Vegatopia Forum

Vlees beter voor milieu dan groenten?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MeDieViL

Vlees beter voor milieu dan groenten?
« Gepost op: 02 mei 2006, 17:56:33 »
eerlijk, ik zie het nut niet echt, volgens mij doen pesticiden veer meer kwaad aan het mileu dan grasgevoede runderen?

thx
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2006, 19:40:34 door Hizikigrrrl »

Aiko

Re:waarom zou ik vegetarier worden?
« Reactie #1 Gepost op: 02 mei 2006, 18:27:17 »
Denk je dat er geen chemische inhoud in runderen gestopt wordt? Nog niet eerder gehoord van groeimiddelen en antibiotica? Om nog maar te zwijgen van restproducten van het een en ander die maar tussen dierlijk voedsel gepropt worden, zoals olie en slachtafval? Dat komt ook op jouw bord terecht. En in tegenstelling tot veel groenten en fruit waar je de pesticide nog vanaf kunt wassen (toch?), is dat zeker al niet haalbaar bij vlees. En daarbij, dieren krijgen ook met pesticide bespoten groenten voorgeschoteld, maar dan de groenten die al aan de beurse kant zijn en niet meer op de markt verkocht kan worden. Verder zie je denk ik over het hoofd dat er ook ekologische groente gekocht kan worden. Je kan zelfs je eigen moestuin beginnen.

MeDieViL

Re:waarom zou ik vegetarier worden?
« Reactie #2 Gepost op: 02 mei 2006, 18:51:43 »
Denk je dat er geen chemische inhoud in runderen gestopt wordt? Nog niet eerder gehoord van groeimiddelen en antibiotica? Om nog maar te zwijgen van restproducten van het een en ander die maar tussen dierlijk voedsel gepropt worden, zoals olie en slachtafval? Dat komt ook op jouw bord terecht. En in tegenstelling tot veel groenten en fruit waar je de pesticide nog vanaf kunt wassen (toch?), is dat zeker al niet haalbaar bij vlees. En daarbij, dieren krijgen ook met pesticide bespoten groenten voorgeschoteld, maar dan de groenten die al aan de beurse kant zijn en niet meer op de markt verkocht kan worden. Verder zie je denk ik over het hoofd dat er ook ekologische groente gekocht kan worden. Je kan zelfs je eigen moestuin beginnen.
het gaat erover dat ik grasgevoerd vlees koop (geen pesticiden, geen landbouw die de bodem verarmt)
ik ben trouwens van mening dat er geen antibiotica in vlees kan zitten, zelfs als je gewoon vlees koopt, antibiotica is niet toegelaten in het vlees dat je kan kopen, en antibiotica worden ook natuurlijk uit het lichaam verwijderd zoals dat gebeurd bij mensen, het toedienen van antibiotica word op tijd gestopt, zodat alles natuurlijk weg kan.

pesiciden kan je ONMOGENLIJK van groenten wassen, groenten groeien namelijk, de pesticiden zitten er dus diep in
trouwens als er pesticiden zitten in het veevoer van runderen, word het zoals bij mensen verwijdert door de lever.

vlees kan nooit zoveel schade aanrichten aan het milieu dan dat groenten kunnen door de pesticiden, biologische groenten kiezen is ook wel een oplossing, maar ik eet eigenlijk geen groenten, ik wil hier niemand beledigen trouwens, gewoon een debat kan nooit kwaad :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:waarom zou ik vegetarier worden?
« Reactie #3 Gepost op: 02 mei 2006, 19:39:59 »
Dus pesticiden die je via vlees binnen krijgt, worden via de lever afgevoerd. Maar pesticiden die je via groenten binnenkrijgt niet?

Je vergeet dat koeien niet alleen maar gras eten, maar ook voeding gemaakt van mais en soja. Dat wordt ook allemaal besproeid. En het gras krijgt weer kunstmest en de mest van de koeien, daar gaat het gras goed van groeien, maar voor het milieu is het schadelijk.

Al met al blijft veeteelt schadelijk voor het milieu dan tuinbouw.


Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vlees beter voor milieu dan groenten?
« Reactie #4 Gepost op: 02 mei 2006, 20:34:47 »
en de ammonia in de ontlasting dan?

