Vegatopia Forum

Valess

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #160 Gepost op: 17 februari 2005, 17:38:53 »
Citaat
"Biologische melk is vijf tot zes cent per liter duurder. "

Voor een kilo kaas is ongeveer zeven liter melk nodig, zo uit het hoofd. Dat zou voor Valess nog wel eens wat meer kunnen zijn, omdat het vet uit de melk grotendeels niet in de Valess gaat maar in iets anders. Maar goed, laten we zeggen dat je voor een kilo zuivelvlees zeven liter melk nodig hebt. Dat scheelt 35 eurocent per kilo.
Als je een ton van dat spul maakt, per jaar, is dat 35.000 euro die je kan besparen door geen biomelk te gebruiken. Ik geloof er geen reet van dat de die-hards dat ooit kunnen compenseren. Ik ken niet één vegetariër die consequent alle van dierlijke afkomst bio koopt. Scharreleieren oké, maar cake, toetjes en mayonaise worden hooguit gechekt op de aanwezigheid van gelatine. 'We doen al genoeg', vinden de vega's in mijn vriendenkring, en ik geef ze groot gelijk.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #161 Gepost op: 17 februari 2005, 20:50:08 »
bio melk is echt wel flink duurder dan gewone melk hoor. Een pak bio melk komt al snel richting een euro per liter in de supermarkt en gewone goedkope melk heb je al voor 96 cent per 2 liter.

Toch is dat niet helemaal een eerlijke vergelijking.  Als je de prijs van biologische melk vergelijkt met deze van melk van een bekend merk dan is het prijsverschil vaak al veel kleiner.  Een liter 'Campinamelk' is ook helemaal niet zo goedkoop.

Monie

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #162 Gepost op: 17 februari 2005, 21:12:26 »
Tsja, zoals al meerdere keren gezegd: Campina richt zich met Valess niet specifiek op vegetariers en ik denk dat er weinig vleeseters vallen over gewone melk of legbatterij eieren.

 M.a.w.: de groep mensen die Campina niet bereikt omdat ze bepaalde 'verkeerde'  ingredienten in hun Valess gebruiken, is te verwaarlozen.


Toch ken ik aardig wat mensen die "goede" ingredienten wel belangrijk vinden en dat zijn niet allemaal vegetariers. Misschien is de groep toch groter dan je in eerste instantie zou denken.

Na acties van Wakker Dier zijn al een aantal bedrijven uit de eierverwerkende industrie overgestapt op scharreleieren en dat zijn ook bedrijven waarvan je zou zeggen dat de groep mensen die ze niet bereikten omdat er legbatterijeien in hun product zaten te verwaarlozen is.  Dus wie weet, stapt Campina uiteindelijk ook over.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2005, 21:15:46 door Monie »

Ben

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #163 Gepost op: 17 februari 2005, 22:18:10 »
Zuivel is ongezonder dan vlees. Ik snap er niets van  ???

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #164 Gepost op: 17 februari 2005, 23:30:34 »
Zuivel is ongezonder dan vlees. Ik snap er niets van  ???
Dit is nieuw voor mij, waar baseer je dat op?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Elsbeth

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #165 Gepost op: 18 februari 2005, 12:35:35 »
bio melk is echt wel flink duurder dan gewone melk hoor. Een pak bio melk komt al snel richting een euro per liter in de supermarkt en gewone goedkope melk heb je al voor 96 cent per 2 liter.

Toch is dat niet helemaal een eerlijke vergelijking.
Inderdaad is melk van Campina sowieso niet goedkoop, maar de ik vind de vergelijking wel kloppen. Ik neem de AH als uitgangspunt: een liter AH biologische melk of een liter Zaanse Hoeve. Zo bedoel ik het.
Mensen die actie willen gaan voeren of in ieder geval Campina op het gebruik van scharreleiren en biomelk willen attenderen veel succes!

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #166 Gepost op: 18 februari 2005, 19:31:40 »
Ik heb zo'n burger geprobeerd en vond hem wel lekker.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

joeps

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #167 Gepost op: 19 februari 2005, 15:21:11 »
Citaat
Na acties van Wakker Dier zijn al een aantal bedrijven uit de eierverwerkende industrie overgestapt op scharreleieren en dat zijn ook bedrijven waarvan je zou zeggen dat de groep mensen die ze niet bereikten omdat er legbatterijeien in hun product zaten te verwaarlozen is.  Dus wie weet, stapt Campina uiteindelijk ook over.

Campina is nog totaal onervaren op het gebied van vleesvervangers en heeft een reputatie op te bouwen. Ik zie het, desnoods na aandringen van Wakker Dier, toch wel gebeuren dat Campina overstapt naar scharreleieren.
Ik zou ze in elk geval de tijd geven om de mogelijkheden om over te stappen. Ze zeggen immers dat ze er mee bezig zijn. Zelf ben ik erg blij dat Campina juist de vleeseters als doelgroep kiest. Het product wordt er misschien minder biologisch door, maar elke Valess-burger die door een vleeseter gegeten wordt, is een stukje dierenleed minder.

Ikzelf heb het nog niet gegeten, maar volgens de column van Pierre Wind in de Nieuwe Revu moet het wel lekker zijn (een 8,5 tegenover 5,5 tot 6,5 andere vegetarisce producten!)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #168 Gepost op: 19 februari 2005, 15:46:39 »
Het product wordt er misschien minder biologisch door, maar elke Valess-burger die door een vleeseter gegeten wordt, is een stukje dierenleed minder.

Nou qua dierenleed zal het niet minder zijn dan een stuk vlees. Echter het is wel zo dat vleeseters die regelmatig dit alternatief nemen misschien ook andere alternatieven gaat proberen en regelmatig nemen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #169 Gepost op: 19 februari 2005, 20:28:58 »
Een koe kan volgens mij heel wat meer van zulke dingen produceren dan vlees.

Ik vond hem lekker, niet te draderig en had wel smaak.
Zo.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #170 Gepost op: 20 februari 2005, 00:04:32 »
Het product wordt er misschien minder biologisch door, maar elke Valess-burger die door een vleeseter gegeten wordt, is een stukje dierenleed minder.

Nou qua dierenleed zal het niet minder zijn dan een stuk vlees. Echter het is wel zo dat vleeseters die regelmatig dit alternatief nemen misschien ook andere alternatieven gaat proberen en regelmatig nemen.
Principeel niet, maar wel in omvang.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Ben

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #171 Gepost op: 20 februari 2005, 12:14:34 »
Zuivel is ongezonder dan vlees. Ik snap er niets van  ???
Dit is nieuw voor mij, waar baseer je dat op?

Hebreeën 4,13:
"Wie van melk leeft is een zuigeling; die heeft nog geen weet van de rechte leer. "

Voor het overige: persoonlijke ervaring.


Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #172 Gepost op: 20 februari 2005, 12:19:30 »
Het product wordt er misschien minder biologisch door, maar elke Valess-burger die door een vleeseter gegeten wordt, is een stukje dierenleed minder.

Nou qua dierenleed zal het niet minder zijn dan een stuk vlees. Echter het is wel zo dat vleeseters die regelmatig dit alternatief nemen misschien ook andere alternatieven gaat proberen en regelmatig nemen.
Principeel niet, maar wel in omvang.

Weet niet. Er zit kippenei en melk in. Dus er lijd een kip en een koe. En de indirecte lijdenswegen erbij opgeteld.
En melk was geloof ook de witte motor van de vleesindustrie, want waar gaan de afgedankte melkkoeien naar toe? Juist. Maar goed al die producten hebben wel iets met elkaar van doen. Het is eigenlijk wel meer principe.
Stem op de Partij voor de Dieren

Joanie

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #173 Gepost op: 20 februari 2005, 20:42:33 »
ik wil even kwijt..ongeacht alle voors en tegens.. :-X K heb de ministukjes geprobeerd.. bij rijst en groente.... ik vond ze lekker, inderdaad een lekkere bite, wel een b tje zout. (en dat wil wat zeggen want k doe OVERAL zout op.)
Ga morgen de gepaneerde versie vinden.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #174 Gepost op: 20 februari 2005, 22:52:02 »
vandaag de Valess gepaneerd geprobeerd. Best lekker! Bite was prima, hoewel sommige stukjes iets taaier waren dan andere. Maar niet zo taai of papierachtig als quorn gelukkig. Ik vond het vooral erg op een kaasburger lijken. Niet te groot ook. Wel behoorlijk zout.
,,,,فلافل

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #175 Gepost op: 21 februari 2005, 09:36:33 »
Zuivel is ongezonder dan vlees. Ik snap er niets van  ???
Dit is nieuw voor mij, waar baseer je dat op?

Hebreeën 4,13:
"Wie van melk leeft is een zuigeling; die heeft nog geen weet van de rechte leer. "

Voor het overige: persoonlijke ervaring.


Hebreeën 4:13???
Dit gaat over rust en niet over voedsel
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #176 Gepost op: 21 februari 2005, 11:08:49 »
volgens mij staat het in hebr 5:13.
Zo.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #177 Gepost op: 21 februari 2005, 11:23:36 »
volgens mij staat het in hebr 5:13.
De tekst is dan: Want ieder die nog van melk leeft heeft geen weet van recht prediking: hij is nog een zuigeling. En bedoeld als beeldspraak voor diegenen die de uitspraken nog op een goede manier moet leren interpreteren. Niet letterlijk tegen melkconsumptie
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Waarom heet Valess Valess?
« Reactie #178 Gepost op: 21 februari 2005, 12:11:00 »
... is het omdat het als "veh-lees" klinkt? Zoals mensen die vlees eten wel eens zeggen als ze een vegetarier willen pesten?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Nieuwe vleesalternatief van Campina
« Reactie #179 Gepost op: 21 februari 2005, 12:25:49 »
Er zit 'less' in, ik kan me voorstellen dat dat misschien wel een verwijzing naar minder vet, minder cholestorol ed. is.