Vegatopia Forum

Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #40 Gepost op: 16 oktober 2006, 18:00:09 »
Ik zou nog (of eigenlijk: uitsluitend) een Drion-pil op mijn lijstje willen zetten in geval van een nucleaire, biologische of gifgas-aanval. Dan konden drie dagen nog wel eens lang blijken te zijn.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2006, 18:21:23 door J@ñe »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline kimske

  • ***
  • 174
  • Geslacht: Vrouw
    • Kimske
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #41 Gepost op: 16 oktober 2006, 18:02:33 »
Ik zou denk ik vnl. blikken met bonen, kikkererwten, sperzieboontjes, krieltjes en soep in huis halen, samen met veel water en vitaminepillen.
geloven is zeker weten dat je twijfelt

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #42 Gepost op: 16 oktober 2006, 18:07:24 »
Blikjes met krielaardappeltjes is niet zo'n gek idee nee.
,,,,فلافل

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #43 Gepost op: 16 oktober 2006, 18:12:35 »
Heeft hier iemand een noodrantsoen?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #44 Gepost op: 16 oktober 2006, 18:14:41 »
Campingmargarine. Gesteriliseerde melk.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #45 Gepost op: 16 oktober 2006, 18:16:17 »
Niks terracotta potten: zuiveringstabletten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #46 Gepost op: 16 oktober 2006, 18:18:54 »
Waxinelichtjes. P., de vriend van Annemieke, zei dat je daar wel een kamer leefbaar kon houden wat betreft temperatuur.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #47 Gepost op: 16 oktober 2006, 18:24:20 »
Ramen. Alleen heet water er op en bam! presto mucho calorieën én vocht.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #48 Gepost op: 16 oktober 2006, 18:54:44 »
Ramen. Alleen heet water er op en bam! presto mucho calorieën én vocht.

Hier moest ik heel lang over nadenken. Ik vroeg me af waarom jij heet water op je ruiten wilde gooien. :bloos:
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #49 Gepost op: 16 oktober 2006, 19:07:41 »
Ik heb ook enige tijd getracht de essentie van het woord 'ramen' in deze context tot me door te laten dringen.
Vooralsnog kwam ik tot de conclusie dat Christiaan geen ramen, one way or another, bedoelt die transparant zijn.


Mij lijken een paar pakjes noedelsoep overigens nog wel handig voor een overlevingspakket. :D
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2006, 19:08:43 door J@ñe »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #50 Gepost op: 16 oktober 2006, 19:17:10 »
Een noodrantsoen voor 3 dagen zou bij mij zowel kwantitatief maar eveneens wat samenstelling betreft fundamenteel anders zijn dan een noodrantsoen voor langere periodes.

Het enige belangrijke als je drie dagen moet leven op het voedsel dat je in huis hebt, b.v. in afwachting van evacuatie, is dat je voldoende calorieën binnen krijgt en voldoende niet-besmette drank (zodat je niet verzwakt en niet ziek wordt).  Evenwichtige voeding en zelf vitamines zijn helemaal niet zo belangrijk in die drie dagen en als je toch eenvoudig voldoende vitamines wil binnen krijgen dan zijn pilletjes het handigste en betrouwbaarste artikel in een noodrantsoen.

Het lijkt me logisch er van uit te gaan dat er geen gas en elektriciteit meer is maar ook geen drinkbaar leidingwater.

Zelf een watervoorraad aanleggen lijkt me aangewezen en voor het voedsel kan het handig zijn te kiezen voor voedsel waarbij niet veel water nodig is voor de bereiding.
De eenvoudig filtertruc die Willem omschrijft volstaat zeker niet om zware metalen, bepaalde bacteriën en virussen, olie, ... te verwijderen.  En rampen die gepaard gaan met wateroverlast (en dat is met bijna alle rampen het geval) zal bijna alle omgevingswater sterk vervuild zijn, zowel met olie en andere giftige stoffen als bacteriologisch.
Een goede filter (te koop in buitensportwinkels) filtert al veel beter dan een bloempot, maar enkele tientallen liters flessenwater opslaan (en tijdig vervangen, water wordt ook slecht)  is de beste oplossing.

Als men niet continu zijn noodrantsoen in het oog wil houden moet een noodrantsoen ook bestaan uit lang te bewaren producten.  Diepvries, vers fruit en groenten, ... zijn geen 'noodrantsoenproducten'.
Bovendien moet het rantsoen bestaan uit verpakkingen die zelf bij een overstroming nog bruikbaar blijven.

Wat voedsel betreft denk ik ook aan waterdicht verpakte crackers (van die buitensporwinkeltoestanden) met calorierijk lang houdbaar beleg (jam, choco, notenpasta, ...), fruit in blik (op siroop), ...
In ieder geval niets dat opgewarmd moet worden.

De meeste mensen kunnen het trouwens perfect 3 dagen uithouden op hun reserves maar zullen misschien wel dusdanig verzwakken in zware omstandigheden dat wel kunnen eten natuurlijk beter is.  Maar bij jonge kinderen ligt dat al anders en bij echt jonge kinderen is kindervoeding een essentieel onderdeel van een noodrantsoen.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2006, 21:11:38 door Ligfietsertje »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #51 Gepost op: 16 oktober 2006, 19:19:06 »
Ik woon vijf hoog, de kans dat onze keuken overstroomt lijkt mij minimaal, dus ik hecht helemaal niet aan waterdichte verpakkingen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #52 Gepost op: 16 oktober 2006, 19:19:42 »
Water is een probleem, maar overal is wel water te vinden: in vijvers, in kanalen. Dat maak je drinkbaar door een terracotta bloempot zonder middengat te vullen met dit water. Die zet je zwevend in een emmer en het uitgezwete water is van vuil verschoond. Dit hoef je alleen maar even te koken en je hebt drinkwater.

Een van de grootste problemen bij rampen is vaak drinkwater.  En dat probleem is echt niet op te lossen met een terracotta-filter (die veel vervuiling niet weg zal filteren) en koken (ga er bij een ramp maar vanuit dat koken geen mogelijkheid is).

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #53 Gepost op: 16 oktober 2006, 19:24:30 »
Ik woon vijf hoog, de kans dat onze keuken overstroomt lijkt mij minimaal, dus ik hecht helemaal niet aan waterdichte verpakkingen.

Dan is dat idd een zorg minder, maar water hoeft natuurlijk niet van onder te komen.

Je zou de eerste niet zijn die er van overtuigd is dat wateroverlast geen probleem kan zijn als je voldoende hoog woont.

Rampen kunnen echter vele vormen aannemen, dus misschien zijn de verdiepen boven je en de ramen wel weg en sijpelt het regenwater door.  En natuurlijk ook al het water dat uit de gesprongen waterleidingen spuit.
Ik heb een tijdje op het tweede (en niet het hoogste) verdiep van een appartement gewoond en heb daar zelf kunnen ondervinden dat dat geen garantie is voor 'geen wateroverlast'.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #54 Gepost op: 16 oktober 2006, 20:37:51 »
Rampen kunnen echter vele vormen aannemen, dus misschien zijn de verdiepen boven je en de ramen wel weg en sijpelt het regenwater door.  En natuurlijk ook al het water dat uit de gesprongen waterleidingen spuit.

Oeh we worden nu wel heel serieus.
Maar het is wel een goed punt.
,,,,فلافل

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #55 Gepost op: 16 oktober 2006, 21:21:01 »
Oeh we worden nu wel heel serieus.

Tja, ik denk dat mensen bij een 'lichte ramp' in Nederland of België helemaal geen noodrantsoen nodig zullen hebben, dus denk ik bewust 'groots' als het een ramp betreft.  Als er echt iets heel groots gebeurd (derde-wereldoorlog-toestanden, grote meteoor-inslag, aardbeving, ...) dan is een noodrantsoen pas echt nuttig als het voldoende is voor enkele weken.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2006, 21:25:25 door Ligfietsertje »

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #56 Gepost op: 17 oktober 2006, 10:12:00 »
Ik heb er nog niet echt bewust over gedacht maar heb altijd wel wat in huis maar dat is meer voor een pin storing ofzo,

heb vaag misschien zitten denken aan lang houdbare instant buitensportvoeding bv van:

http://www.globetrotter.nl/bestellijst.html

niet bedoelt als reclame maar ze hebben een ruime keuze in vega en vegan maaltijden

gezien ik ook wel van kamperen hou heb ik ook wel wat in huis om het mee te koken enkel nog geen waterzuiverings apparaat, dus dat zal wel bereid worden met bier ofzo ;)

Hoe schoon zou regenwater zijn als je het door een Britta filter haalt?

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #57 Gepost op: 17 oktober 2006, 15:15:06 »
Niks terracotta potten: zuiveringstabletten.
Nou dan heb je wel te maken met zwevend vuil in je water. Dat filter je er uit met die terracotta potten en doe er dan zuiveringstabletten in dan heb je een goed alternatief voor het koken. Prima idee.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #58 Gepost op: 17 oktober 2006, 22:54:36 »
Niks terracotta potten: zuiveringstabletten.
Nou dan heb je wel te maken met zwevend vuil in je water. Dat filter je er uit met die terracotta potten en doe er dan zuiveringstabletten in dan heb je een goed alternatief voor het koken. Prima idee.

Nee hoor, toch niet.  Olie en zware metalen krijg je echt niet weg met zuiveringstabletten en terracotta potten.  En bij rampen (zeker bij overstromingen) zal het meeste water ook vervuild zijn met olie en zware metalen.

smikkeltje

Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #59 Gepost op: 18 oktober 2006, 15:57:39 »
ik heb gelukkig veel drank in huis, daar kom ik die drie dagen wel mee door ;) en chocola. en truien.