Vegatopia Forum

De arme paarden, wie redt ze?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #20 Gepost op: 03 november 2006, 21:23:34 »
Dat vroeg ik me ook al af. Ik heb er eentje en weet hoe verrekte duur in onderhoud ze zijn.
Zelfs al bespaar je op voedsel door ze permanent in de wei te zetten, dan nog zul je een hoop geld kwijt zijn aan dierenarts- en hoefsmidkosten. Een wormkuur moet 4 tot 6 keer per jaar gegeven worden en zelfs de goedkopere versies kosten dan nog 10 euro. Die zijn dan geschikt voor een groot paard of 2 kleine pony's.

De hoeven moeten ook 4-6 keer per jaar gedaan worden en de dierenarts moet minstens een keer per jaar inenten.


Ik dacht eerst nog dat de paarden misschien ingeschaard waren (paarden van 6 mnd tot 3 jaar van verschillende eigenaren die permanent in de wei staan om stalkosten te besparen en zodat ze niet alleen staan zolang ze nog niet bereden worden), maar dat schijnt ook niet zo te zijn.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #21 Gepost op: 03 november 2006, 23:47:16 »
Paarden zijn van een handelaar. Ik hoorde dat ze sowieso voor de slacht bestemd zijn.
Ze staan op een terrein van een of andere friese organisatie. En de eigenaar van de paarden is o.a. in 1994 al veroordeeld voor verwaarlozing van dieren..
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #22 Gepost op: 03 november 2006, 23:57:54 »
Maar paarden worden toch niet net als koeien voor het vlees gehouden? Ik bedoel, paarden die voor de slacht zijn gaan of meteen naar de slager of naar de markt waar slagers ze uit kunnen kiezen. Ze worden niet eerst in een weiland gezet.

En waarom zitten er veulens bij?

Het viel me trouwens op dat er veel bonte paarden tussen zaten. Dat kunnen pinto's of Tinkers zijn. Zijn ze soms van een westernstal?
« Laatst bewerkt op: 04 november 2006, 00:02:57 door Hizikigrrrl »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.917
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #23 Gepost op: 04 november 2006, 00:05:52 »
Paarden zijn toch ook heel duur, een paar duizend euro voor een beetje paard? Of geldt dat niet voor een huis-tuin-en-keukenpaard?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #24 Gepost op: 04 november 2006, 00:47:11 »
Maar paarden worden toch niet net als koeien voor het vlees gehouden? Ik bedoel, paarden die voor de slacht zijn gaan of meteen naar de slager of naar de markt waar slagers ze uit kunnen kiezen. Ze worden niet eerst in een weiland gezet.

Een handelaar zal gewoon kijken wat die er aan verdient. Denk ook niet dat ze zozeer bestemd zijn voor slacht, maar wel voor handel. En als die 80 van de 100 kan verkopen aan anderen voor gewoon 'gebruik' en de andere wat die overhoudt nog kan verhandelen voor vlees ofzo.. tsja.. dat is handel. Heb ook zo een monchool in de familie jammer genoeg.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #25 Gepost op: 04 november 2006, 13:25:38 »
Paarden zijn toch ook heel duur, een paar duizend euro voor een beetje paard? Of geldt dat niet voor een huis-tuin-en-keukenpaard?

Als dit idd een handelaar is, heb je kans dat die beestjes tussen de paar honderd en duizend euro kosten. Simpele rijpaarden zullen net iets boven de slachtprijs zitten, gok ik.
Goede rijpaarden zijn een heel ander verhaal. Die kunnen al romd de 10.000 zitten en dat gaat door tot in de tonnen.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #26 Gepost op: 05 november 2006, 14:53:03 »
Ik hoor net dat ze allemaal naar de slacht zouden gaan...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #27 Gepost op: 06 november 2006, 01:04:53 »
Er gaat geen dag voorbij dat de PvdD niet een persbericht in de Vegatopia-inbox plempt, maar soms staan er opvallende dingen in. Zoals nu:

Citaat
Nu er vanuit de hele wereld blijken van medeleven zijn gekomen voor de
paarden van Marrum en een groot aantal van hen van de verdrinkingsdood is
gered, vindt de PvdD het onacceptabel als de edele dieren alsnog via de
handel en een langdurig transport naar een Italiaans slachthuis verdwijnen.
Er zijn aanwijzingen dat dat het lot is van de dieren als het aan de
eigenaar ligt. Er zou tenminste een ‘generaal pardon’ moeten komen om de
paarden niet opnieuw in problemen te brengen.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #28 Gepost op: 06 november 2006, 01:43:33 »
Citaat
Er gaat geen dag voorbij dat de PvdD niet een persbericht in de Vegatopia-inbox plempt,  

