maar, zou daar ook iets beters kunnen groeien, of alleen maar koeievoer?
Zelf al zou daar 'niet beters' kunnen groeien, dan lijkt het me nog beter om zulke arme gronden 'aan de natuur' over te laten en elders vruchtbare gronden te gebruiken voor de productie van plantaardig voedsel dat rechtstreeks door de mens wordt geconsumeerd.
Maar hoewel ik geen bewijzen bij de hand heb zou het me verbazen dat de soja die gebruikt wordt voor runderen totaal ongeschikt is voor bepaalde vormen van menselijke consumptie.
Bovendien heb ik nog nooit gehoord dat soja een 'niet kieskeurig gewas' is. Dus waar soja kan geproduceerd worden (zelf als het van slechte kwaliteit is) zullen er ook wel andere plantaardige gewassen die geschikt zijn voor menselijke productie geteeld kunnen worden.
Er is volgens mij nog veel winst te halen in het opnieuw gebruiken van 'oude gewassen'. Men kweekt wel massaal soja, maïs, tarwe, aardappelen, rijst, ... terwijl er vast en zeker sommige andere gewassen zijn die in bepaalde omstandigheden beter geschikt zijn. Zo is de opkomst van wassen als gerst, quiona, ... zeker toe te juichen.
Natuurlijk zijn er hier en daar mogelijkheden om dieren te kweken waar men geen bruikbare gewassen kan telen. Ik denk dan aan de dieren die gebruikt worden om bepaalde natuurgebieden te begrazen, dieren die sommige (nomadisch levende) stammen gebruiken om in hun levensbehoeften te voldoen en die ook van planten leven die totaal ongeschikt zijn voor menselijke consumptie, ...
Maar dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen en deze dieren zullen altijd maar voor een miniem percentage van de totale vleesproductie kunnen instaan.