Vegatopia Forum

AH: vegetarisch vs. halal

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #20 Gepost op: 26 oktober 2006, 08:13:18 »
Komt een persbericht binnen:

"De Heel-Nederlandse actiegroep Voorpost roept de Nederlandse consument op de supermarktketen Albert Heijn te boycotten. Albert Heijn is onlangs begonnen met de verkoop van (ritueel geslacht) halal-vlees. Voor Voorpost is dit onverteerbaar."

Voorpost? Is dat niet zo'n quasi-nazi...

"Voorpost is een nationalistische heel-Nederlandse actie- en vormingsgroep. Voorpost is partijonafhankelijk en opereert in Nederland, Vlaanderen en Zuid-Vlaanderen. Voorpost strijdt voor de hereniging van Nederland en Vlaanderen en is o.a. tegen legalisering van drugs, tegen kindermisbruik en keert zich tegen de multiculturele illusie."





Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #21 Gepost op: 26 oktober 2006, 21:58:24 »
Op hun website spreekt AH het nieuwsbericht tegen. De link:

http://www.ah.nl/albertheijn/article.jsp?trg=nieuws.vlees

De daar vermelde tekst; volgens trosradar een brief van 24 okt 2006:
Vlees van Albert Heijn in de media
Afgelopen dagen is in de media gesproken over vlees bij Albert Heijn. Tot onze spijt is daarbij onjuiste informatie verstrekt over de slachtmethoden van dieren.
Albert Heijn staat garant voor de volgende informatie:
Het vlees (inclusief kalfsvlees) en gevogelte in het reguliere assortiment van Albert Heijn is verdoofd geslacht.

Kip en kalkoen in het halal-assortiment van Albert Heijn zijn verdoofd geslacht.


Runderen en schapen voor het halal-assortiment van Albert Heijn worden onverdoofd geslacht.

Alle halal producten voldoen aan de daarvoor geldende eisen.

Er is geen sprake van vermenging van onverdoofd geslacht vlees met het reguliere vleesassortiment van Albert Heijn.

Albert Heijn is er voorstander van om voor het hele halal-assortiment te zoeken naar een methode van verdoving en slacht, die recht doet aan de eisen van ritueel slachten en tegelijkertijd dierenleed voorkomt. Albert Heijn is hierover in gesprek met zijn leveranciers.

 
Ik hoop dat we AH kunnen geloven over de huidige situatie en vooral over hun visie en lopende verbeteracties. Echter, ik heb twijfels aan d waarheid door AH, omdat de leveranciers van AH de andere waarheid bekennen. In de tussentijd heb ik overigens AH links laten liggen en haal mijn boodschappen bij hun collega. Ik wacht de berichtgevingen nog enige tijd af, eer ik terugkeer naar AH.

AH, doe uw best

Inmiddels heeft trosradar weer een reactie gegeven op bovenstaande brief:

Hilversum, 24 oktober 2006

Open brief aan Albert Heijn
t.a.v. de directie

Geachte directie,

In een e-mail gericht aan uw klanten zegt u dat het programma Radar van de TROS onjuiste informatie heeft verstrekt over de slachtmethoden van dieren bij Albert Heijn die in het vleesassortiment terechtkomen (zie brief hieronder).
Wij willen u er op wijzen dat, indien er onjuiste informatie verstrekt wordt, deze afkomstig is van uw leveranciers (of hun slachterijen), of van uw eigen perswoordvoerder.

Uw perswoordvoerder heeft ons in een telefoongesprek voorafgaand aan de uitzending gemeld dat al het "Halal-vlees" onverdoofd wordt geslacht. Ook de leverancier en slachterij van het Halal kippenvlees in de witte bakjes meldden Radar (zoals in de uitzending te horen was) dat Halal kip onverdoofd wordt geslacht. Daarnaast vertelden ze dat als er iets mis ging in het Halal proces, het onverdoofd geslachte kippenvlees niet meer als Halal wordt verkocht, maar dat er een kans is dat dit in de reguliere schappen van Albert Heijn terecht komt. Dit was allemaal te horen in de uitzending van Radar, waarin we delen van de telefoongesprekken lieten horen.