Zo dat valt wel mee hoor... overdrijven is ook een vak he ;)

Stem op de Partij voor de Dieren

blauw

Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #29 Gepost op: 06 november 2006, 01:54:34 »
Tis toch wat hè... Een paar paardjes die door wat water ingesloten raken en iedereen vindt het oh zo zielig, maar die miljarden dieren die iedere dag door mensen vermoord worden kan de meeste mensen niks schelen. Lang leve de hypocrisie. :-\

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #30 Gepost op: 06 november 2006, 01:59:37 »
tsja... wel goed dat de PvdD even de connectie paard met slachthuis maakt.  Ik zag al weer allemaal verontwaardige reacties langs komen op allerlei fora... alsof paarden niet geslacht worden zeg maar...

Stem op de Partij voor de Dieren

blauw

Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #31 Gepost op: 06 november 2006, 02:10:24 »
Ja, het is inderdaad goed dat de PvdD dat doet, mijn kritiek is daar ook echt niet op gericht en ook niet op de mensen hier, maar ik vind het van vleeseters zo hypocriet. Nou ja, zo komt er in ieder geval wel weer aandacht in de media voor de massamoord op dieren. Laten we hopen dat het wat mensen aan het denken zet.

Offline Sam

  • ******
  • 7.154
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #32 Gepost op: 06 november 2006, 13:55:27 »
Maar paarden worden toch niet net als koeien voor het vlees gehouden? Ik bedoel, paarden die voor de slacht zijn gaan of meteen naar de slager of naar de markt waar slagers ze uit kunnen kiezen. Ze worden niet eerst in een weiland gezet.
De paardenslager van Leiden doet dat wel hoor. Hij koopt ze op, en laat ze dan in de wei lopen tot ze (soms nodig) wat aangekomen zijn, of tot het vlees in de slagerij op is. Dan slacht hij pas. Vlees blijft het langst vers als het levend is...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #33 Gepost op: 06 november 2006, 15:59:12 »
Maar paarden worden toch niet net als koeien voor het vlees gehouden? Ik bedoel, paarden die voor de slacht zijn gaan of meteen naar de slager of naar de markt waar slagers ze uit kunnen kiezen. Ze worden niet eerst in een weiland gezet.
De paardenslager van Leiden doet dat wel hoor. Hij koopt ze op, en laat ze dan in de wei lopen tot ze (soms nodig) wat aangekomen zijn, of tot het vlees in de slagerij op is. Dan slacht hij pas. Vlees blijft het langst vers als het levend is...

Brrrr...
Ik nam aan dat er genoeg aanvoer was van paarden, zodat er altijd wel een paard is voor vers rookvlees.

Offline Sam

  • ******
  • 7.154
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #34 Gepost op: 06 november 2006, 17:06:10 »
Die aanvoer zal er ook wel zijn, maar deze slager gaat er prat op dat hij echt vers vlees van gezonde dieren levert, dat is iets anders dan een slager die opkoopt op het moment dat dieren omvallen van ellende en afgemaakt moeten worden, en het vervolgens in de diepvries of koeling gooit. Ik vind er wel wat voor te zeggen is. Hij is ook de enige slager in Leiden die nog hele stukken koe en varken in de winkel heeft hangen, zodat de mensen zien wat ze kopen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #35 Gepost op: 06 november 2006, 17:23:04 »
In 5 jaar tijd heeft die gast lekker 130.000 euro kunnen opstrijken aan subsidie. Waaronder 70.000 aan slachtpremie.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #36 Gepost op: 07 november 2006, 15:44:54 »
Er gaat geen dag voorbij dat de PvdD niet een persbericht in de Vegatopia-inbox plempt, maar soms staan er opvallende dingen in. Zoals nu:

