Vegatopia Forum

Valess

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Tamara

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #20 Gepost op: 03 februari 2005, 21:48:21 »
Meer vleesvervangers opkomst! Dit is zeer positief.
Ben benieuwd hoe die smaakt.

the_disheaver

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #21 Gepost op: 04 februari 2005, 00:06:33 »
Jawel, het staat hier (als ie het niet doet> gezond eten > vragen > Valess in de winkel > Waar kan ik Valesse kopen)

Wel apart, hij is pas 14 maart bij AH te krijgen...
Op de site hebben ze het over volgende week.
Jah, klopt. In de meeste supermarkten zijn ze volgende week maandag al, behalve bij de C1000 (ergens halverwege feb) en de AH (14 maart).
Zie de link
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2005, 00:06:58 door the_disheaver »

looskuh

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #22 Gepost op: 04 februari 2005, 19:13:06 »
Als ik ze zo zie, zien ze er niet heel veel anders uit dan die ze nu al bij de Laurus winkels hebben. (Super de Boer, Edah, Konmar)
Ik ben even de naam kwijt van het merk. Alleen de hamburgers zijn buitengewoon lekker, de schintzels en andere dingen tamelijk suf.

Maar ik hoop er het beste van!

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #23 Gepost op: 04 februari 2005, 19:58:25 »
Ik ben heel nieuwsgierig naar de smaak. Misschien kunnen we met een Vegatopia-jury een stuk of wat van die producten uitgebreid gaan testen de komende weken.

Regel dat, J@n! Mail de campina, bestel een doos met die dingen, gaan wij een paar dagen heerschen in de keuken om met onze bevindingen naar buiten te komen in een artikel. Als je ze toch hebt, vraag dan of ze willen adverteren op je site.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Miezemiez

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #24 Gepost op: 05 februari 2005, 17:47:14 »
Biomelk hoop ik.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #25 Gepost op: 05 februari 2005, 23:43:38 »
Biomelk hoop ik.

daar ga ik niet vanuit.
,,,,فلافل

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #26 Gepost op: 06 februari 2005, 09:55:55 »
Biomelk hoop ik.

Hoop is een mooi ding, maar reken er maar niet op. Als ze biologische melk gingen gebruiken, was dat een extra verkoopargument geweest en dan zouden ze dat wel heel duidelijk vermeld hebben. Ik denk niet dat Campina zich met dit nieuwe vleesalternatief (specifiek) richt op vegetariërs of op mensen die biologische producten kopen.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #27 Gepost op: 06 februari 2005, 10:59:27 »
Ik heb vannacht gedroomd dat ik het ging eten en dat het heel droog smaakte...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #28 Gepost op: 06 februari 2005, 11:39:39 »
Hoewel ik het op de markt komen van nieuwe vleesvervangers alleen maar kan toejuichen denk ik niet dat we ons de illusie moeten maken dat diervriendelijke of andere altruïstische factoren enige invloed hebben gehad op de beslissing van Campina om dit product te creëren.  Ze proberen enkel een nieuwe markt te creëren voor hun melk en er is tegenwoordig nu eenmaal een markt voor lekkere vleesvervangers.

De vooringenomen opmerkingen op hun websites zijn weliswaar normaal op commerciële sites maar ergeren me mateloos.  

In de praktijk blijkt het voor vleeseters niet eenvoudig vlees te laten staan omdat er geen lekker alternatief verkrijgbaar is.

Minder vlees eten draagt bij aan de gezondheid. Vlees en vleesproducten zijn weliswaar belangrijke bronnen van eiwit, ijzer en vitamine B, maar het is geen enkel probleem om vlees af en toe te vervangen.


En waar er gesproken wordt over 'dierenwelzijn' verkopen ze helemaal onzin.  Natuurlijk gebruikt men geen biologische melk dus deze vleesvervanger is zeker niet diervriendelijk (enkel minder erg dan gewoon vlees).

Is VALESS goed voor het dierenwelzijn?

Ja, want VALESS wordt bereid uit koemelk. Voor het welzijn van melkkoeien gelden in Nederland strenge regels, waar Campina-veehouders zich ook aan dienen te houden.


