Hallo samen
Ik ben deze thread met interesse gevolgd en wilde (wou?) nog iets bijvoegen.
Ik ben een veganiste en let eigenlijk heel goed op mijn voeding (en integreer ook brav mijn B12), maar ik ben zelfs vergane zomer een vitamine D tekort opgelopen omdat ik niet veel buiten was. Omdat ik ook in de post- menopauze ben, heb ik deze herfst een bottenscan laten maken bij mijn huisarts, en daarmee is ook alles in order, maar uit mijn bloedonderzoek bleek dat vitamine D niet nawijsbaar was, dus zero. Hm. Natuurlijk ben ik erg geschrikt, omdat ik eigenlijk dacht dat ik voldoende buiten was, toeren met de fiets en zo, maar dat bleek echt maar iets over de 10 keer te zijn dat ik ook werkelijk de zon uitgezet was, en dat is natuurlijk niet voldoende. Mij is hier dan bewust geworden, dat wij in het westen eigenlijk van thuis tot werk, in het trein of auto tot 98 % in gesloten ruimte zijn. Men overschat het aantaal dagen zeer snel, dat men denkt "buiten" gewest te zijn. Dus ik eet nu veel paddelstoelen en ik ga twee keer in de maand na het solarium, je moet gewoon vragen of de machines daar UVB licht hebben, en dat hebben ze gewoon.
Ik heb dan in het vervolg in het onlinewinkel greenvitamins.com (in Venlo) losse vitamine D2 gevonden, maar deze zijn nu op en nu is deze winkel niet meer bereikbaar. Dus ik ben ook op zoek naar een vegane, losse vitamine D2. Ik ben ook iets verbaasd dat het zo moeilijk lijkt dat te vinden, ook hier in Duitsland. Ik weet niet of het makkelijk is, D2 uit de VSA naar de EU te importeren. (Afgezien van de bank transferkosten buiten Europa.)
Maar, in verband met al dit gezoeke (ben dus ook toevallig hier geland) heb ik heel erg interessante nieuws gevonden. Er blijken planten te zijn, met name Goldhafer (Goudhaver?), Trisetum flavescens, die niet D2, maar D3 beinhouden. Zo veel zelfs, dat ze bij koeien een overdosering van vitamine D veroorzaken, daarom weet man van deze planten, ze worden in de literatuur ook als calcigene planten omschreven, omdat een gevolg van vitamine D overdosering een zo genoemde hypercalcämie is. (Vraag mij niet hoe ik dat moet vertalen, ik ben sowieso helemaal buiten oefening wat mijn Nederlands betreft. En zeg nou niet weer dat het goed is.)
Er zijn ook nog andere planten die veel vitamine D3 bevatten, dus de vorm van vitamine D die eigenlijk maar alleen in producten dierlijk afkomst vermoed wordt. Zo ook het solanum glaucophyllum, verwant met het patatplant en tomatenplant. Maar ik weet dus niet of latere giftig zijn, dat zijn de Nachschattengewächse gewoon. Maar de Goudhaver is dus niet giftig, en zou kunnen een natuurlijk bron van plantaardig vitamine D(3) daarstellen.
Dus ga maar lekker op zoek na meer en gedetailleerde informatie en ga dit dan verspreiden. Ik vind dit een heel groot nieuws voor ons.
Trouwens, werken deze voedingscentrums eigenlijk maar samen tegen veganisten? Wat ik zo lees over het VC in Nederland lijkt identiek met het DGE, de Deutsche Gesellschaft für Ernährung. Die zijn ook stiekem antiveganistisch, maar er is nu uitgevonden dat er heel openbaar verbindingen bestaan tussen het DGE en de "bio-industrie". (Bij ons betekent bio-industrie iets anders.)
Groetjes, Anna