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:waarom zou ik vegetarier worden?
« Reactie #5 Gepost op: 02 mei 2006, 21:46:36 »
ik wil hier niemand beledigen trouwens, gewoon een debat kan nooit kwaad :)

Ik wil ook niemand beledigen, maar het debat dat jij hier wilt gaan voeren is voor veel vegetariërs en lezers hier absoluut niks nieuws (lees: ouwe koek), en ik kan je nu al vertellen dat je het onmogelijk kan winnen. De vraag is dus een beetje, sta je open voor de feiten, of dacht je iets te hebben gevonden om 'ons' het mes mee op te keel te zetten en interesseert het je verder niet hoe het werkelijk in elkaar steekt? Ik hoop op het eerste.



“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:waarom zou ik vegetarier worden?
« Reactie #6 Gepost op: 02 mei 2006, 22:40:38 »
vlees kan nooit zoveel schade aanrichten aan het milieu dan dat groenten kunnen door de pesticiden, biologische groenten kiezen is ook wel een oplossing, maar ik eet eigenlijk geen groenten, ik wil hier niemand beledigen trouwens, gewoon een debat kan nooit kwaad :)

Ik sluit me aan bij Sander.

Omdat je niet kan verwachten dat iedereen hier weer eens in herhaling valt raad ik je aan je eerst eens grondig in de problematiek van de vleesproductie te verdiepen.  Dat kan o.a. door de info op deze: www.eva.be site te lezen, maar er zijn nog vele andere goede informatiebronnen.

Ik vind het best prettig om in debat te gaan en ben altijd bereid mijn mening in vraag te stellen. Maar in zo'n debat wil ik wel, in de mate van het mogelijke, vertrekken vanuit feiten.
Als je de feiten niet kent of botweg ontkent (en één van de feiten is dat de vleesproductie op dit ogenblik zeer ernstige milieuvervuiling veroorzaakt) dan is een debat eigenlijk zinloos.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vlees beter voor milieu dan groenten?
« Reactie #7 Gepost op: 02 mei 2006, 22:44:52 »
eerlijk, ik zie het nut niet echt, volgens mij doen pesticiden veer meer kwaad aan het mileu dan grasgevoede runderen?

Het gaat er velen trouwens helemaal niet om dat de productie van niet-biologisch groenten al dan niet nog meer vervuiling veroorzaakt dat de productie van vlees.

De vervuiling is voor velen maar één van de redenen om geen vlees te eten.

Maar vast staat dat de vleesproductie in ieder geval een belangrijke vervuiler is en dat het kiezen voor plantaardige voeding in bijna alle gevallen tot minder vervuiling leidt.  Zeker als men voor biologisch geproduceerd groenten kiest is het niet langer eten van vlees een grote stap in een milieuvriendelijkere levenswijze.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2006, 22:54:55 door Ligfietsertje »

MeDieViL

Re:waarom zou ik vegetarier worden?
« Reactie #8 Gepost op: 03 mei 2006, 17:51:29 »
Dus pesticiden die je via vlees binnen krijgt, worden via de lever afgevoerd. Maar pesticiden die je via groenten binnenkrijgt niet?

Je vergeet dat koeien niet alleen maar gras eten, maar ook voeding gemaakt van mais en soja. Dat wordt ook allemaal besproeid. En het gras krijgt weer kunstmest en de mest van de koeien, daar gaat het gras goed van groeien, maar voor het milieu is het schadelijk.

Al met al blijft veeteelt schadelijk voor het milieu dan tuinbouw.


ik bedoel dat de pesticiden door de lever van het rund verwijdert worden, ok bedankt voor de info, trouwens kunnen jullie die commentaar zoals "dit debat kan je niet winnen" en "een mes in onze rug steken" ik sta alleen open voor feiten en die heb ik gekregen, hopelijk kunnen jullie gewoon antwoord geven inplaats van te zeggen dat ik het debat ni ga winnen, ik snaop niet waarom jullie kwaad worden, het gaat trouwens over mijn dieet, of het al dan niet erg vervuild is, wat dan de conclusie ook is heeft totaal geen invloed op jullie dieet.

bedankt
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2006, 18:09:27 door MeDieViL »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vlees beter voor milieu dan groenten?
« Reactie #9 Gepost op: 03 mei 2006, 18:56:26 »
Ik lees hier eerlijk gezegd niets over "een mes in onze rug steken" (maar misschien lees ik er over) en volgens mij is er ook niemand kwaad.  Alleen is het voor vegetariërs/veganisten soms erg vermoeiend om steeds maar weer geconfronteerd te worden met onwetendheid waarbij de 'onwetenden' niet altijd bereid zijn om hun mening bij te stellen en zich zelden op voorhand grondig geïnformeerd hebben.


