De vega's die ik ken zien er niet ongezond uit, maar wat Jan al ergens anders aanhaalde (over de fotopagina in het blad Leven): er zitten nogal wat grijze muizen tussen.
Ik zie wel heel duidelijk een verschil tussen de bezoekers van de supermarkten hier.
Bij Super de Boer komt een mix. Als enige normale supermarkt hier in het dorp (verder nog een Aldi), komt iedereen hier wel. Jong, oud, rijk, arm, etc.
Bij de Aldi valt het me vaak op hoe ontzettend ongezond de klanten eruit zien. Dat zijn vaak degenen die al hun boodschappen daar doen. Ze zijn broodmager met ingevallen hoofd of veels te dik. Veel aso's. White trash zeg maar
.
Maar ook rijken komen hier voor bepaalde koopjes.
Bij de AH in de naburige stad zie je duidelijk meer mensen die een betere baan hebben. Veel mannen in pak die na hun werk snel nog even wat halen bijvoorbeeld.
Dan de natuurvoedingswinkel
. Je spot ze al van verre af. De vrouwen hebben grijs haar, waardoor ze er al jong oud uit zien. Het is niet mooi geborsteld of gestyleerd. Het hangt maar wat vettig of pluizig te zijn. Als ze hun haar al verven, dan doen ze dat allemaal met dezelfde kleur henna.
Make-up lijkt verboden, de huid heeft vaak een grijze teint met enorm roze wangen van het fietsen (auto's zijn natuurlijk not done.)
De kleding wordt het liefst geshopt bij de kringloop. Van dat gekreukelde fluweel is ook erg geliefd. Hobbezakken van hennep doen het ook goed, maar een hobbezak van katoen is ook niet te versmaden. Hobbezakken voor de borsten worden maar geheel overgeslagen.
De mannen dragen bij voorkeur open sandalen en hebben een wat sullige blik.