Vegatopia Forum

Valess

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Valess
« Reactie #220 Gepost op: 05 maart 2005, 18:21:45 »
Het Voedingscentrum heeft er dit over te zeggen:

‘Campina presenteert het te veel als een vleesvervanger, maar het mist ijzer dat juist het specifieke van een vleesvervanger is'', aldus voedingsdeskundige en woordvoerster Ineke Volkers: ‘Vlees is de grootste leverancier van ijzer. Zodra dat te veel wordt vervangen moet je een alternatief hebben, zoals peulvruchten, tahoe, tempeh, eieren en noten. Bovendien zegt Campina dat je minder vlees moet eten. Dat is niet zo. Je moet mager vlees eten om in ieder geval toch wat voldoende verzadigde vetten tot je te krijgen.’ Op zich vindt ze Valess een mooi product. Als je het een keer per week eet, is het geen probleem, maar dus wel als je het veel meer gaat gebruiken.’

Bron: Marketing online

Fabian

Re:Valess
« Reactie #221 Gepost op: 05 maart 2005, 18:30:44 »
Bij het voedingscentum zijn ze volgens mij ook niet goed snik. Laatst nog met ze gebeld en ze zeiden dat je prima vlees kon vervangen, maar melk dat hoort toch echt bij de voeding.

In Amerika zijn vooraanstaande kankerorganisaties die zeggen dat je maximaal 80 gram (rood) vlees zou moeten eten, als je al vlees eet. Terwijl een Nederlandse man 142 gram rood vlees per dag eet.

Ik heb een heel sterk gevoel dat dergelijke organisaties toch een flinke lobby ondervinden van de vleesindustrie. Ook interessant:
http://www.kanker-actueel.nl/index.asp?blz=on_vo.vlees&nieuws=7936

Voorlichtingsbureau vlees en de nationale kankerbestrijding eisen van het nationaal fonds tegen kanker dat ze van hun site schrappen dat je beter geen vlees kunt eten. Anders onderneemt men stappen. Dan komt er een stevig weerwoord van een arts/bioloog en vervolgens reageert voorlichtingsbureau vlees met 'ok laten we het er maar bij houden want anders wordt het een welles niettus spelletje'.


Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Valess
« Reactie #222 Gepost op: 05 maart 2005, 18:38:25 »
Maar dat is een andere discussie. Ik had beter minder uitvoerig kunnen citeren. Waar het om gaat is dat het Voorlichtingsbureau vindt dat het geen goede vleesvervanger is omdat er geen ijzer in zit.

Valess zegt daar zelf over:

Valess bevat in tegenstelling tot vlees geen ijzer. Campina is bewust terughoudend met verrijking van ijzer, omdat mensen met een gevarieerd eetpatroon al voldoende ijzer binnen krijgen. Indien je dagelijks VALESS gaat eten, dan raden wij aan om extra graanproducten te eten in combinatie met vitamine C (bijvoorbeeld uit fruit en groente). Extra vitamine C helpt namelijk om het ijzer beter op te nemen.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2005, 18:42:02 door J@n »

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Valess
« Reactie #223 Gepost op: 05 maart 2005, 19:57:34 »
Valess zegt daar zelf over:
Indien je dagelijks VALESS gaat eten,

:pukey: DAGELIJKS Valess eten? Getver... Ik heb nog een keer de Mediterrane gehaald, en die is wel beter dan de mild gekruidde, maar nog steeds niet echt lekker te noemen.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Valess
« Reactie #224 Gepost op: 07 maart 2005, 12:41:16 »
Ik hoor net van Wakker Dier dat Campina heeft toegezegd over te gaan schakelen op scharreleieren. Quote: "Vanaf 21 maart zullen alle in Valess verwerkte eieren uitsluitend afkomstig zijn van scharrelkippen."

Nee, over de gebruikte melk wordt niks gezegd.
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2005, 12:43:03 door J@n »

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Valess
« Reactie #225 Gepost op: 07 maart 2005, 22:23:56 »
Het heeft even geduurd, maar hier is ie dan toch:

Vegatopia's Grote Valess Test

overanalizing

Re:Valess
« Reactie #226 Gepost op: 08 maart 2005, 00:08:52 »

Monique

Re:Valess
« Reactie #227 Gepost op: 08 maart 2005, 08:18:44 »
Ja zeker leuk gedaan die Vegatopia's Grote Valess Test .

Ik ben helaas Valess nog niet tegengekomen in de winkels bij mij in de buurt, dus heb het product nog niet kunnen proeven.

Monie

Re:Valess
« Reactie #228 Gepost op: 08 maart 2005, 09:55:48 »
Ik hoor net van Wakker Dier dat Campina heeft toegezegd over te gaan schakelen op scharreleieren. Quote: "Vanaf 21 maart zullen alle in Valess verwerkte eieren uitsluitend afkomstig zijn van scharrelkippen."

Nee, over de gebruikte melk wordt niks gezegd.