Waar haal je informatie vandaan dat pesticiden door de lever van het rund verwijderd worden?  Als dat zo zou zijn dan zou ook onze lever dat probleemloos doen en zouden we geen schadelijke gevolgen ondervinden van pesticiden.

Voor zover ik weet is het probleem met de schadelijkste pesticiden (DDT is daar een goed voorbeeld van) net dat deze helemaal niet worden afgebroken door het lichaam en ook slecht afgevoerd worden maar in het lichaam (vooral in het vet) opgeslagen worden.

Dat is ook de reden waarom Inuits ongezonde mensen zijn en heel veel van de diersoorten die op de polen leven en (bijna) aan de top staan van de voedselpyramide (ijsberen, pelsrobben, ...) zeer hoge concentraties aan gifstoffen in hun lichaam hebben en daar de gezondheidseffecten van ondervinden (verkorte levensduur, verminderde vruchtbaarheid, ...).  

Hoeveel onnatuurlijke schadelijke stoffen vlees bevat hangt dus af van de hoeveelheid schadelijke stoffen in het voedsel van het geslachte dier.  Van afbraak of afvoer van die gifstoffen is volgens mij nauwelijks sprake.
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2006, 19:02:52 door Ligfietsertje »

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vlees beter voor milieu dan groenten?
« Reactie #10 Gepost op: 04 mei 2006, 10:48:22 »
Pesticiden worden door planten lang niet helemaal geabsorbeerd uit de grond (uit de lucht of de neerslag die op de bladeren komt nog veel minder) wortels nemen kleine stoffen op, mineralen water ed.
Bij dieren worden vetoplosbare stoffen lang niet altijd door de lever omgevormd maar in het vetweefsel opgeslagen, die dieren krijgen die pesticicden en andere toxische stoffen als lood en dioxine, die op de planten zitten wel binnen want zij wassen ze meestal niet.
Daarnaast wordt veel vee gevoed met soja en mais producten uit zuid Amerika en afrika waar men aan de Europese mileueisen niet de hoogste prioriteit stelt. dus samen met het vervoer is dit ook niet erg gustig voor het milieu.
Zo.

MeDieViL

Re:Vlees beter voor milieu dan groenten?
« Reactie #11 Gepost op: 05 mei 2006, 16:07:36 »
Pesticiden worden door planten lang niet helemaal geabsorbeerd uit de grond (uit de lucht of de neerslag die op de bladeren komt nog veel minder) wortels nemen kleine stoffen op, mineralen water ed.
Bij dieren worden vetoplosbare stoffen lang niet altijd door de lever omgevormd maar in het vetweefsel opgeslagen, die dieren krijgen die pesticicden en andere toxische stoffen als lood en dioxine, die op de planten zitten wel binnen want zij wassen ze meestal niet.
Daarnaast wordt veel vee gevoed met soja en mais producten uit zuid Amerika en afrika waar men aan de Europese mileueisen niet de hoogste prioriteit stelt. dus samen met het vervoer is dit ook niet erg gustig voor het milieu.

idd, daarom ga ik meer voor grasgevoederd vlees!, thx voor je reactie

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vlees beter voor milieu dan groenten?
« Reactie #12 Gepost op: 05 mei 2006, 19:21:38 »
Maar wat voor dier zou dat moeten zijn?
Zo.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vlees beter voor milieu dan groenten?
« Reactie #13 Gepost op: 05 mei 2006, 19:25:07 »
Maar wat voor dier zou dat moeten zijn?

ik denk dat 'ie de koe bedoeld?
of slakken? ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vlees beter voor milieu dan groenten?
« Reactie #14 Gepost op: 06 mei 2006, 10:17:03 »
maar zelf een koe (de graseter bij uitstek, lijkt me) krijgt naast gras ook nog andere producten, want in gras zit in ieder geval niet gemoeg mineralen en eiwitten.
Zo.

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Vlees beter voor milieu dan groenten?
« Reactie #15 Gepost op: 16 mei 2006, 20:37:20 »
Nouja, ik denk dat het wel logisch is om te zeggen dat dieren die op de gewone manier gehouden worden (dan wil ik dus zeggen, niet in massaproductie) dat die wel gezonder zllen zijn als dieren uit massaproductie.

