Vegatopia Forum

Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarische zwangerschap / opvoeding

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarische zwangerschap / opvoeding
« Gepost op: 06 november 2006, 19:24:43 »
Mijn nicht is een aankomend dietiste.

Haar vegetarische schoonzus is zwanger van haar 2e en behoorlijk moe (4 mnd) en ze vertelde dat ze het niet vind kunnen om zwanger te worden op een vegetarisch dieet. In dingen die zij erover gelezen had, stond dat dat ook niet kon. Je zou carnithine missen etc.
Ze zegt dat ze het ook kan zien aan haar schoonzus en aan de peuter van 14 maanden (hoewel ze die geloof ik niet vega wilden opvoeden).

Nu ben ik op zoek naar goede, betrouwbare en recente onderzoeken naar de effecten van een vegetarisch dieet bij een zwangerschap en bij kleine kinderen. Mijn nicht is niet de stomste, dus het moeten echt goede onderzoeken zijn.

Ik duik zelf natuurlijk ook even PubMed in etc., maar wie wat heeft, mag hier de links posten. Kunnen vega-mama's ze meteen uitprinten voor op het consultatiebureau ;).

Mijn nicht is trouwens altijd behoorlijk tegen een vegetarisch dieet geweest; ik weet zoveel van voeding omdat ik me tegen haar en haar moeder moest verdedigen...
« Laatst bewerkt op: 06 november 2006, 20:16:12 door Hizikigrrrl »

Offline Selly

• 30.783
Re:Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarische zwangerschap / opvoeding
« Reactie #1 Gepost op: 06 november 2006, 23:07:43 »
Misschien iets van Mabel Blades?
Ik vind dat best ernstig hoor, dat een dietist niet weet dat je tijdens je zwangerschap gewoon vegetarisch kunt eten en dat je een kind vanaf geboorte vegetarisch kunt opvoeden.
Dat iemand er persoonlijk niks voor voelt, is best, maar dat een dietist in zijn werk zoiets afraadt, ik weet niet, je krijgt niet een hoge dunk van het kunnen van zo iemand als dietist, als ik dat mag zeggen (het blijft natuurlijk je nicht).
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #2 Gepost op: 06 november 2006, 23:10:11 »
Ik word er ook niet blij van ;).

Maar ik denk dat zij jarenlang van haar moeder heeft gehoord dat het ongezond is en haar studieboeken zullen haar ideeen wel bevestigen.

Wemba

« Reactie #3 Gepost op: 06 november 2006, 23:15:34 »
Ik moet zo mijn gezonde (!) veganistische dochter naar fluitles brengen, dus ik heb niet veel tijd.
Ik heb wel wat links waar je veel goede info kan vinden. Wel allemaal in het engels.
Vegan Pregnancy.
En hier staan ook nog een aantal links.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: 06 november 2006, 23:27:00 »
Ik vind dat best ernstig hoor, dat een dietist niet weet dat je tijdens je zwangerschap gewoon vegetarisch kunt eten en dat je een kind vanaf geboorte vegetarisch kunt opvoeden.

Ik denk dat die dietist daar zelf niet zoveel aan kan doen (behalve dan wat kritischer omgaan met de lesstof). Het gerucht dat tijdens zwangerschap en groei, de aanmaak van l-carnitine door het lichaam zelf niet genoeg is, is erg hardnekkig.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #5 Gepost op: 07 november 2006, 13:52:13 »
Weet iemand of er al een database is op inet met alleen onderzoeken naar vegetarisme? Leek me anders wel interessant om zoiets op te starten.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2006, 13:57:54 door Hizikigrrrl »

Offline willem

• 2.430
« Reactie #6 Gepost op: 07 november 2006, 15:52:05 »
http://www.zwangerstraks.nl/vegetarischzwangerworden.php
Deze site had je vast zelf ook al gevonden, maar er stonden wel leuke wetenswaardige dingen in.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2006, 10:48:58 »
Mijn dochter is toch heel gezond geworden volgens mij. En als ik niet zo lui was geweest en mijn Zwitsers wat beter  ;) dan had ik het ook zonder die vis gered (wat ik nu incidenteel dus ongeveer 2x per maand heb gegeten).
Maar voor onderzoeken ben ik dus ook te lui  ;D.

Als ervaringstips, ik was bij de 1e en de 2e nog uitgebreid vleeseter en toen ben ik ook 9 maanden hondsmoe geweest, dus dat heeft echt helemaal niks met vega te maken. Toevallig!
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2006, 14:12:47 »
Ik was deze site nog vergeten te melden:

http://www.thecochranelibrary.com/

The Cochrane Library contains high-quality, independent evidence to inform healthcare decision-making. It includes reliable evidence from Cochrane and other systematic reviews, clinical trials, and more. Cochrane reviews bring you the combined results of the world’s best medical research studies, and are recognised as the gold standard in evidence-based health care.

Wat ik er zo uit kon opmaken is dat er misschien een aantal nutrienten zijn die bij een vega-dieet in het nauw kunnen komen, maar daar staat tegenover dat een vega dieet ook weer de kansen op allerlei gore ziektes kan verkleinen, bv. borstkanker.
Opvallend is het grote aantal cases dat maar 1 geval behandelt, in het geval van vega eten zijn het dus ernstig ondervoede kinderen.

