Vegatopia Forum

AH: vegetarisch vs. halal

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #100 Gepost op: 30 oktober 2006, 10:59:22 »
Klopt er zit nauwelijks verschil in kosjer en halal slachten. Bloed is ongeoorloofd (niet kosjer/halal). Het slachten gebeurd met een vlijmscherp mes, in één haal wordt de luchtpijp en slokdarm door gesneden. Dit gaat in een enorme snelheid waardoor het (zo wordt gezegd) 1 van de minst pijnloze methodes is.

Het enige verschil tussen kosjer en halal slachten is dat er bij kosjer slachten een rabijn bijstaat en bij halal slachten een imam. Soms staan ze er zelfs alle 2 bij.  ;)

Waarom joden (en moslims ook trouwens) er zout bij doen is omdat wanneer (zo goed als) al het bloed uit het dier is gestroomd, zit er nog nauwelijks smaak aan het vlees. (Het bloed geeft juist de smaak). Dit gebeurd dus enkel als smaakmaker. Wat wel een typisch joodse lekkernij is is pekelvlees maar dat heeft verder niks met het kasjroet (de spijzewetten) te maken.

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #101 Gepost op: 30 oktober 2006, 11:02:24 »
erm.. nee.  Niet een rabbijn, maar een schochet.  Het is een speciaal ritueel slachter.  Bij de moslims kan iedereen slachten.

ik wist niet dat de moslims deed ook het zouten. Niet alle dan, want ik heb bij 3 winkels als ze het zouten en spoelen van de vlees deed: nee.

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #102 Gepost op: 30 oktober 2006, 11:06:01 »
Officieel moeten de shochet en de rabbijn er allebei bij staan. Maar ik wil hier niet direct met jargon komen. Daarbij is het ook niet zo relevent.

Persoonlijk boeit het mij niet zo of er al dan geen halalvlees in de schappen ligt. In de Vomar waar ik wekelijks kom is dit al heel lang het geval en ik stoor me er evenmin (of juist evenveel) aan als "gewoon" geslacht vlees.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2006, 11:07:29 door Ona »

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #103 Gepost op: 30 oktober 2006, 11:07:24 »
een shochet hoef geen rabbijn te zijn, en andersom...

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #104 Gepost op: 30 oktober 2006, 11:08:12 »
Je hebt gelijk maar zie bovenste, ik bedacht me dat het inderdaad gewoon een slager was die de rituele manier van slachten heeft geleerd. Doet er in deze discussie dus niet echt toe.

Offline Mysteriaaa

  • ***
  • 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #105 Gepost op: 30 oktober 2006, 11:09:46 »
laat mij maar zo zeggen: ik ken een familie van joden. Ik weet hoe dat het gaat.  Ik heb ze bij de telefoon als nodig.

Maar ik eet personnelijk geen vlees, dus het maakt mij niets uit wat en hoe.  Ik kook het ook niet en ik wil het ook niet in mijn keuken, halal of niet, kosher of niet.

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.




Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #109 Gepost op: 31 oktober 2006, 14:45:39 »
[ronkende campagnetaal-alert!]

Publieksactie Partij voor de Dieren doorslaand succes binnen 1 week

Albert Heijn stopt met verkoop vlees van onverdoofd geslachte dieren

Amsterdam 30 oktober – De directie van Albert Heijn heeft onder druk van de door de Partij voor de Dieren georganiseerde publieksactie, besloten nog deze week te stoppen met de verkoop van vlees van onverdoofd geslachte dieren. Binnen 1 week ontving Albert Heijn meer dan 30.000 protestmails en brieven van haar klanten. Nadat het supermarktconcern bij de lancering van de actie op 23 oktober nog hautain reageerde, vervolgens TROS RADAR in mails aan haar klanten betichtte van het verstrekken van onjuiste informatie, werd de druk van haar klanten toch te groot. De Partij voor de Dieren is verheugd over de stap van Albert Heijn en ziet daarin een overwinning voor alle dierenbeschermers van Nederland. Waar de zittende politiek bij monde van Femke Halsema van GroenLinks gisteren nog liet weten geen enkel probleem te zien in Halalvlees, koos het publiek voor massale actie. Met resultaat.

[/ronkende campagnetaal-alert!]

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #110 Gepost op: 31 oktober 2006, 18:48:10 »
Ik voorzie fusiebesprekingen tussen Gert Wilders' partij en de Partij voor de Dieren ;)
,,,,فلافل

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #111 Gepost op: 31 oktober 2006, 22:32:59 »
Ik voorzie fusiebesprekingen tussen Geert Wilders' partij en de Partij voor de Dieren ;)

De partij wil natuurlijk onderhandelen met sneeuwvlokje :) ;)

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #112 Gepost op: 04 november 2006, 13:17:29 »
Had ik al gemeld dat ik niet op de PvdD stem  ;D
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #113 Gepost op: 25 november 2008, 23:22:29 »
Op 8 december is het weer islamitisch offerfeest en zullen er weer heel wat dieren geofferd worden. Laten we hopen dat dit zonder leed gebeurt. Wat ik me afvraag is of de boeren rond deze periode ook op de hoogte zijn van dit feest en extra alert zijn op mogelijke diefstal van kleinvee uit de wei.

Hoop hier bij mij in Deventer in de buurt geen dieronvriendelijkheden waar te nemen in de Turkse gemeenschap... :( :o

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:AH: vegetarisch vs. halal
« Reactie #114 Gepost op: 25 november 2008, 23:29:36 »
Je werpt daar regelmatig een kijkje in de keukens?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.