Een noodrantsoen voor 3 dagen zou bij mij zowel kwantitatief maar eveneens wat samenstelling betreft fundamenteel anders zijn dan een noodrantsoen voor langere periodes.
Het enige belangrijke als je drie dagen moet leven op het voedsel dat je in huis hebt, b.v. in afwachting van evacuatie, is dat je voldoende calorieën binnen krijgt en voldoende niet-besmette drank (zodat je niet verzwakt en niet ziek wordt). Evenwichtige voeding en zelf vitamines zijn helemaal niet zo belangrijk in die drie dagen en als je toch eenvoudig voldoende vitamines wil binnen krijgen dan zijn pilletjes het handigste en betrouwbaarste artikel in een noodrantsoen.
Het lijkt me logisch er van uit te gaan dat er geen gas en elektriciteit meer is maar ook geen drinkbaar leidingwater.
Zelf een watervoorraad aanleggen lijkt me aangewezen en voor het voedsel kan het handig zijn te kiezen voor voedsel waarbij niet veel water nodig is voor de bereiding.
De eenvoudig filtertruc die Willem omschrijft volstaat zeker niet om zware metalen, bepaalde bacteriën en virussen, olie, ... te verwijderen. En rampen die gepaard gaan met wateroverlast (en dat is met bijna alle rampen het geval) zal bijna alle omgevingswater sterk vervuild zijn, zowel met olie en andere giftige stoffen als bacteriologisch.
Een goede filter (te koop in buitensportwinkels) filtert al veel beter dan een bloempot, maar enkele tientallen liters flessenwater opslaan (en tijdig vervangen, water wordt ook slecht) is de beste oplossing.
Als men niet continu zijn noodrantsoen in het oog wil houden moet een noodrantsoen ook bestaan uit lang te bewaren producten. Diepvries, vers fruit en groenten, ... zijn geen 'noodrantsoenproducten'.
Bovendien moet het rantsoen bestaan uit verpakkingen die zelf bij een overstroming nog bruikbaar blijven.
Wat voedsel betreft denk ik ook aan waterdicht verpakte crackers (van die buitensporwinkeltoestanden) met calorierijk lang houdbaar beleg (jam, choco, notenpasta, ...), fruit in blik (op siroop), ...
In ieder geval niets dat opgewarmd moet worden.
De meeste mensen kunnen het trouwens perfect 3 dagen uithouden op hun reserves maar zullen misschien wel dusdanig verzwakken in zware omstandigheden dat wel kunnen eten natuurlijk beter is. Maar bij jonge kinderen ligt dat al anders en bij echt jonge kinderen is kindervoeding een essentieel onderdeel van een noodrantsoen.