« Laatst bewerkt op: 28 november 2006, 14:16:45 door Hizikigrrrl »

Offline moonflower

• 147
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2006, 14:17:07 »
Je kunt het ook over een andere boeg gooien:
http://findarticles.com/p/articles/mi_m0820/is_n241/ai_19733248
..waarin de schrijfster oa zegt:
Citaat
...understand that the idea that one needs meat to get all the necessary prenatal nutrients is a cultural assumption, not a scientific fact
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

pietstra

« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2007, 16:06:14 »
Niets geen onderzoek, maar eigen ervaring..
Ik ben nu 17 weken zwanger en doorsta steeds met positief resultaat alle testen die ze doen tijdens mijn zwangerschap, niets geen tekorten enzo...
Ik kan me niet voorstellen dat het slecht voor mij of het kind is.. dan zou ik me toch ook belabberd moeten voelen?!
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2007, 16:06:59 door pietstra »

Eva

« Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2007, 12:05:25 »
Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap vegetarisch gegeten en mijn zoontje (nu 20m) krijgt vegetarisch te eten. Nu ben ik weer zwanger en eet ik weer vegetarisch.
Ik lees juist in alle boeken en tijdschriften over vegetarisch zwanger zijn dat het prima kan. Dus ook in de "ouders van nu" en de "kinderen" en de info boekjes die je bij de verloskundige meekrijgt. Er staat dan altijd bij waar je extra op moet letten en dat zijn de standaard dingen van "peulvruchten, noten, tofu enz".
Ik hoor er nooit wat negatiefs over eigenlijk. Misschien moet ze aangeven waar ze bang voor is, dus voor het tekortkomen van welke voedingsstoffen en dan kan je gericht info geven over hoe dit op te lossen. Persoonlijk denk ik dat het juist gezonder is om vega zwanger te zijn dan om vlees te eten in de z-schap.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2007, 21:43:07 »
Weet iemand of er al een database is op inet met alleen onderzoeken naar vegetarisme? Leek me anders wel interessant om zoiets op te starten.

He dat is wel een interessant idee. Dan wordt het VegMed ofzo :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #13 Gepost op: 22 mei 2007, 22:35:19 »
Ik wil credits hoor!

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #14 Gepost op: 22 mei 2007, 22:43:50 »
 :P
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

• 2.430
« Reactie #15 Gepost op: 23 mei 2007, 17:35:10 »
Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap vegetarisch gegeten en mijn zoontje (nu 20m) krijgt vegetarisch te eten. Nu ben ik weer zwanger en eet ik weer vegetarisch.
Ik lees juist in alle boeken en tijdschriften over vegetarisch zwanger zijn dat het prima kan. Dus ook in de "ouders van nu" en de "kinderen" en de info boekjes die je bij de verloskundige meekrijgt. Er staat dan altijd bij waar je extra op moet letten en dat zijn de standaard dingen van "peulvruchten, noten, tofu enz".
Ik hoor er nooit wat negatiefs over eigenlijk. Misschien moet ze aangeven waar ze bang voor is, dus voor het tekortkomen van welke voedingsstoffen en dan kan je gericht info geven over hoe dit op te lossen. Persoonlijk denk ik dat het juist gezonder is om vega zwanger te zijn dan om vlees te eten in de z-schap.
Qua voedingswaarde is het geen enkel probleem. Het enige dat je kunt ontwikkelen is een grotere gevoeligheid voor lactose. En dit vooral als je de volwaardige eiwitten uit zuivel gaat halen. Hou daar dan rekening mee als het babytje geboren is. Je kunt dan een huilbaby krijgen. Mijn dochter is destijds ook zo geboren en we hadden daar de eerste drie maanden aardig wat ''last' van.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #16 Gepost op: 03 juni 2007, 16:16:22 »
Ik ben geboren uit vegetarische ouders, mijn broers en mijn zus ook (allen in de vorige eeuw toen er helemaal geen sprake was van onderzoeken, statistieken etc.). Mijn kinderen zijn ook vegetarisch geboren. Ik zie echt geen problemen.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Sterre

« Reactie #17 Gepost op: 11 juli 2007, 15:40:46 »
Helemaal met @rno eens.
Ik ben uit een vegetarische moeder geboren, samen met mijn broer en zus.
Ik heb 2 kids en heb ook vegetarisch gegeten tijdens zwangerschap.

Conclusie: iedereen heeft een gezonde weerstand en nog nooit een ernstige ziekte gehad.

Dus al die onderzoeken; ik vind het maar onzin.

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
« Reactie #18 Gepost op: 11 juli 2007, 17:21:11 »
Dat iemand er persoonlijk niks voor voelt, is best, maar dat een dietist in zijn werk zoiets afraadt, ik weet niet, je krijgt niet een hoge dunk van het kunnen van zo iemand als dietist, als ik dat mag zeggen (het blijft natuurlijk je nicht).

Zo zie je maar weer: Diëtetiek blijft een 'questionable' wetenschap. Daar zijn ze het volgens mij zelfs in Wageningen over eens. De voedingsweetjes veranderen met de jaren. Eerst was het Melk, de witte motor, maar onderzoek toont aan dat het helemaal niet moet. Ook al 'schreeuwde mijn lichaam' enkele maanden terug nog om zuivel ;)

Alleen van pindakaas wordt je nog steeds groot!

anyway, voedingsonderzoeken worden vaak gefinancierd door bedrijven die baat hebben bij een bepaalde uitkomst. Het PVE waarschijnlijk ook. En zo zijn er veel onderzoeken te bedenken die elkaar tegenspreken. (ik zit er zelf niet echt 'in', hoor).

Vegetariersbond en NVV hebben vast wel een aantal onderzoeken liggen waaruit komt dat vegetarisch zwangerschap geen enkel probleem is.
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #19 Gepost op: 12 juli 2007, 13:21:13 »
Het barst van de slechte onderzoeken, niet alleen in de dietetiek.
Maar bv. 2 groepen zwangeren/pasgeborenen onderzoeken, 1 groep vega en 1 groep non-vega, kan wel degelijk heel interessant zijn.

Dat het prima kan weet ik ook wel, maar het is handiger als je die mening met goede onderzoeken kan onderbouwen.