Ja hoor, alsof Nederlandse melkkoeien zo'n luxeleven leiden.

Is VALESS milieuvriendelijk?

Relevante door de Nederlandse overheid benoemde milieucriteria zijn energie/klimaatverandering en landgebruik.
Voor wat betreft het broeikaseffect, vermesting en verzuring is de milieubelasting van VALESS een factor 3 lager dan vlees en vergelijkbaar met andere vleesvervangers. Het landgebruik van VALESS is een factor 3 tot 6 lager dan vlees en zelfs gunstiger dan plantaardige vleesvervangers. Daarom kan gesteld worden dat VALESS een milieuvriendelijke variatie op vlees is.


En hier wordt volgens mij ronduit gelogen.  Dat dit product minder milieubelastend is dan gewoon vlees geloof ik wel, maar dat het milieuvriendelijker is dan plantaardige vleesvervangers geloof ik niet.  Volgens mij heeft men gewoon de rechtstreekse milieulast van de productie vergeleken maar heeft men bij hun vleesvervanger geen rekening gehouden met de milieubelasting die de productie van het voer voor hun melkkoeien oplevert.  Het maken van een goed milieu-effectenrapport van producten is moeilijk maar houdt rekening met alle factoren, dus ook voedsel voor de melkkoeien, transport, verpakking, ...

En als Campina werkelijk zoveel om dieren en het milieu zouden geven dan zouden ze biologische melk gebruiken.  Maar ja, dat zou waarschijnlijk niet goed zijn voor hun winstmarge.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2005, 13:59:10 door Ligfietsertje »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #29 Gepost op: 06 februari 2005, 13:10:41 »
Behoorlijk jammer zo'n vleesvervanger vervaardigd uit bio-industriemelk.  :nooo:

Ik zou haast zeggen dat je misschien beter een keer per week een stukje biologisch vlees kan eten, dan elke dag zo'n valess.

Miezemiez

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #30 Gepost op: 06 februari 2005, 20:12:11 »
campina heeft echt zn kop in t zand.
alsof vegetariers het dan nog gaan kopen.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #31 Gepost op: 06 februari 2005, 20:26:53 »
campina heeft echt zn kop in t zand.
alsof vegetariers het dan nog gaan kopen.

Ik denk dat ze zich eerder richten op vleeseters die eens iets gezonders willen eten of wat anders willen proberen dan op vegetariërs.

Niet alle vegetariërs eten alleen maar dierlijke producten die afkomstig zijn van biologische teelt.  Zeker als het gaat om geen zuivere producten (zoals melk, kaas, ...) maar om ingrediënten of grondstoffen (melk in koekjes, eieren in Quorn, kaas op pizza, melk in vleesvervangers) zijn er nog een pak vegetariërs die wel dierlijke producten uit de bio-industrie consumeren.  Dus ook onder vegetariërs zal dit product aftrek vinden.
(Dat schrijf ik trouwens niet als kritiek op deze vegetariërs, wel als vaststelling.  Ik ben al blij met iedereen die ook maar enige poging doet om rekening te houden met dieren en mensen in zijn/haar consumentengedrag, ook al is die persoon daarin niet helemaal consequent.
Deze vleesvervanger geeft me wel een 'dubbel' gevoel, en ik zal dan ook eerder kiezen voor andere vleesvervangers.)

Miezemiez

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #32 Gepost op: 06 februari 2005, 20:31:49 »
maar, waarom zou een vleeseter dat kiezen?

Gezond lijkt het me niet, bioindustrie melk zit vol troep en de vleeseters die ik ken zijn vastgeroest aan hun stukje vlees.
Misschien wel hoor, misschien kiezen ze het wel, maar tjee, van het ene dieronvriendelijke product naar het andere...

overigens ben ik wel een vegetarier die de bioindustrie zoveel mogelijk mijdt. (sp?)
En zoveel mogelijk biologisch.
Geen verkade koekjes, geen marsen, geen verkade chocola, geen pringles etc. etc.

natuurlijk ben ik ook blij voor elke stap vooruit, maar met dit product weet ik het niet zo, het lijkt wel even slecht als vlees...

