Halverwege december, na een geslaagd bezoek aan het Rijks sloten wij ons dagje Amsterdam af bij Libanees restaurant Beyrouth. We deelden als voorgerecht de Foel Mdammas en de Batata Harra, de man had als hoofdgerecht iets met vis, ik at Tyrus, een schotel met gegrilde aubergine, gefrituurde bloemkool en falafel waarbij humus en tahina geserveerd werd.
Ik dacht dat foel mdammes een gerecht met tuinbonen was maar in Libanon wordt dat blijkbaar gemaakt van kapucijners. Geen probleem, het bleek erg lekker te zijn en had een frisse citroensmaak. Ook de aardappels waren lekker, een licht pittig gerecht dat samen met de foel mdammas een goede combinatie vormde.
Van die vis is genoten, dat is alles wat ik er over zeggen kan. Ook mijn schotel was lekker maar wel anders dan verwacht: de falafel was minder smeuïg dan ik gewend ben en ik vond de balletjes wel erg subiel gekruid. De groenten waren prima, ik at nooit eerder gefrituurde bloemkool en was aangenaam verrast door de smaak hiervan. Ik vond de humus en tahina allebei te veel citroensmaak hebben, hierdoor smaakten deze dips naar elkaar én naar de foel mdammes.
Tijdens het voorgerecht was de citroen nog lekker en verrassend, aan het eind van de maaltijd had ik meer dan genoeg citroen geproefd. Omdat dit mijn eerste ervaring met Libanees eten was weet ik niet of dat zo hoort in die keuken. Wel was het lekker genoeg om het nog een kans te geven, ik ga binnenkort de Libanees in Rotterdam ook eens proberen.
Op de kaart lekker veel keus voor vegetariërs, uitermate vriendelijk personeel, behoorlijke wijn en zeer redelijke prijzen. Eigenlijk was er op de overdaad aan citroen na niets mis hier, een aanrader.