Vegatopia Forum

Valess

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Elsbeth

Re:Valess
« Reactie #260 Gepost op: 14 maart 2005, 15:48:26 »
Daar las ik ook dat Quorn zo veel geroerd moet worden, dat het net zo veel energie kost als vlees :(
Wat  bedoel je?

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Valess
« Reactie #261 Gepost op: 14 maart 2005, 15:57:11 »
ik citeer: (over het feit dat vervangers ook veel energie kosten)
'voor de fabricage van quorn bijvoorbeeld, een produkt dat gebaseerd is op een schimmel, moet vrij lang worden geroerd. Daardoor scoort het wat energie balns betreft net zo slecht als varkensvlees.'
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Valess
« Reactie #262 Gepost op: 14 maart 2005, 18:48:58 »
Nou we hebben de mediterane stukjes geprobeerd, en ik vond het niks (en ik ben geen moeilijk eter!).

Had iemand al gewaarschuwd dat er een kaassmaak aanzit?

Ik eet nog heel af toe vlees en verloofde wat vaker, maar onze keuken komt het niet meer in! Quorn, tofu of tempeh was lekkerder geweest.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Valess
« Reactie #263 Gepost op: 14 maart 2005, 19:02:09 »
Had iemand al gewaarschuwd dat er een kaassmaak aanzit?
Ik dacht dat alhoewel het in alle toonaarden ontkend wordt door Campina het hier al wel een paar keer opgemerkt is...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Valess
« Reactie #264 Gepost op: 14 maart 2005, 19:08:00 »
ja, je hebt gelijk. we hadden het kunnen weten....
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Valess
« Reactie #265 Gepost op: 14 maart 2005, 19:08:32 »
Vanavond hebben wij hier de gepaneerde Valess geprobeerd en het beviel ons prima. Ik vind het echt lekker!
"AAAH!!"
"HMPF!"

Elsbeth

Re:Valess
« Reactie #266 Gepost op: 14 maart 2005, 20:09:24 »
ik citeer: (over het feit dat vervangers ook veel energie kosten)
'voor de fabricage van quorn bijvoorbeeld, een produkt dat gebaseerd is op een schimmel, moet vrij lang worden geroerd. Daardoor scoort het wat energie balans betreft net zo slecht als varkensvlees.'
Ja en hoeveel moeite is er denk je nodig voor het maken van een potje seitan? Ik denk dat je echt geen eten kan vinden wat ook nog eens aan 'energiebalans' eisen voldoet..  :-X

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Valess
« Reactie #267 Gepost op: 14 maart 2005, 20:29:59 »
ik citeer: (over het feit dat vervangers ook veel energie kosten)
'voor de fabricage van quorn bijvoorbeeld, een produkt dat gebaseerd is op een schimmel, moet vrij lang worden geroerd. Daardoor scoort het wat energie balans betreft net zo slecht als varkensvlees.'
Ja en hoeveel moeite is er denk je nodig voor het maken van een potje seitan? Ik denk dat je echt geen eten kan vinden wat ook nog eens aan 'energiebalans' eisen voldoet..  :-X
elke menselijke activiteit belast het milieu in meerdere of mindere mate. Energiebalans zou wel eens door kunnen slaan bij vegetarische producten. Maar bij vleesproducten is het veel erger: hoeveel water er per kilo wel niet nodig is, of hoeveel plantaardig voedsel voor diezelfde kilo. Laat staan de hoeveelheid afval die ontstaat bij de bioindustrie.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Valess
« Reactie #268 Gepost op: 15 maart 2005, 08:30:34 »
Ook de roerbakstukjes gebruikt en prima. Ik denk dat Valess allereerst heel aantrekkelijk is voor mensen die af en toe vleesloos willen eten. Als vegetarier denk ik nu ik drie verschillende valess gebruik heb het af en toe ook zal gebruiken.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Valess
« Reactie #269 Gepost op: 15 maart 2005, 10:17:25 »
Ik vind ze bij Quorn eerlijk gezegd 'minder beschoft' dan bij Campina, omdat zij zich (in tegenstelling tot Campina) richten op de vegatariërs en dus wéten dat het hun klanten veel uitmaakt wat voor eieren erin zitten.

Minder onbeschoft bedoel je waarschijnlijk? Eh... daar zou ik me maar niet te al te veel illusies over maken, hoor. Quorn richt zich in eerste instantie ook niet op vegetariërs. Uit de 'meestgestelde-vragen-sectie' op de Quorn-website:

Hihi, volgens die redenatie zou ik Quorn juist beschofter vinden dan Campina. Als een bedrijf zich immers duidelijk of in hoofdzaak op vegetariers richt en dan toch 'stiekem' legbatterijeieren gebruikt, terwijl ze daarvan weten dat veel vega's hiertegen zijn, vind ik dat minder eerlijk dan een bedrijf die dat doet, maar zich niet in hoofdzaak op vega's richt. Dan verwacht je immers al bij voorbaat dat ze aan dierenleedvermindering geen prioriteit zullen stellen.
'fish are friends, not food!'