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #33 Gepost op: 06 februari 2005, 22:45:39 »
In al die jaren dat ik geen vlees of vis heb gegeten is er steeds iets bijgekomen als alternatief. In de begintijd moest ik een heleboel zelf verzinnen, of van die kartonnen sojabrokjes bij de reformwinkel kopen. Je wordt er wel creatief van. Bij elke schnitzel, balletje, worstje dacht ik: "Even proeven". Daar bleven wel producten van over die ik lekker vond en ook bite hadden Gecombineerd met dingen die ik zelf al had gemaakt is er een mooi scala ontstaan van maaltijden. Maar ook daar zaten ingrediënten in die gebaseerd waren op zuivel en ei. Daar heb ik geen moeite mee gehad, omdat de grootste winst zit in het laten leven van dieren, die anders rechtstreeks gedood zouden zijn. Ook Tivall, Quorn en andere merken doen dat uiteraard om de winst. Zij profiteren, maar ik ook, want ik krijg een steeds uitgebreider aanbod om uit te kiezen. Als Campina het heeft ontwikkeld zegt mij dat ook iets over het maatschappelijke verantwoordelijkheidsgevoel van dit bedrijf. Ik heb ook de neiging om altruïsme op andere plekken te zoeken dan bij fabrieksdirecteuren, maar de laatste tijd komen er steeds meer bedrijven met het etiketje "verantwoord ondernemen" erop. Dit is alleen maar toe te juichen.  Denk aan dat prachtige vegetarische chinees indische restaurant in Rotterdam. En er is markt voor, ja. Maar wat is daar mis mee? Moeten goede dingen alleen door de overheid worden afgedwongen?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Miezemiez

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #34 Gepost op: 07 februari 2005, 09:47:40 »
Er komt een etiket van verantwoord erop terwijl het dus niet zo is.
Omdat er geen vlees in zit meteen verantwoord? zo makkelijk is het nou ook weer niet.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #35 Gepost op: 07 februari 2005, 10:01:40 »
Als 't goed is ligt het vandaag in de winkel en als mijn Edah het heeft ga ik die dingen vanavond eens proeven.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #36 Gepost op: 07 februari 2005, 10:12:14 »
alsof vegetariers het dan nog gaan kopen.
Niet alle vegetariers zijn zoals jij ::)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Miezemiez

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #37 Gepost op: 07 februari 2005, 10:40:32 »
alsof vegetariers het dan nog gaan kopen.
Niet alle vegetariers zijn zoals jij ::)

nee sommige boeit het dan niet waar dat melk vandaan komt? dat het BIOindustrie melk is, koeien worden verkracht en de kalveren voor de vleesindustrie meteen weggenomen worden bij de moeder.
Tjonge, ja, door dat product te kopen steun je de bioindustrie/vleesindustrie dus niet? Wel dus.
Maar goed, als dat jou definitie van vegetarier is, go ahead  :ho: :whack:

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #38 Gepost op: 07 februari 2005, 10:48:57 »
Maar goed, als dat jou definitie van vegetarier is, go ahead  :ho: :whack:

Wat is de jouwe dan precies?
Mensen die bijvoorbeeld uit gezondheidsredenen vegetariër zijn tellen niet mee bij jou?

En als je ieder nieuw initiatief direct de grond in wil boren, go ahead  :ho: :whack:
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Fabian

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #39 Gepost op: 07 februari 2005, 12:41:50 »
En als Campina werkelijk zoveel om dieren en het milieu zouden geven dan zouden ze biologische melk gebruiken.  Maar ja, dat zou waarschijnlijk niet goed zijn voor hun winstmarge.


Ik vraag me af hoe goed je op de hoogte bent van de melkveehouderij. In de varkenshouderij en de kippenhouderij liggen de verschillen tussen gangbaar en biologisch nogal uiteen. Biologisch is ook niet zalig makend en er zijn binnen de gangbare melkveehouderij ook een boel bedrijven die afgezien van niet-biologisch voer qua dierenwelzijn zo'n beetje te vergelijken zijn met biologische bedrijven.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2005, 12:42:30 door Fabie de pompidol »