verkouden. Ik ben ervan overtuigd dat dit kwam doordat ik een groot gedeelte van de avond in de rook moest werken.
Ook heb ik heb net zoveel recht op een gezellige, en vooral gezonde, avond als rokers!
In Nederland lopen wij idd achter qua rokersbeleid in de horeca. Tijd om hier wat aan de veranderen.
Ik denk dat het met de terugloop van omzet wel meevalt. Er zijn nu vast een heleboel mensen die niet in de Horeca komen vanwege het roken (bv door astma, uit principe), dus die komen dan weer wél. En de rokers kunnen over het algemeen wel even 2 uurtjes zonder een peuk, kijk maar naar de bios.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #17 Gepost op: 13 november 2006, 12:07:14 »
Ik vind dat de horeca in principe rookvrij moeten zijn, maar dat er wel enkele rokerscafe's en -restaurants mogen zijn, zodat verstokte rokers ook ergens terecht kunnen. Dus eigenlijk het omgekeerde van de huidige situatie.

« Reactie #18 Gepost op: 13 november 2006, 12:09:56 »
Ik ben het er niet mee eens. Mij te rigoureus en daar geloof ik so wie so niet in.

Het werkt hier nog steeds uitstekend, zelfs in de pubs. In een land waar roken nog meer de norm is als in Nederland. Zelfs doorgewinterde rokers blijken de huidige situatie in ruime meerderheid te prefereren boven de oude. Ik denk ook dat Nederland, gezien de positieve ervaringen hier en elders, eens af moet stappen van die zwakkzinnige halfslachtigheid ten aanzien van het tolereren van roken in de horeca. Het slaat echt nergens op.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2006, 12:10:27 door De C@ñtecler »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline braam

• 460
« Reactie #19 Gepost op: 13 november 2006, 12:21:02 »
Het woord "halfslachtig " ken ik . De zwakzinnige variant is nieuw voor mij.