Citaat
Nu er vanuit de hele wereld blijken van medeleven zijn gekomen voor de
paarden van Marrum en een groot aantal van hen van de verdrinkingsdood is
gered, vindt de PvdD het onacceptabel als de edele dieren alsnog via de
handel en een langdurig transport naar een Italiaans slachthuis verdwijnen.
Er zijn aanwijzingen dat dat het lot is van de dieren als het aan de
eigenaar ligt. Er zou tenminste een ‘generaal pardon’ moeten komen om de
paarden niet opnieuw in problemen te brengen.
Waarom zou je voor paarden die in het nieuws zijn geweest ineens andere criteria moeten hanteren? Als de storm van vorige week niet had huisgehouden waren de beesten nu ook ongeveer naar de slacht gebracht. Ik zie geen verschil. Wat wil je nou als PvdD: dieren een dierwaardig bestaan geven of alle dieren vrijwaren van consumptie. Als dat laatste het geval is dan heeft Thieme zich vanochtend voor Radio 1 vergaloppeerd; de PvdD was geen partij voor vegetariërs. Als het eerste het geval is dan hebben die paarden toch eerst een heel aardig leven gehad. Een beetje in overeenstemming met de ideeën van de biologische veeteelt waar de PvdD voor is heb ik begrepen. Kortom, hoe zit het in elkaar.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #37 Gepost op: 07 november 2006, 16:00:26 »
Waarom zou je voor paarden die in het nieuws zijn geweest ineens andere criteria moeten hanteren? Als de storm van vorige week niet had huisgehouden waren de beesten nu ook ongeveer naar de slacht gebracht. Ik zie geen verschil. Wat wil je nou als PvdD: dieren een dierwaardig bestaan geven of alle dieren vrijwaren van consumptie. Als dat laatste het geval is dan heeft Thieme zich vanochtend voor Radio 1 vergaloppeerd; de PvdD was geen partij voor vegetariërs. Als het eerste het geval is dan hebben die paarden toch eerst een heel aardig leven gehad. Een beetje in overeenstemming met de ideeën van de biologische veeteelt waar de PvdD voor is heb ik begrepen. Kortom, hoe zit het in elkaar.  
-> Dieren in nood helpen
-> Boer die nalatig is en al een hele lijst met 'incidenten' op de naam heeft ter sprake brengen en pleiten voor houdverbod
-> Lange afstandtransport aankaarten

Gewoon 3 punten geheel volgens waar de PvdD voor staat. Je kan moeilijk als de PvdD zo een kwestie negeren lijkt me.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #38 Gepost op: 07 november 2006, 16:47:08 »
Waarom zou je voor paarden die in het nieuws zijn geweest ineens andere criteria moeten hanteren? Als de storm van vorige week niet had huisgehouden waren de beesten nu ook ongeveer naar de slacht gebracht. Ik zie geen verschil. Wat wil je nou als PvdD: dieren een dierwaardig bestaan geven of alle dieren vrijwaren van consumptie. Als dat laatste het geval is dan heeft Thieme zich vanochtend voor Radio 1 vergaloppeerd; de PvdD was geen partij voor vegetariërs. Als het eerste het geval is dan hebben die paarden toch eerst een heel aardig leven gehad. Een beetje in overeenstemming met de ideeën van de biologische veeteelt waar de PvdD voor is heb ik begrepen. Kortom, hoe zit het in elkaar.  
-> Dieren in nood helpen
-> Boer die nalatig is en al een hele lijst met 'incidenten' op de naam heeft ter sprake brengen en pleiten voor houdverbod
-> Lange afstandtransport aankaarten

Gewoon 3 punten geheel volgens waar de PvdD voor staat. Je kan moeilijk als de PvdD zo een kwestie negeren lijkt me.
Maar waarom dan niet anderhalve week eerder? Dit soort dingen zijn toch veel langer bekend en ook de daden van deze specifieke eigenaar. Nu laad je de verdenking op je dat iets gedaan wordt omdat het op de voorpagina staat. Het is een soort van selectieve verontwaardiging.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:De arme paarden, wie redt ze?
« Reactie #39 Gepost op: 07 november 2006, 17:09:27 »
Maar waarom dan niet anderhalve week eerder? Dit soort dingen zijn toch veel langer bekend en ook de daden van deze specifieke eigenaar. Nu laad je de verdenking op je dat iets gedaan wordt omdat het op de voorpagina staat. Het is een soort van selectieve verontwaardiging.

Hoezo niet anderhalve week eerder? Volgens mij is de PvdD er redelijk snel op in gesprongen zodra het nieuws de partij bereikte. De lokale werkgroep was er al mee bezig en het werd toen iets landelijks.
Toen de info beschikbaar kwam dat de dieren niet in beslaggenomen werden en de meeste naar de slacht zouden gaan.. tsja.. meteen is daar op in gesprongen.. dus snap je reactie niet goed..

Maar ik snap dat mensen dit wel zien als mediageilheid ofzo.. maar goed.. die kritiek krijg je altijd wel.. gelukkig is het overgrote merendeel positief.
Stem op de Partij voor de Dieren