Maar om nu te gaan zeggen dat groenten ongezond zijn? (want hier komt het toch op neer? Verbeter me als ik fout ben)
Of toch ongezonder dan vlees.. Dan vind ik het iets te ver gaan.
Er zullen inderdaag genoeg slechte stoffen in die groenten zijn opgenomen, maar heus niet zo veel als door dieren, want deze eten ze (zoals al gezegd werd) ongewassen en in grote hoeveelheden op.
En ik denk dat er niet één koe is, die alleen van gras leeft hoor.. Ze krijgen heus nog wel iets anders te eten, zeker in de winter.

AP

Re:Vlees beter voor milieu dan groenten?
« Reactie #16 Gepost op: 02 juni 2006, 17:38:42 »
sorry, kom een beetje deze discussie binnenvallen, maar MOET gewoon even reageren op de vraag over de schade van wel/geen groenten en/of vlees te eten, en de reacties daarop...!

Ten eerste staan dieren hoger op de voedselketen dan planten, dus energetisch gezien is het verantwoordelijker groenten te eten. En dat kun je heel breed bekijken. Zo is er veel minder energie nodig om een bepaalde hoeveelheid groenten te telen dan een stukje vlees (van dezelfde voedingswaarde) te verkrijgen. Een koe die een kilo gras oid eet gebruikt daar zelf een heel groot deel van en slaat slechts een klein deel op wat wij (de mens) dan evt kunnen opeten. Daar komt ook nog eens de verdeling over onze aardbol bij kijken. Wanneer voedingsstoffen, of dat nou is om direct te consumeren of om via een koe bij ons naar binnen te laten gaan, over heel de wereld worden getransporteerd is dat ook niet heel best voor het milieu. Al deze milieubelastende transporten die er aan voorafgaan voordat onze maaltijd op ons bordje ligt zijn voor groenten minder dan voor vlees. Om die voedingsketen dus en omdat het totale teelproces van groenten zich dichter bij huis afspeelt dan de productie van alle voedingsstoffen vanuit heel de wereld die een dier opeet.

Daarbij komt dat gifstoffen, welke dan ook (evt pesticiden, hormonen, antibiotica etc), een hogere concentratie hebben wanneer je hoger in die voedselketen komt, dus wederom lijkt het me beter groenten te nuttigen. Beter voor jezelf natuurlijk, maar ook beter voor het milieu omdat een opeenhoping van gifstoffen tegen wordt gegaan.

En last but not least; ziekten. MKZ, varkenspest en vogelgriep zijn erg besmettelijk en met een bioindustrie zoals onze samenleving die kent verspreidt het zich erg snel, ook naar wilde dieren die niet in een hokje worden vetgemest voordat ze veel te jong naar de slager gaan.

Kortom, als je aan het milieu denkt kun je beter groenten eten. Een stukje biologisch vlees klinkt ook redelijk verantwoordelijk maar vaak valt dat biologisch in realiteit ook nog wel tegen. Dus, wordt lekker vega, en gelukkig!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
vlees eten volgens sommigen milieuvriendelijker ...
« Reactie #17 Gepost op: 05 november 2006, 15:50:35 »


Waar zitten die mensen dan? Vergeet trouwens niet hier de onderste comment te lezen he!

Ja, dat van die sojabonen had ik inmiddels gevonden, dat was voor mij inderdaad weer een reden om geen vlees meer te eten. En waar die mensen zitten? Waar ik destijds allemaal online ben geweest weet ik niet meer, maar ik denk dat er overal wel een aantal zijn die zichzelf beter vinden dan anderen. (of ze zijn een keer in een kutbui en schrijven al hun frustraties online op, zoals ik ook wel eens doe).

Volgens een vriend van me kost vlees juist minder grond etc, omdat beesten inferieure soja kunnen eten...
Wie weet hoe het echt zit?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:vlees eten volgens sommigen milieuvriendelijker ...
« Reactie #18 Gepost op: 05 november 2006, 16:04:39 »
Inferieure soja moet ook verbouwd worden; heeft dus grond nodig en water.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:vlees eten volgens sommigen milieuvriendelijker ...
« Reactie #19 Gepost op: 05 november 2006, 16:25:23 »
Inferieure soja moet ook verbouwd worden; heeft dus grond nodig en water.

maar, zou daar ook iets beters kunnen groeien, of alleen maar koeievoer?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken