Vegatopia Forum

Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Gepost op: 15 oktober 2006, 22:53:21 »
Op www.crisis.nl zegt de Nederlandse overheid dat elke Nederlander in zijn voorraadkast een noodrantsoen voor tenminste 3 dagen moet hebben, voor het geval er een ramp plaatsvindt. Gezellig vooruitzicht.
Wat er dan in dat noodrantsoen moet zitten, staat er mooi niet bij. Wel dat je water in huis moet hebben en een blikopener. En dan moet je er ook nog mee rekening houden dat de elektriciteit uitvalt!
Wat vinden jullie dat er in een verstandig vegetarisch noodrantsoen moet zitten? En, hebben jullie dat dan ook in huis?
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2006, 22:54:41 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.918
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2006, 22:56:23 »
Sultana's! Ik neem flink wat pakjes mee naar Georgie (want daar is het ook maar afwachten in hoeverre ik vegetarisch eten krijg).

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2006, 23:04:30 »
Voor het echte noodrantsoengevoel zou ik ontbijtbiscuits nemen, jeweetwel, die dingen die ze aan baby's geven waarvan de tandjes doorkomen, en blikjes tartrex. En goedkope thee. En sigaretten. En chocolade.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2006, 00:27:00 »
Rook jij?

Voor overdag crackers, want die schimmelen niet snel en zijn na drie dagen ook nog lekker, met pindakaas of een andere notenpasta, caramelpasta durf ik na openen ook nog wel buiten de koelkast te bewaren. Fruit blijft ook goed zonder koelkast, en ook langer dan één dag, dus dat kan ook.

Voor avondeten sojabrokjes en seitan in een pot, want die blijven eeuwig goed. Harde groenten, tomaten misschien wat blikgroenten, hoewel ik die niet zo lekker vind, dus zowel mogelijk groenten die buiten de koelkast bewaard kunnen blijven. Aardappels, rijst en gedroogde pasta blijven allemaal eeuwig goed.

Maarreh drie dagen is niet zo lang, dat hebben we meestal wel in huis, alleen aan het eind van de week zijn de verse groenten op, maar dan hebben we nog wel allerlei diepvriesgroenten, die, als we de vriezer niet te vaak openen als de electriciteit uitvalt, ook maar langzaam ontdooien.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2006, 07:49:28 »
Ik denk dat je als er gesproken wordt van een ramp, je ervan uit moet gaan dat je geen gas en electra hebt. Rijst en groente e.d. kan je dan niet veel mee. Crackers, pindakaas, paar flessen wijn, goed voor de stemming in deplorabele omstandigheden, als toetje een goede likeur met chocola. Is ook langer dan 3 dagen vol te houden.

Ivy

Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2006, 10:44:32 »
op zich kan je sommige groenten best rauw eten...
En misschien ook altijd een camping setje in huis houden om toch te kunnen koken?

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.918
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2006, 10:51:59 »
Maar ehm, een noodrantsoen is dit volgens het woordenboek:

1. hoeveelheid geconserveerd reservevoedsel, te gebruiken wanneer de gewone
    bevoorrading uitblijft => noodpakket

Oftewel, dat wat je niet bij je gewone maaltijden gebruikt.

Je kan natuurlijk altijd groenten en fruit in huis hebben, maar dat kun je toch niet echt een noodrantsoen noemen?

Al moet ik toegeven dat je sultana's ook beter niet heel lang kan bewaren...

Edit: hm, stand corrected by Eelco, groente in blik kun je natuurlijk wel een tijd bewaren.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2006, 11:19:12 door Poek »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.590
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2006, 11:15:18 »
Wanneer de noodtoestand uit zou breken, zit ik in mijn vierde-verdiepingappartement vast niet heel veilig (of juist wel, al lijkt het me sterk dat Hannover zou overstromen). Qua noodrantsoen heb ik dan ook alleen maar de conserven die ik toevallig in huis heb.

Als ik een noodrantsoen zou aanleggen, zou ik beginnen met vele liters - hectoliters - water. Verder groentenconserven: bruine bonen, sperziebonen, rode kool, wortels en doperwten, zulk soort zaken. Die kun je desnoods ook onverwarmd naar binnen werken. Roggebrood of iets dergelijks, wat in ieder geval lang goed moet blijven, voor de vezels, vitaminen, mineraaaaalen.

En een voorraadje toiletartikelen natuurlijk. Crisis of niet, we willen wel een beetje fris blijven.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2006, 11:39:33 »
op zich kan je sommige groenten best rauw eten...
En misschien ook altijd een camping setje in huis houden om toch te kunnen koken?

Wij hebben ook nog fonduesets, en gourmetsstellen, dus als het gas ook uit mocht vallen, hoeven we nog steeds niet rauwe dingen te eten, we moeten alles alleen kleiner hakken.

Wel verstandig, veel kaarsen en batterijen!
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2006, 11:44:47 »
Mocht de crisis in het bramenhoogseizoen uitbreken, dan zullen we zeker niet van de honger omkomen.
En in geval van echte nood lopen er voldoende konijnen om het huis heen, en iets verderop struikel je over de fazanten. Als de nood aan de man is, betwijfel ik of er veel van vegetarische principes over zal blijven.

Maar is het niet een beetje vreemd, een noodrantsoen voor 3 dagen? Drie dagen kom ik zonodig wel door zonder enig voer. Als ik nou echt vroegtijdig door de weekvoorraad heen ben neem ik er wel genoegen mee om te teren op een voorraadje rondslingerende chips en cakeachtige-koekjes-met-sinaasappeldrap-en-een-laagje-chocola. Met After-Eightjes als toetje. ;D

Water zit hier voldoende in de grond, ik ben nog wel van plan een generator aan te schaffen voor als er teveel electriciteitspalen omwaaien in een goeie storm, zodat ik het ook omhoog kan pompen. Ik heb het dus over het water dat in de grond zit. :P
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2006, 11:58:42 door J@ñe »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2006, 11:49:03 »
Ja precies, als het nou om 3 weken ging, dan moesten wij ergens een voorraad aan gaan leggen, maar 3 dagen dat is altijd wel in huis. En zoniet, dan ben ik weer wat dichter bij mijn ideale gewicht  :P
Supercalifragilisticexpialidocious!

Gwennepen

Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2006, 12:12:13 »
Ik vind het best een uitdaging om het eens te proberen. Gewoon voor de lol. Dan kun je meteen kijken wat je echt nodig hebt.

Macka

Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2006, 12:16:29 »
Op een of andere manier doet dit me een beetje denken aan de jaren 50, toen mijn oma ooit nog eens naar een voorlichtingsbijeenkomst geweest is, over wat je nou moest doen als de russen aanvielen...

Maar water op voorraad hebben klinkt inderdaad wel verstandig. Drie dagen zonder eten overleef je wel op je vetreserves, dus dat is niet zo'n punt.

Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2006, 12:20:33 »
Ik vind het best een uitdaging om het eens te proberen. Gewoon voor de lol. Dan kun je meteen kijken wat je echt nodig hebt.

En waar zet je die voorraad neer? In de kelder, zoals mijn ouders dat nog deden?
En leg je daar ook een voorraadje steenkolen neer? Een chemisch toilet? Let je er op dat je zaklantaarn, blikopener en lucifers en zo niet vergeet? En kom je gedurende de tijd van die oefening ook echt niet uit die ruimte vandaan?
Hoe langer ik er over nadenk, hoe vreemder ik die drie dagen vind. Alsof je de garantie krijgt dat het nooit langer nodig zal zijn.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2006, 12:21:05 door J@ñe »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Aiko

Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2006, 12:25:56 »
En sigaretten. En chocolade.

Rook jij?

Dat is wel een slimme zet van Christaan; als het op een ruilhandel aankomt, heb je wel wat aan sigaretten. Als de derde wereldoorlog dreigt, ga ik ook sloffen sigaretten inkopen. Water ruil ik wel.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #15 Gepost op: 16 oktober 2006, 12:40:03 »
Dan kun je beter nú sigaretten kopen. Als de derde wereldoorlog dreigt, gaat iedere roker natuurlijk een noodvoorraad aanleggen en zo de prijzen opdrijven.

Flessen verzamelen, zodat je op het moment dat de derde wereldoorlog dreigt, flink veel flessen hebt om water in te doen is veel goedkoper.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #16 Gepost op: 16 oktober 2006, 13:16:06 »
Blikvoer, mineraalwater, crackers en condooms.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #17 Gepost op: 16 oktober 2006, 13:19:48 »
En stel nou dat jij de enige overlevende bent en de aarde moet herbevolken? ::)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #18 Gepost op: 16 oktober 2006, 13:20:52 »
Ze sluit ook mannen op in de kelder. Hoort bij het noodrantsoen.
Stel je voor, drie dagen zonder. :P
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2006, 13:22:40 door J@ñe »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat moet er in een vegetarisch noodrantsoen?
« Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2006, 13:21:01 »
Dan kloont ze zichzelf toch?
En dan kan ze dat vieren door de condooms op te blazen tot ballonnen.
Supercalifragilisticexpialidocious!