Op hun website spreekt AH het nieuwsbericht tegen. De link:
http://www.ah.nl/albertheijn/article.jsp?trg=nieuws.vleesDe daar vermelde tekst; volgens trosradar een brief van 24 okt 2006:
Vlees van Albert Heijn in de media
Afgelopen dagen is in de media gesproken over vlees bij Albert Heijn. Tot onze spijt is daarbij onjuiste informatie verstrekt over de slachtmethoden van dieren.
Albert Heijn staat garant voor de volgende informatie:
Het vlees (inclusief kalfsvlees) en gevogelte in het reguliere assortiment van Albert Heijn is verdoofd geslacht.
Kip en kalkoen in het halal-assortiment van Albert Heijn zijn verdoofd geslacht.
Runderen en schapen voor het halal-assortiment van Albert Heijn worden onverdoofd geslacht.
Alle halal producten voldoen aan de daarvoor geldende eisen.
Er is geen sprake van vermenging van onverdoofd geslacht vlees met het reguliere vleesassortiment van Albert Heijn.
Albert Heijn is er voorstander van om voor het hele halal-assortiment te zoeken naar een methode van verdoving en slacht, die recht doet aan de eisen van ritueel slachten en tegelijkertijd dierenleed voorkomt. Albert Heijn is hierover in gesprek met zijn leveranciers. Ik hoop dat we AH kunnen geloven over de huidige situatie en vooral over hun visie en lopende verbeteracties. Echter, ik heb twijfels aan d waarheid door AH, omdat de leveranciers van AH de andere waarheid bekennen. In de tussentijd heb ik overigens AH links laten liggen en haal mijn boodschappen bij hun collega. Ik wacht de berichtgevingen nog enige tijd af, eer ik terugkeer naar AH.
AH, doe uw best
Inmiddels heeft trosradar weer een reactie gegeven op bovenstaande brief:
Hilversum, 24 oktober 2006
Open brief aan Albert Heijn
t.a.v. de directie
Geachte directie,
In een e-mail gericht aan uw klanten zegt u dat het programma Radar van de TROS onjuiste informatie heeft verstrekt over de slachtmethoden van dieren bij Albert Heijn die in het vleesassortiment terechtkomen (zie brief hieronder).
Wij willen u er op wijzen dat, indien er onjuiste informatie verstrekt wordt, deze afkomstig is van uw leveranciers (of hun slachterijen), of van uw eigen perswoordvoerder.
Uw perswoordvoerder heeft ons in een telefoongesprek voorafgaand aan de uitzending gemeld dat al het "Halal-vlees" onverdoofd wordt geslacht. Ook de leverancier en slachterij van het Halal kippenvlees in de witte bakjes meldden Radar (zoals in de uitzending te horen was) dat Halal kip onverdoofd wordt geslacht. Daarnaast vertelden ze dat als er iets mis ging in het Halal proces, het onverdoofd geslachte kippenvlees niet meer als Halal wordt verkocht, maar dat er een kans is dat dit in de reguliere schappen van Albert Heijn terecht komt. Dit was allemaal te horen in de uitzending van Radar, waarin we delen van de telefoongesprekken lieten horen.
Van de mogelijkheid om live in de uitzending commentaar te leveren, die u door de redactie is geboden, wenste Albert Heijn geen gebruik te maken.
Wij verzoeken u de onterechte aantijging aan het adres van Radar per direct te staken. Het zou beter zijn indien u, in plaats daarvan, uw eigen organisatie en leveranciers nogmaals onder de loep neemt.
Wij zien met belangstelling uit naar uw reactie,
Met vriendelijke groet
TROS RADARAH heeft mijn vertrouwen nog niet teruggewonnen.
Wij blijven intussen het nieuws volgen via:
http://www.trosradar.nl en
http://www.partijvoordedieren.nl/