Van de mogelijkheid om live in de uitzending commentaar te leveren, die u door de redactie is geboden, wenste Albert Heijn geen gebruik te maken.

Wij verzoeken u de onterechte aantijging aan het adres van Radar per direct te staken. Het zou beter zijn indien u, in plaats daarvan, uw eigen organisatie en leveranciers nogmaals onder de loep neemt.

Wij zien met belangstelling uit naar uw reactie,
Met vriendelijke groet

TROS RADAR


AH heeft mijn vertrouwen nog niet teruggewonnen.

Wij blijven intussen het nieuws volgen via:
http://www.trosradar.nl en
http://www.partijvoordedieren.nl/

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #22 Gepost op: 26 oktober 2006, 22:20:56 »
12.000+ e-mails verstuurd naar AH.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #23 Gepost op: 27 oktober 2006, 03:55:17 »
Ik weet niet precies meer waar ik die voorbeeld mail vandaan had, maar heb ook een mailtje naar a.h gestuurd en had hetzelfde antwoord. (Over dat halal vlees).

Ik denk dat het belangrijk is dat ze zien dat veel mensen aandacht hebben en geven om wat er in hun schappen ligt, en dat dit hun helpt met beslissingen nemen in de toekomst ten aanzien van halal vlees enz...


Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #24 Gepost op: 27 oktober 2006, 08:43:54 »
Volgens mij sturen veel mensen alleen mailtjes 'out of spite' t.a.v. moslims dan dat het hun daadwerkelijk om het niet verdoofd slachten gaat. :-X
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #25 Gepost op: 27 oktober 2006, 08:52:38 »
Maakt het nou echt zoveel uit, of ze je nou eerst een pen door je kop schieten of dat ze je gelijk de strot doorsnijden (nadat je eerst al een kutleven als bio-industrie beest hebt gehad.....)?

Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #26 Gepost op: 27 oktober 2006, 10:14:49 »

Het zou toch helemaal te gek voor woorden zijn als 'foutief' halal geslacht vlees afgevoerd moet gaan worden naar de vernietiging.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #27 Gepost op: 27 oktober 2006, 10:34:20 »
hahaha... There you go:

"vlees bij Albert Heijn niet halêl! niet halêl! haraaaam! Ikke nie daar kope! Hun wille geld maake!"...

Heb ik al gehoord van moslims hier in de buurt!

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #28 Gepost op: 27 oktober 2006, 10:35:45 »
Maakt het nou echt zoveel uit, of ze je nou eerst een pen door je kop schieten of dat ze je gelijk de strot doorsnijden (nadat je eerst al een kutleven als bio-industrie beest hebt gehad.....)?

niet veel... daarom de Joden ook reageren:
www.humanekosher.com

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #29 Gepost op: 27 oktober 2006, 11:48:08 »
Maakt het nou echt zoveel uit, of ze je nou eerst een pen door je kop schieten of dat ze je gelijk de strot doorsnijden (nadat je eerst al een kutleven als bio-industrie beest hebt gehad.....)?
Ik ben het met de suggestie die achter deze vraag staat eens. Het is het verschil tussen de electrische stoel of de guillotine. Het kan best zijn dat het heel snel doodbloeden minder pijnlijk of traumatisch is dan de snelle stroomstoot door de hersens. Bah, wat een onderwerp overigens.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #30 Gepost op: 27 oktober 2006, 11:57:04 »
Als het volgens de methode van Dr Temple Grandin gedaan woordt, blijkt het wel van ver beter te zijn.

Maar het moet ook op vrijlopende dieren gedaan worden...

Nikkie
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #31 Gepost op: 27 oktober 2006, 11:59:35 »

Ze lieten een stukje bij Pauw en Witteman zien laatst (voor de ogen van o.a. Joost Eerdmans).
Het enige zichtbare verschil was dat het schaap (daar ging het dus om) extra lang moest spartelen omdat de stroomstoottang om het hoofd gebracht moest worden.
Ik had stellig de indruk dat de stressbeleving van dat beest ernstiger was dan van het onverdoofd geslachte dier.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #32 Gepost op: 27 oktober 2006, 12:01:17 »
Dan heeft de electroshock dus de voorkeur? Of begrijp ik dat verkeerd. En gebeurt dit ook in de NL en B slachthuizen?
De halal slachters hebben ook een eis dat de dieren een goed leven moeten hebben gehad. Wat dat betreft komt het meer in de buurt van de biodierveehouderij.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #33 Gepost op: 27 oktober 2006, 12:02:35 »

Ze lieten een stukje bij Pauw en Witteman zien laatst (voor de ogen van o.a. Joost Eerdmans).
Het enige zichtbare verschil was dat het schaap (daar ging het dus om) extra lang moest spartelen omdat de stroomstoottang om het hoofd gebracht moest worden.
Ik had stellig de indruk dat de stressbeleving van dat beest ernstiger was dan van het onverdoofd geslachte dier.

Dat kwam bij mij ook zo over en vandaar dat ik de vraag stelde of het inderdaad wel zo veel slechter was dan met die stroomstoot.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #34 Gepost op: 27 oktober 2006, 12:20:13 »
Door alle ophef en commotie die er is, vraag ik me af of mensen denken dat verdoofd slachten betekent dat die beesten eerst onder narcose gebracht worden ofzo.

Een electroshock krijgen lijkt me ook geen pretje, hak dan maar gelijk m'n kop d'r af......

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #35 Gepost op: 27 oktober 2006, 16:07:35 »

De halal slachters hebben ook een eis dat de dieren een goed leven moeten hebben gehad.

Volgens een kennis van mij, absoluut niet.  "zabihah", of hoe dat de dier word geslacht is belangrijk.  Meer niet.  Schande...

Nikkie
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #36 Gepost op: 27 oktober 2006, 16:11:10 »
Een electroshock krijgen lijkt me ook geen pretje, hak dan maar gelijk m'n kop d'r af......

Goed gezegd.  en bij leg-batterij kippen, waneer hun ei productie niet meer rentabel is, is de stroom juist laag genoeg om zo min botbreuk te veroorzaken, en ze zijn niet bewustloos, alleen geschrikt zodat ze niet meer bewegen, anders hebben ze bij een te hoge spanning te veel botbreuken, en bij een te lage spanning het resultaat dat ze in paniek raken (normaal toch) en ze zijn daardoor te moeilijk op de slacht lijn te hagnen...

 :-X

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #37 Gepost op: 27 oktober 2006, 19:12:35 »

De halal slachters hebben ook een eis dat de dieren een goed leven moeten hebben gehad.

Volgens een kennis van mij, absoluut niet.  "zabihah", of hoe dat de dier word geslacht is belangrijk.  Meer niet.  Schande...

Nikkie
Ja, dan is het erger dan mij voorgespiegeld is.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #38 Gepost op: 28 oktober 2006, 16:30:08 »
Volgens mij sturen veel mensen alleen mailtjes 'out of spite' t.a.v. moslims dan dat het hun daadwerkelijk om het niet verdoofd slachten gaat. :-X

Hoe komt deze gedachte in je op..? Wat is je bron, om dit te suggereren? Dit is geen politiek forum volgens mij. Het lijkt me anders een overbodig vermoeden, waarbij je het ook kunt omdraaien...

Straks wordt de Partij voor de Dieren nog ergens van beticht... 't Moet niet gekker!
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2006, 21:24:34 door Vega-Robbie »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #39 Gepost op: 28 oktober 2006, 18:01:10 »
Ehm, hoe denk je?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call