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Valess
« Reactie #270 Gepost op: 15 maart 2005, 10:20:38 »
Viz, Campina richt zich niet op vegetariers. J@n legde uit dat Quorn dat ook niet echt doet.

joeps

Re:Valess
« Reactie #271 Gepost op: 15 maart 2005, 10:44:32 »
Het kon ook niet anders dan dat jullie al van Quorns legbatterijperikelen wisten.

Nooit geweten dat Quorn zich niet primair op vegatariërs richt. Maar ik blijf qua legbattereieren het "minder beschoft" (en daarmee bedoel ik dus "onbeschofter") vinden dan Valess, omdat Quorn een product van de vegatariërs is geworden (?) en Valess eet iedereen tegenwoordig volgens mij.

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Valess
« Reactie #272 Gepost op: 15 maart 2005, 10:54:40 »
Viz, Campina richt zich niet op vegetariers. J@n legde uit dat Quorn dat ook niet echt doet.

Daarom zei ik ook 'volgens die redenatie' dwz de redenatie in het hypothetische geval wanneer Quorn zich wel alleen op vegetariers zou richten. (Ik wist dus reeds dat dat niet het geval is)  ::)
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2005, 10:54:56 door Viz »
'fish are friends, not food!'

Kiwi

Re:Valess
« Reactie #273 Gepost op: 15 maart 2005, 10:59:03 »
Maar dan zou je Quorn juist onbeschofter moeten vinden toch, in plaats van beschofter (als dat een woord is, warschijnlijk is het afgeleid van beschaafder bedenk ik me nu).

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Valess
« Reactie #274 Gepost op: 15 maart 2005, 10:59:33 »
't zou toch heel stom zijn van een producent om zich alleen op vegetariërs te richten: dat is zo'n kleine doelgroep.. (ja ik ga er van uit dat mensen winst willen maken).
Eet gezond & eet taartjes

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Valess
« Reactie #275 Gepost op: 15 maart 2005, 11:03:41 »
Maar dan zou je Quorn juist onbeschofter moeten vinden toch, in plaats van beschofter (als dat een woord is, warschijnlijk is het afgeleid van beschaafder bedenk ik me nu).

Ehm ja, vandaar het misverstand waarschijnlijk...  ::)  (het was nog vroeg... ;)  )
In die situatie zou ik Quorn dan inderdaad ONbeschofter vinden dan Campina.
'fish are friends, not food!'

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Valess
« Reactie #276 Gepost op: 15 maart 2005, 11:35:39 »
Er is toch langzamerhand een merkwaardig woordgebruik in deze draad. Onbeschoft is lomp, ongemanierd, waarschijnlijk heeft het woord te maken met onbeschaafd.
Is Quorn of Campina dan lomp of ongemanierd door zich te richten op een doelgroep waar ze hun product aan kunnen verkopen?
Ik zou wel kunnen zeggen dat ze hun zaakjes wat te mooi voorgespiegeld hebben, of dat ze verkeerde verwachtingen wekken, of dat ze meegaan met een trend van part-time vegetarisme, of meewaaien met de wind van gezondheidspropagandisten. Maar "onbeschoft" ???
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

joeps

Re:Valess
« Reactie #277 Gepost op: 15 maart 2005, 16:33:07 »
Maar "onbeschoft" ???

Een aantal berichten geleden probeerde ik dit al te nuanceren door de term "minder beschoft" te gebruiken. Misschien had ik beter kunnen zeggen "niet zo netjes", aangezien het woord "beschoft" blijkbaar tot misverstanden leidt.

By the way, is er nog iemand hier (en dan bedoel ik niet de veganisten) die Valess weigert te eten vanwege de industriemelk die erin zit?

Monie

Re:Valess
« Reactie #278 Gepost op: 16 maart 2005, 23:27:48 »
Ik zal het niet snel eten omdat ik zuivelgebruik tot het minimum probeer te berken. Voor mijn vriend, die wel melk drinkt, koop ik het -als er binnenkort geen eiwit van legbatterij eieren meer inzit- wel.

Ik had trouwens een briefje in de bus van Campina dat ze gaan overstappen op scharrelei-eiwit bij het produceren van de Valess. Blijkbaar krijgt iedereen die ze over de legbatterij eieren gebeld/gemaild heeft bericht (Willem kreeg een telefoontje). Dat vind ik wel netjes van ze. Ik kreeg er meteen een Valess receptenboekje bij. ;)

Aiko

Re:Valess
« Reactie #279 Gepost op: 22 maart 2005, 23:40:19 »
Ik heb dat Valess spul van 't weekeinde geprobeerd. Het smaakte niet super veel anders dan ander spul ter vervanging van vlees, eigenlijk. Dat is zowel niet positief als negatief, maar zo neutraal als wat.