Toch weer een stap in de goede richting. :)

Elsbeth

Re:Valess
« Reactie #229 Gepost op: 08 maart 2005, 12:57:26 »
Ik heb gisteren voor het eerst Valess geprobeerd! In de introductieperiode zag ik HEEL VEEL pakjes Valess in mijn Edah liggen, dus toen ik daar gisteren naar toe ging had ik al helemaal bedacht dat ik zo'n ding zou kopen (ik vind het op een karbonade lijken). Helaas lagen er slechts 3 (!) pakjes en alleen de roerbakblokjes. Die heb ik maar gekocht. Oordeel:
zowel rauw als gebakken vond ik het lekker. Het deed mij meteen denken aan de stukjes vlees in de bami of nasi van de afhaalchinees! Erg kippig inderdaad en ook flink zout, maar gelukkig houd ik daarvan. Ik denk dat ik dit vleeseters wel voor kan gaan schotelen in de toekomst! Nu snel de andere varianten uitproberen!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Valess
« Reactie #230 Gepost op: 08 maart 2005, 13:16:20 »
Ik kon mij maar niet tot een aankoop aanzetten. Het uiterlijk wekte allerminst mondwater op. En nu ik jouw post lees, weet ik het zeker:  :nooo:
Kippig en vlezig, brrrrrrrr...te lang vegetarier daarvoor: ik ga er waarschijnlijk van over mijn nek.
de tuin: dat ben ik

Elsbeth

Re:Valess
« Reactie #231 Gepost op: 08 maart 2005, 13:21:36 »
Kippig en vlezig, brrrrrrrr...te lang vegetarier daarvoor: ik ga er waarschijnlijk van over mijn nek.
:laugh: Nou als ik de reacties hier lees, zijn de meeste mensen ook niet echt voor hoor.. Ikke lekker wel!  ::)

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Valess
« Reactie #232 Gepost op: 08 maart 2005, 13:30:43 »
Dat is alleen maar mooi  :) Ik ben er ook wel blij mee, zal misschien toch wat mensen over de streep trekken, he. En elke niet geconsumeerde dwangkip is een geredde kip.
de tuin: dat ben ik

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Valess
« Reactie #233 Gepost op: 08 maart 2005, 14:12:41 »
Ik vind het wel een uitkomst voor bepaalde gerechten. De kaasfondueachtige saus met grove stukken die je met stokbrood serveert. Heet bij de Italiaan pollo alla gorgonzola of Scalollopa al vino bianco. Wij hebben hier vorige week wel van gesmuld. De nog grotere stukken vonden we wel lekker maar dat soort eten hebben we niet zo vaak. Het is zo gebaseerd op een ding met aardappels en groente. En zoiets eten we hooguit één keer per maand. De kleinere stukjes vinden we ook wel een goede vervanging van Quorn stukjes. Die zullen we toch ook wel blijven gebruiken hoewel die een stuk duurder blijven.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Elsbeth

Re:Valess
« Reactie #234 Gepost op: 08 maart 2005, 15:59:13 »
De kleinere stukjes vinden we ook wel een goede vervanging van Quorn stukjes. Die zullen we toch ook wel blijven gebruiken hoewel die een stuk duurder blijven.
Kan je dan een grote filet niet in stukjes snijden/brokkelen/maken? Scheelt erg in de kosten natuurlijk.
Ik denk dat Valess het alternatief op vlees is wat het meest in de buurt komt van vlees, vergeleken met Tivall, Quorn, Planet Green etc.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Valess
« Reactie #235 Gepost op: 08 maart 2005, 16:31:21 »
De kleinere stukjes vinden we ook wel een goede vervanging van Quorn stukjes. Die zullen we toch ook wel blijven gebruiken hoewel die een stuk duurder blijven.
Kan je dan een grote filet niet in stukjes snijden/brokkelen/maken? Scheelt erg in de kosten natuurlijk.
Ik denk dat Valess het alternatief op vlees is wat het meest in de buurt komt van vlees, vergeleken met Tivall, Quorn, Planet Green etc.
Als je dat lukt kan dat natuurlijk wel. Maar bij de ervaringen staat ook al dat het zo verbrokkelt. Was het gewicht niet ongeveer gelijk?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Danielle

Re:Valess
« Reactie #236 Gepost op: 08 maart 2005, 17:16:22 »
In 'Vegatopia's grote Valess test' las ik dat de burgers niet te klein bevonden werden?

Ik vind ze eigelijk wel erg groot, hoor!

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Valess
« Reactie #237 Gepost op: 08 maart 2005, 17:24:49 »
Ik vind ze ook aan de grote kant, vooral omdat ze zo zout zijn hoef ik er niet zoveel van. Het mooiste zou zijn als ze de Meditarrane smaak in de mini-uitvoering hadden, dan kon ik er twee nemen ipv drie (die ongeveer evenveel zijn als 1 grote).
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Valess
« Reactie #238 Gepost op: 08 maart 2005, 17:49:48 »
Ik heb nog steeds niet de moed op kunnen brengen Valess te kopen, ondanks mijn heilige queeste om in dit aardse leven zoveel mogelijk vega-producten uit te proberen. Nu ik de lauwe reacties van de grote-Vegatopia-test lees ga ik des te harder twijfelen.
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2005, 17:55:42 door Jasper »

Elsbeth

Re:Valess
« Reactie #239 Gepost op: 08 maart 2005, 18:46:36 »
Nu ik de lauwe reacties van de grote-Vegatopia-test lees ga ik des te harder twijfelen.
Ach jonguh... vegetariers zeuren altijd zo! :P Ik vind het erg lekker! .. so try it!  :thumbsup: