> Ik zeg niet dat ik het niet wil! Maar vraag mij hoogstens af of het wel
> nodig is.
Nou, ik denk van wel. Maar ik had ook een frappante tekort. Of ik ook een tekort had als ik veel buiten geweest was is natuurlijk een ander kwestie.
> Zoals ik mij dat met heel veel dingen afvraag. Ik ben nog nooit
> iemand tegengekomen die een botafwijking of spierziekte had als gevolg van
> een vitamine D tekort, en vraag mij dus gewoon af hoe groot nu werkelijk de
> kans is om daar last van te krijgen als ik geen supplementen tot mij neem
> en of het uberhaupt wel zo is dat ik er last van zal gaan krijgen als
> gevolg van een vitamine D tekort (of dat de afwijking ook het gevolg kan
> zijn van iets anders), omdat ik uit eigen ervaring weet dat het lichaam
> heel veel zelf kan genezen.
Ik snap die overleg helemaal niet? Je moet doch niemand persoonlijk kennen om natuurwettenlijk samenhangen te kunnen begrijpen of accepteren? Ik ken ook niemand persoonlijk die gestikt is, maar ik weet wel dat het geen goed idee is de lucht aan te houden. En als ik 10 minuten de lucht ga aan houden, nou ik denk niet dat mijn lichaam daarvan weer herstelt hoor:-)
> Ik zie het zelf meer als kritisch vragen stellen over de huidige stand van
> zaken zoals die door de wetenschap wordt voorgesteld.
Ja, en dit is ook goed, maar je moet wel opletten dat je niet begint op basis van je eigen (mogelijk) psychologisch gemotiveerd overleg realiteiten begint te creëren. Ik ken bij voorbeeld actueel veel veganers die stiekem geloven dat er goed B12 in zuurkool zit. En ik vraag mij af, waar eigenlijk het probleem zit in de supplementatie van B12. Ik bedoel, bakkergist wordt ook van mensen in witte kleding aangemaakt, en toevallig wordt B12 op een heel gelijke manier als bakkergist gemaakt. Ik vraag mij gewoon hoezo deze collega's absoluut geen probleem met bakkergist hebben, maar een gigantisch probleem met de integratie van pure B12. Voor grenst dit aan religie. Natuurreligie. Een Natuur, waarin de mens en dingen die de mensen maken geen deel van uitmaakt. Nou, sommige dingen wel. Want die news over de "onnatuurlijkheid" van B12-integratie worden wel over het onnatuurlijke internet verspreid...
Nou ik zeg nu niet dat dat bij jou (jij?) het geval is, maar ik voel wel een tendentie van ongemak van jij komen wat betreft het supplementeren van vitamine D. Ik denk dat vegetariërs en veganers daar bijzonder negatief op reageren, omdat wij onze voedingswijze als ideaal zien, en binnen dit ideaal past geen supplementatie. Hoezo eigenlijk niet? Dat is toch een kwestie die het waard is gevraagd te worden, vind ik tenminste. Indien deze studie klopt die hier in het thread verlinkt is, en ik denk van wel, gaat binnenkort het heel noordelijke hemisfeer vitamine D supplementeren. Dus wees niet bang:-) Dat wij vitamine D gaan slikken heeft niets te maken met veganisme of vegetarisme, maar met het feit dat wij muteerde Afrikaners zijn, met een vitamine D synthese die uitgelegd is voor het regio dicht bij het equator. "Onnatuurlijk" is voor het Homo Sapiens het leven zo ver in het noorden. Maar ja, dit heel gedoe over natuurlijk en onnatuurlijk is sowieso voor niets. Want het is hopeloos stom natuurlijk met goed te verwisselen. Nederland is grotendeels compleet onnatuurlijk, maar wel goed....
> Verder is het voor
> mensen in Nederland en Duitsland misschien eenvoudig om eraan te komen,
> maar hier in Japan is die kultuur net even anders
Hey je bent in Japan, leuk. Je spreekt maar goed Nederlands hoor:-) Een makkelijk manier om aan vitamine D te komen is na het solarium te gaan. Een of twee keer in het maand. BTW, veganessentials levert ook na Japan als ze daar geen vegan D2 hebben.
https://secure7.nexternal.com/shared/StoreFront/product_detail.asp?CS=vegane&RowID=172&All= Deze had ik bestelld, en ik heb ze nu al een paar dagen.